Vilket membranfritt skalmaterial för vinterbruk?

Nu är det naturligtvis mycket viktigt med bra material, men även minst lika viktigt med plaggens "design".

Helt enig! På vintefjellet er spesielt hettens design og lengden på jakka helt avgjørende for hvor egnet plagget er. Sportsmoten er for tiden minimalistisk og fokusert på lav vekt (jeg er selv gramjeger og liker mange av plaggene).

Jeg gikk i stiv kuling i -10 grader med en venn som hadde en Arcteryx Theta AR jakke (goretex). Dette er jakka Arcteryx anbefaler for generelt fjellbruk. Han klarte ikke gå mot vinden, selv med slalåmbriller og godt skjerf. Hetta var for dårlig. Jeg hadde ingen problemer med min Norrøna Arktis mikrofiberjakke (ikke i salg lengre). Dette er mitt foretrukkene plagg på vinterfjellet når det helt sikkert er kuldegrader. Den egner seg dårlig hvis den blir våt (tørker riktignok veldig fort). Om vinteren er det en fordel om ytterplagget er tynt , vindtett, tørker fort og transporterer svette effektivt. Varmen sørger underplaggende for.

Jeg har også en Klattermusen Enride jakke. Hetta og lengden er for dårlig for vinterfjellet. Der er Nunatak mye bedre. Jeg elsker Etaproof/Ventil bomull. Bruker den alltid i skogen, da den tåler ginster. "Puster" fantastisk (mye bedre enn min gamle Fjallreven jakke). Har meget god slitestyrke. Tåler også en del nedbør. Jakka trutner (blir fylt med vann), når det regner, og du får ofte et ispanser som beskytter greit hvis du har bra nok undertøy. Problemet med bomull er at det tar tid før den tørker. Etaproof bomull tørker riktignok mye fortere enn annen bomull.

Jeg har også en Arcteryx Sigma softshelljakke av Windstopper. Hetta er meget god. Jakka tåler absolutt en del vann og tørker relativt fort. Materialet "puster" bra. Jakka har et lett for, så den gir litt ekstra varme. Jakka er lett å reingjøre, og har god slitestyrke. Jeg synes likevel at Enridejakka fungerer bedre.

Både mikrofiber, bomull og windstopper "puster" mye bedre enn goretex. Plaggene er myke. De har sine fordeler og ulemper, men likhetene er større enn forskjellene jevnført med goretex.

Er det fare for regn eller sludd er en god goretexjakke å foretrekke. Kombinasjonen vind og sludd på vinterfjellet er det farligste en kommer ut for. En kraftig, lang jakke med god hette - som Norrøna Trollveggen.

Oppsummert: design er viktigere enn materiale (så lenge det ikke er noe dritt). Har ikke testet Climatic, men har generelt god erfaring med Hagløs. De har heller ikke så vannvittige priser på plaggene sine som Arcteryx, Klattermusen og Norrøna.
 
Om vikten inte spelar någon roll så skulle jag vilja slå ett slag för Paramo. Har ett par byxor och en anorak som är väldigt sköna.

http://www.naturallyparamo.co.uk/MensVelezAdventure.htm
http://www.naturallyparamo.co.uk/MensCascadaTrousers.htm

Fantastiskt mjuka och behagliga, ventilerar mycket bättre än membranplagg och anses vara helt vattentäta, vilket inte stämmer riktigt med mina erfarenheter. Men för vinterbruk är de full tillräckligt vattentäta och oömma mot väta, till skillnad från bomull, som i vissa lägen har frusit till pansar respektive blött igenom. De här plaggen är mycket vanliga i UK, mindre vanliga i Sverige. Jag köpte via nätet från England. Stora storlekar.

