Vilket membranfritt skalmaterial för vinterbruk?

Jag känner störst förtroende för en ordentlig vindstrut MEN jag ser gärna att densamma också är utrustad med päls, det som jag ofta finner bristande på klassiska jackor med pälskant och underliggande förstyvnad är inte så mycket längden på förstyvnaden utan att den ofta inte går hela vägen runt utan lämnar en glipa nertill. När det blåser sabbar detta effektivt den luftkudde som annars är det fina med vindstruten.
En naken vindstrut kan däremot få en viss "turbulens" i sig när man rör sig med vinden snett framifrån om man inte viker bak den delen av struten som är på läsidan aningens (annars fångar den snarare upp vinden och skickar in den mot ansiktet, effekten blir densamma som när man blåser på en panflöjt). En pälskant längst ut på vindstruten tar bort mycket av den här effekten

Skulle jag i dagsläget ge mig ut skulle jag nog sy mig ett Nunatak liknande plagg med ordentlig vindstrut och sy fast kardborre så jag kunde fästa pälskanten från min itab-jacka om det behövdes. Då pälskanten definitivt inte ska få sitta på som standard, att hålla en sådan isfri är ett jobb i fel väder!

Ja, nu var ju du vinddumstrutens protagonist i den förra tråden med liknande innehåll, där du försvarade den och hävdade det obestribara behovet av en dylik med en dåres envishet och klankade ner på pälskanter. Hur ska du ha det egentligen? Du kanske har ångrat angående tensonjackor och getingglasögon också?

För övrigt är kanten framtill på norrønas anoraker och anojakker lika lång som klättermusens skit.
 
Det material som släpper igenom mest vind.
I ett icke tätt material transporteras den underliggande fukten bort av vinden: påtvingad konvektion. Jämför: torka håret med en hårtork med eller utan badmössa på...
Vad gäller kläder gäller det alltså att hitta rätt kombination av ventilation och skydd för ditt ändamål, temat för denna tråd helt enkelt.

Du menar alltså att alla vindtäta plagg inte slipper igenom någon fukt?
 
50/50 brukar även vintertid gå att torka på kroppen med en kombintion av kroppsvärme och frost samt avborstning. Att få loss isen från insidan av ett Mextex brukar vara mycket jobbigt.....
//J
 
Om badmössan är av ett tätt bomullstyg istället för plast.

Vattnet som sugs upp av bomullen kan dunsta genom påtvingad konvektion men inte det vatten som finns kvar innanför bomullen... processen går nog rätt mycket snabbare än med en badmössa i plast.
 
Lundhags

Lundhags har några modeller av jacka, anorak och byxor som består av bomull-syntetblandningar, där dessutom bomullen är ekologisk. Värt att kolla på.
 
Om badmössan är av ett tätt bomullstyg istället för plast.

Vattnet som sugs upp av bomullen kan dunsta genom påtvingad konvektion men inte det vatten som finns kvar innanför bomullen... processen går nog rätt mycket snabbare än med en badmössa i plast.

Du får ursäkta, men jag har svårt att se någon logik i ditt resonemang. Du skriver att det plagg som släpper igenom mest vind andas bäst. Tråden handlar om plagg/material som är vindtäta och inte släpper igenom vind, precis som badmössan, men till skillnad från denna har hög andasförmåga. I exemplet ovan jämför du bomullstyg med en badmössa, de bomullstyger det har varit tal om i tråden, ventile och eta-proof, släpper inte igenom någon vind, de är vindtäta. Vindtäta plagg som bäst låter sig blåsas torra (eller kalla det påtvingad konvektion om du vill) är de med störst förmåga att transportera fukt från insidan till utsida. Bäst flås har alltså de plagg/material som har bäst fukttransporterande förmåga från insida till utsida... här har jag ingen aning om hur man rangordnar uppsjön av membranfritt och det är därför jag frågar.

Helt enkelt, vilket vindtätt material har bäst flås?

Tabell finns för många material i Jörgen Fjäderlätts bok (som jag just beställt från Bokus för 176 riksdaler) ska bli spännande att kika på, något liknande borde finnas här på utsidan också, tycker det borde vara något intressant att diskutera för alla oss pryltokiga med intresse för friluftskläder...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.