Vill börja med alpin klättring

Hej
För knappt två år sedan började jag klättra inomhus, ett år senare utomhus (både trad och sport) och klättringen lockar mer än någonsin. Som nästa steg skulle jag vilja gå en kurs i alpin klättring. Svenska klätterförbundet har ju sin i Kebnekaise varje sommar. Den verkar riktigt bra, dock vet jaf inte om jag är tillräckligt kvalificerad att gå den då jag bl.la inte har lett tillräckligt mycket på kil än (iofs hoppas jag att det blir ändring på det i vår). Då jag letat runt lite så är det enda andra jag hittils hittat Svenska klätterksolans Introduktion alpin sommar. Denna skulle kanske passa mig. Gick min tradkurs hos dem också och tyckte då att det var bra.

Har ni fler tips på kurser det finns att gå, antingen kring jul/nyår eller från mitten av maj och sommaren ut nästa år? Alla tips mottages med glädje. Svensk intruktör är inget krav, men det blir betydligt enklare än med en engelsk instruktör. Så, låt tipsen hagla nu.

Tack på förhand
/Matrin
 
På UCPA-sidan står det

"Utrustning som du får låna
Lämpliga skor för klättring och bestigning, ryggsäck, hjälm, hängsele, ishacka, stegjärn, rep, åttor och karbinhakar. Lakan ingår."

Ishacka? Antar att man får ta med resten av drinktillbehören själv? Och vad har man egentligen för skor vid bestigning?
 
storskor och isyxa

Vandrare; sa:
På UCPA-sidan står det

"Utrustning som du får låna
Lämpliga skor för klättring och bestigning, ryggsäck, hjälm, hängsele, ishacka, stegjärn, rep, åttor och karbinhakar. Lakan ingår."

Ishacka? Antar att man får ta med resten av drinktillbehören själv? Och vad har man egentligen för skor vid bestigning?

Självklart avses isyxa.
Ang vad UCPA anser att man ska ha på fötterna är storskor svaret. I Argentiere fick jag och sambon somras låna Scarpa om jag minns rätt, inta plastskor men storskor som är väl avpassade för stegjärn och isolerade för att inte kyla fötterna från just stegjärnen.

Du blir sannolikt inte besviken på UCPAs utrustning, inte i Argentiere i alla fall och tar du deras alpina kurser så får du en UIAGM-guide som instruktör.

/Patrik, som varit med UCPA i Argentiere 17 veckor, sommar som vinter under de senaste 13 åren
 
Re: storskor och isyxa

tango; sa:
Självklart avses isyxa.

Nej, det kan jag aldrig tro :)

Skämt åsido tror jag UCPA är bra, genom-professionellt, trevligt och med en ganska odramatisk inställning till alpinism. För egen del gick vi en klätterkurs i Fiesch i övre Rhonedalen i Schweiz för länge sedan och var mycket nöjda.

Per
 
langby; sa:
Hej
För knappt två år sedan började jag klättra inomhus, ett år senare utomhus (både trad och sport) och klättringen lockar mer än någonsin. Som nästa steg skulle jag vilja gå en kurs i alpin klättring. Svenska klätterförbundet har ju sin i Kebnekaise varje sommar. Den verkar riktigt bra, dock vet jaf inte om jag är tillräckligt kvalificerad att gå den då jag bl.la inte har lett tillräckligt mycket på kil än (iofs hoppas jag att det blir ändring på det i vår). Då jag letat runt lite så är det enda andra jag hittils hittat Svenska klätterksolans Introduktion alpin sommar. Denna skulle kanske passa mig. Gick min tradkurs hos dem också och tyckte då att det var bra.

Har ni fler tips på kurser det finns att gå, antingen kring jul/nyår eller från mitten av maj och sommaren ut nästa år? Alla tips mottages med glädje. Svensk intruktör är inget krav, men det blir betydligt enklare än med en engelsk instruktör. Så, låt tipsen hagla nu.

Tack på förhand
/Matrin

Kan verkligen rekomendera Kebkursen, bra instruktörer och bra kurs upplägg.

När jag gick kursen var det stora nivåskillnader mellan eleverna, men det löste sig alltid med nivå gruppering. Alla var nog nöjda med den kursen.

Kebkkursen har en lång tradition, vet flera som önskar att de hade gått kursen i stället för ngt alternativ mycket pga. traditionen och ryktet om kursen.

Kursen är en bra grund att stå på när man ska ge sig ut i berg senare.

Hur är det med UCPA? Det intrycket jag har fått är att fina turer går före bra övningar alltså man blir inte självständig på samma sätt som på Kebkursen, eller?
 
Ix; sa:
Hur är det med UCPA? Det intrycket jag har fått är att fina turer går före bra övningar alltså man blir inte självständig på samma sätt som på Kebkursen, eller?

Jag gick högalpin klippklättring och det var just så. Mer som en skidguide som visar var pudret är än en skidlärare som berättar om hur man undviker laviner. Visst var det kul, men jag kan tänka mig att man kanske lär sig mer på Kebnekaisekursen. Dock är den franska inställningen till klättring skön att se... Och Kebnekaiseområdet är kanske något tristare än Chamonix. Vi lärde oss heller inget om lös-bös klättring, det tror jag man lär sig i Keb?
 
Vandrare; sa:
Och Kebnekaiseområdet är kanske något tristare än Chamonix. Vi lärde oss heller inget om lös-bös klättring, det tror jag man lär sig i Keb?

