Vill frilufta!

Hej! Är en 29-årig tjej i Lkpg som själv är lite friluftsrookie, men gärna vill komma ut i skogen mer och gärna vandra, det svåra är ju bara att veta VAR.. Mina kompisar inte är så värst friluftiga så jag skulle gärna vilja ha tips på bra dagsturer eller haka på nåt gäng som ska ut. Har en pigg vovve som älskar att vara ute och springa över rätt stora ytor så jag föredrar leder där det inte är så mycket folk.

Mvh, Maria
 
Jag va i samma sits som dig, inga intresserade vänner men va själv jätte sugen på att komma ut i skogen. Det jag gjorde va att jag köpte en karta över östgötaleden(karta 6 - 7) och började ge mig ut i skogen på dags turer.

Jag går ofta på östgötaleden söder ut från vallaskogen och viker sedan av på de små leder som går (oftast i rundslingor) på mellan 1 - 6 km. Är grymmt mysig ekskog där. Träffar ofta på folk som är ute å går med sina hundar. Det man ska tänka på är att vissa delar utav östgötaleden är får och ko hagar, så att inte hunden får spel :). men det går att gå runt dom utan problem.
Jag är som sagt ute så ofta jag kan och följer gärna med ut å går!

Har även hört att områdena kring Rimforsa ska va Grymmt vackra! men har inte hunnit ta mig dit än, ska se om det inte går å komma iväg en helg frammåt våren =) Har du några fler frågor så är det bara att fråga. Hoppas det va till nån hjälp!

Här är ett vindskydd som ligger i början på leden, brukar vara därifrån jag utgår!
http://www.utsidan.se/maps/gotomap....93872&lon=15.6112075&type=normal&refclass=POI
 
Jag tror att friluftsfrämjandet kan vara något för dig. Det brukar kunna finnas någon aktivitet för varje intresse. Du finner dom på denna länk.

Tyvärr är inte sidan uppdaterad, men det går ju alltid att ringa ch fråga vad de har för utbud.
 
Miia och Gungner

Precis som du Miia är jag lite "rookie" på det här med friluftsliv, men efter en kurs i utomhuspedagogik har jag insett tjusningen i det hela. Skulle gärna ta mig ut oftare, men har också problemet VAR? Och det är roligare att vara flera.

Jag är gärna med och tar en tur någon gång om det skulle bli aktuellt. Bor i Linköping och är 24 år.

/Malin
 
En till...

Det vore väl synd att kalla mig rookie på friluftsliv, då jag är mer eller mindre född och uppvuxen till fjälls. Men sedan jag flyttade till Linköping för snart sju år sen har det inte blivit mycket vandrande. Åtminstonde inte här.
När jag nu har endast ett år kvar innan jag är färdigstuderad och flyttar härifrån har jag kommit på att det juh faktiskt finns en del vandringsmöjligheter här också. Därför tänkte jag nu försöka komma igång och ta mig ut på helgerna.

Självklart slår jag gärna följe med någon annan, så skriv här om ni ska ut.

Själv planerar jag att ge mig ut söderut längs Östgötaleden nu på lördag, med start på morgonen kring åttasnåret.

mvh
//Björn Maude
 
Va härligt att det verkar vara ett gäng som rör sig i skogarna kring linköping!

Har själv lagt upp planer att gå från rimforsa till Linköping helgen v. 15.
är ca 5 mil och jag har tänkt att gå på 1 eller 2 dagar beroende på om jag får
med mig min bättre hälft (sambo) eller om jag går själv eller om någon vill hänga med.

Någon som gått just den sträckan och kan tips lite om vart man kan hämta vatten och vart
det finns bra tält platser?
 
Va härligt att det verkar vara ett gäng som rör sig i skogarna kring linköping!

Har själv lagt upp planer att gå från rimforsa till Linköping helgen v. 15.
är ca 5 mil och jag har tänkt att gå på 1 eller 2 dagar beroende på om jag får
med mig min bättre hälft (sambo) eller om jag går själv eller om någon vill hänga med.

Någon som gått just den sträckan och kan tips lite om vart man kan hämta vatten och vart
det finns bra tält platser?

Är inte det påsk-helgen? För i så fall är jag i Rimforsa på besök hos släktingar. De ska köra en motionshelg (mest löpande och cykling) och jag har liksom hamnat lite utanför. Därför tänkte jag spendera helgen till fots, nämligen genom att vandra sträckan - just det - Rimforsa till Linköping :p
 
Ojoj, jag har visst hållit lite dålig koll, inte sett att det har kommit så många svar, kul! Skulle ju vara väldigt roligt att dra ihop ett gäng Lkpgsvandrare en helg snart! Har pratat med en kille som bor i Nkpg om att gå Rådslaleden (ligger norr om stan, åt Stjärnorp, Tjällmohållet till har jag för mig) Vad tros om det? Annars så hakar jag väldigt gärna på andra förslag!

Mattias: Jag har gått en hel del i Tinnerö eklandskap och också träffat på korna som du nämnde. Hunden fick inte så mkt spel som korna fick, de blev rätt aggressiva och vi fick halvt mota bort dem med pinnar, halvt fly.. =)

Mvh, Maria
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.