Om jag var mycket ute, som guide eller liknande, så är det här plaggen jag skulle välja. För lätta turer se denna länk:
http://www.fjaderlatt.se/2008/04/vintertur-med-ltta-klder-utrustningen.html

Jörgen
 
Nikwax Analog (Paramo, Finisterre) og lignende f.eks Furtech er trivelig og (relativt) vanntett. Har erfart vanngjennomgang særlig ved albuene og på en Furtech jakke også rundt halsen. Men de puster bra og man føler seg ikke så klam som med membranklær. Rundt null grader er de fine.
Er det kallt,altså under null grader synes også jeg at Ventile eller Eta-proof er suverent. Da er heller ikke dette med vanngjennomslag like vanlig. Men som vintrene er nå vet en jo aldrig om det plutselig blir regn....
Microfiber som i Norrøna Sydpolen fungerer veldig bra men kan oppleves som et veldig kallt materiale (sammenlignet med f.eks bomull eller Nikwax Analog). Blir dog en del lettere en en motsvarende jakke i disse nevnte materialer og som nevnt tidligere tørker fort hvis vått og ising er et mindre problem, hvis det da ikke er impregnert for hardt da kondens gjerne forblir på innsiden og fryser.
Erfaringene blir jo mine og andre opplever det sikkert annerledes. Er dog ute stort sett hver dag året rundt og får da merket hva som fungerer( for meg.....)

Anders
 
rundgång i materialgrubbleriet

Tack för länkarna joask202 och Jörgen Fjäderlätt!

En sammanfattning...


Bomull

- överlägset när det är tillräckligt kallt, andas bäst och är vindtätt,
men inte slitstarkt. Kanske främst ett problem om man klättrar, vad jackor beträffar? Byxor slits ju tyget i bara man rör sig, eftersom textilen sträcks i sin längdriktning. Ok livslängd på en jacka, men som material för byxor, inte ok.
Kikade lite på ventile-clothing.com, och deras parka jacket har strengthened peak hood, medan anoraken har wired peak hood. Köper man en jacka för ett par tusen vill man ju använda den mer än bara någon semestervecka per år och i det läget tycker jag en anorak är osmidig eftersom man inte kan öppna hela vägen. Fler tips på bra bomullsplagg tas tacksamt emot!

G1000 & co
- Slitstarkt och i stort samma egenskaper som bomull, som jag förstår det, är det korrekt? I den här kategorin finns billiga persedlar att köpa i modefärger som grönt, svart, grönt, grått, grönt, brunt, grönt och prickigt/fläckigt. Frågan är då, är dessa militära kläder verkligen fynd, eller kanske snarare ren sk!t till överpriser? Jag är för min del väldigt skeptisk till att dra några säkra slutsatser om kvaliten på plaggen från en webshop som www.tbm-recon.com. Å andra sidan kanske man ska se det som att man köper något som i grunden är ok och som med hjälp av sax, nål och tråd kan bli bra? Antalet fickor verkar det dock inte vara något större fel på. Man kan ju ha nötsnacks i en ficka, russinsnacks i en annan och havrekakor i en tredje... ;)

Climatic.
-Slitstarkt och "bra", därför att - det används av guider på svalbard.
Jag är benägen att köpa sådana argument väldigt snabbt - svalbardianska guider kan ju rimligen inte använda vadsomhelst - eller? Å andra sidan är ju inte heller en m59bralla vadsomhelst, utan i högsta grad ett kvalitetsplagg. Varma och sköna även i kallaste norrlandsvintern. Fånigt billiga i jämförelse med "teknikens under".

Microfiber
-Tunnt och väldigt snabbtorkande. Slitstarkt, ligger bra i pris, men det finns få plagg att välja på designade för just vinterfjäll. Jag hittade bara ett, som kanske då inte är helt optimalt "skuret".Lite kort ffa. Tacksam för fler tips!
http://www.norrona.com/web/products.nsf/AppWPByDescriptionNO/a071b569755df79fc12572280013d73c

Paramo
Det här verkar väldigt intressant,blev först eld och lågor men fick sedan en smygande känsla av att vara bondfångad. Vad är det egentligen för material, letade överallt på hemsidan och hittade bara "based on mammal fur" och förstod inte om det avsåg materialdesign eller råvara för tillverkning. En Fuera windproof smock, med wired peak hood, skall införskaffas och utvärderas. Kanske inte det optimala för vinterfjäll, men, vem vet? Kanske något främst för brittiska friluftsentusiaster när de påtar runt i trädgården... Otroligt svårt att avgöra vilket, tycker jag!