Cham är nog bättre klättring men man ska inte under skatta Keb, klättringen må inte vara världsklass men naturen är fantastisk, på ett annat sätt än Cham.

Gustaf
 
Tack för svaren

Tack för svaren, det verkar onekligen som Keb.kursen är den som verkar mest gedigen. Kan ni som gått den berätta mer om förkunskaper, prestationsförmåga, ja allt som gör att jag får en bättre bild av vad som egentligen krävs för att klara kursen med gott resultat. Dra gärna upp skillnader mellan deltagare och säg hur det gick och vad som var bra resp. dåligt osv. Jag blir mer och mer sugen för varje dag...
Tack än en gång och ha det bra!
 
Gick kebkursen -02 har jag för mig. Självklart är det bra om man är en bra klättrare (vad nu det är, definition någon?) men jag upplevde det som betydligt viktigare att man har goda förkunskaper gällande utrustning och hur man ska hantera den. Multipla firningar, firning förbi knut, hissar, standplats byggande osv. Så att allt sånt inte är helt nytt. Som nån sa ovan så är skillnaden på klätterkapaciteten stor. Man delas in i replag där ens nivå stämmer in på svårigheten av leden man ska klättra. Klättrar man 4-5:a på kil är det absolut inget du behöver oroa dig för, min egna bedömning är att man kan ha behållning av kursen som 3-4:a klättrare. Vana att sätta kil är viktigare än att klättra 6-7:a onsight. Gå kursen helt enkelt! :)
 
Det låter ju bra, koll på utrustningen som jag använder idag har jag, dock kan jag inte så mycket om hissningar mm. Någon som vet bra litteratur som behandlar detta?
 
Per Callebergs Stora klippklätterboken tar upp det samt så finns Glacier travel & Crevasse rescue av Andrew Selters som tar upp det ni kommer göra på kursen mer ingående.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
realout Börja med alpin klättring? Alpin / Bigwall 2
iceman123 Alpin klättring i Norden Alpin / Bigwall 1
robert.karlstrom.77 Vill lära mig alpin klättring! Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
orren86 Alpin kurs? Alpin / Bigwall 27
zardoz Alpin klättring - inknytning? Alpin / Bigwall 5
Edvin m Alpin förare över Chamonix området? Alpin / Bigwall 2
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
E9climbing Nyhetsrapporter om alpin klättring Alpin / Bigwall 539
Edvin m Lätt alpin isyxa Alpin / Bigwall 16
Nedar Alpin grundkurs sökes Alpin / Bigwall 6
simonthegraf alpin rock climbing in sweden? Alpin / Bigwall 1
chrtur [TR] - Alpin superklassiker Alpin / Bigwall 4
GrpCAndersson Alpin klættring 2008 Alpin / Bigwall 0
owahlund Alpin klättring i chamonix Alpin / Bigwall 5
Carlarmfelt Traditionell 2:nd tool för alpin klättring Alpin / Bigwall 7
chem alpin stil Alpin / Bigwall 41
owahlund Alpin utbildning Alpin / Bigwall 8
Ix Alpin ryggsäck Alpin / Bigwall 12
LRF Alpin klättring och vandring i Iran? Alpin / Bigwall 6
mattias_tornudd Alpin klättring St Anton Alpin / Bigwall 0
Jervhed Alpin sele Alpin / Bigwall 17
Pask Ny alpin hemsida! Alpin / Bigwall 2
0399 Hög alpin kurs Alpin / Bigwall 7
grawin Alpin kurs Alpin / Bigwall 3
JonasRenemar Klättring kring Kebenekaise Alpin / Bigwall 3
DavRim Klättring i alperna v 34 Alpin / Bigwall 2
mBengtson Mixad klättring frisolo Alpin / Bigwall 3
zardoz Hur genomför denna klättring? Alpin / Bigwall 6
E9climbing Framtiden för klättring i Pakistan - Post Nanga Parbat Attacken Alpin / Bigwall 1
kjpil Vad hittar man för typ av klättring i alperna april/maj? Alpin / Bigwall 10
Arfvid klättring abisko/gränsen/narvik-området? Alpin / Bigwall 6
anojak Klättring Alpin / Bigwall 12
mo9jan Klättring kring Tarfala? Alpin / Bigwall 10
peter7435 Klättring på farfars tid Alpin / Bigwall 7
MickeOlle Packad för klättring Alpin / Bigwall 2
Mike C Klättring i Kittelfjället? Alpin / Bigwall 4
lillajag åska vid klättring Alpin / Bigwall 16
PerHenrik Bästa tid för klättring i chamonix Alpin / Bigwall 13
bjorn_osterlind Klättring i Chamonix Alpin / Bigwall 2
liedberg Klättring i Jotunheimen Alpin / Bigwall 2
jp Klättring i Jutunheimen Alpin / Bigwall 8
mrwest Klättring i Chamonix? Alpin / Bigwall 2
jliungman Klättring på grönland Alpin / Bigwall 1
föhl Klättring i Trysil? Alpin / Bigwall 0
simon klättring sarekpakte Alpin / Bigwall 2
tobbe1976 Klättring i Ecuador, Peru och Bolivia? Alpin / Bigwall 10
Val av skor för klättring samt vandring Alpin / Bigwall 6
joakimjanninge Klättring på Mt Kenya och i östafrika?? Alpin / Bigwall 0
donga Active List - Klättring Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...