Design
Jag tycker det är väldigt konstigt att tex Fjällräven inte kopierat Klättermusens vindstrutshuva. Det är snudd på irriterande faktiskt. Ventile har åtminstone wired hood, men det är väldigt svårt av nätsidan att avgöra om det verkligen är samma suveräna design som på rimfaxe/nunatak.


Ja, ungefär såhär ältar jag. Jag vill ha något som är optimalt, allround, suveränt och sk!tbilligt! :)

Tacksam för en rejäl spark i rätt riktning!

/Kristian
 
Based on mammal fur

Paramo som princip bygger på djurpäls där en gradient av fina hår närmast kroppen och täckhår längre ut ger en mycket god fukttransport. Man för söker efterlikna denna princip med moderna syntetmaterial. Det innebär att man närmast kroppen har en slags mikrofleece. Men för att det hela inte skall bli lika tjockt som en djurpäls har man ersätt de yttre delarna av pälsen med ett vindtätt tyg.

Allt detta behandlas sedan med Nikwax impregnering och kombinationen ger då ett material som är lite tjockare än jag som lättpackare gillar, men som skall vara vattentätt om man sköter det ordentligt och som transporterar fukt mycket bra.

Jag fick tips om Paramo av backpacking-legenden Chris Townsend som använder materialet från oktober till mars i skotska högländerna där han bor. Jag har själv enbart använt det för vinterbruk och är mycket nöjd med funktionen. I ett hällregn för några år sedan fick jag tendenser till genomslag på axlarna. Mössan, som jag har till vardags hela vintern, tenderar att läcka i pannan vid regn efter en stund, men detta kan bero på en kombination av dålig impregnering och svett som påverkar impregneringen. Den pressad ju där hårt mot huden.

Jag känner mig alltså osäker på plaggen absoluta vattentäthet och de är för tunga för min smak. Men som sagt, om jag ville ha slitstarka och behagliga plagg för vinterbruk, om jag jobbade utomhus som bergförare eller något, så skulle Paramo vara mitt val. Detta då de är fullt tillräckligt vattentäta/vvätbeständiga (till skillnad från bommull IMHO) för vinterbruk, samtidigt som de andas mycket bättre än mextex.

Fuera är ju inte av den vattentäta varianten av Paramos kläder, till skillnad från Velez, som är den jag har erfarenhet av. Men det är möjligt att Fuera är fullt tillräckligt vattenbeständig för vinterbruk.

En vintertur med Paramo beskrivs här:
http://www.fjaderlatt.se/2007/11/vintertur-med-ltt-packning.html

Jörgen
 
Ja, ungefär såhär ältar jag. Jag vill ha något som är optimalt, allround, suveränt och sk!tbilligt! :)

Tacksam för en rejäl spark i rätt riktning!
/Kristian

Sy själv!!! Nå, så lätt är det nog inte att sy en Nunatak/Rimfaxe-kopia, men Ventiletyg går ju att beställa, och visst var det någon som efterlyste gamla symönster från Klättermusen i en tråd för en tid sedan? Jag har använt Njal på vårvinterturer, bra material, säkert för dålig huva - om det skulle bli skitväder ( hittills har det inte varit några problem dock). Etaproofbomullen blir blöt igenom om det regnar, men med stödimpregnering på axelpartierna klarar materialet åtminstone blötsnö bra. Prasselfri och relativt lätt är den också. Om någon kunde gräva fram ett symönster kunde man åtminstone göra ett försök att sy en Nunatakkopia, möjligen skulle det vara en fördel att sy in ett texmextyg över skuldran... Skitbilligt skulle det förstås inte vara, och nog skulle man få lufta svordomsförrådet någon vända under arbetet - men jag tror att det skulle bli bra.
 
Håller helt med de som ovan prisar KM:s skärningar. En bra huva och möjligheten att täta armslut m m är ju ovärderligt på vinterfjället. Bäst i klassen där är i mitt tycke KM.

Struthuvan finns inte bara på Rimfaxe utan även på exv Driva. Den har jag till vardags. Tack vare skärningen på huvan kan man även när det regnar tungt cykla till jobbet i glasögon utan att få ett stänk på glaset. Ammen, hur nöjd är man med det....?! :)

Riktigt grisväder på vinterfjället kräver ju lite extra av en jacka. Egenskaper bortanför vävegenskaper och vikt. Väldigt få jackor klarar det.
 
ur JF:s blogg:

"Så jag kan inte bidra till den allmänna storminflationen genom att hävda att jag var ute i en snöstorm, vilket annars verkar vara en vanlig benämning när det yr runt lite snö i luften."

:)))
 
kombinationer och kompromisser

Intressant och givande diskussion och jag håller med många av de föregående inläggen!

Användningsområdet och väderleken är förstås viktiga faktorer i valet av ytterplagg och det är svårt att hitta ett skal som passar optimalt i alla sammanhang. Bomullen har minst sagt sina begränsningar när det gäller slit- och rivstyrka och den tar upp och behåller väldigt mycket vätska. Det är ju just denna egenskap som i många sammanhang gör den behaglig (bomulls t-shirt jmfr med PES-t-shirt till exempel), men som i andra sammanhang (när svett och vatten fryser till is tex) kan vara minst sagt otrevlig. i samband med jakt och vid andra tillfällen där man vill vara ljudlös är den förstås att föredra framför ett trelagersställ...

Nylon (oftast används dock ployester trots att den är klenare och tar upp något mer vatten) blandat med bomull kan vara en bra kompromiss och man får då ett plagg som både torkar snabbt och som är relativt tyst. Graden av vattentäthet kan förstås regleras med olika impregneringar och beror också till stor del på vävens sammansättning.

Det nämns en massa vävars varunamn här ovan och jag menar inte alls att ni har fel (bara kul med olika åsikter och insikter), men jag vil bara poängtera att sammansättningen, som sagt, har en stor betydelse. Vävens täthet, garnets finlek (fibrernas finlek, hur hårt garnet är tvinnat etc) påverkar jättemycket. Det finns idag dessutom behandlingar som görs redan på garnnivå (impregnering av själva garnet) vilket gör att hög vattentöthet (relativt) kan uppnås (EPIC till exempel)

Kanske detta kan vara en lösning. En Epic/nanobehandlad bomull/nylonväv? Låter bra tycker jag i alla fall. Ska kolla om det finns någonstans...

Det leder mig förstås in på det som det talades om tidigare, Sy själv är ofta den bästa lösningen. Då kan du kombinera vävar och funktioner hur du vill tills du blir nöjd! Lägga in stretchpaneler, extraförstärkningar, extra ventilerande paneler på valda ställen, etc...

Hej hopp.

Over and out.

//Magnus
 
Det är konstigt att majoriteten av nordpolsexpeditioner, sydpolsexpeditioner, everestexpeditioner har klarat sig utan vindstrut. Det finns alltså EN tillverkare som har denna feature som tydligen anses vara livsnödvändig på det svenska vinterfjället.

Själv har jag klarat mig utmärkt på skidturer på svalbard helt utan vindstrut, även upplevt riktiga snöstormar utan frostskador i ansiktet. Detta i en anorak i tätvävd bomull från Norrøna. Istället för en vindstrut (vad det nu egentligen är) har den en förstyvning i huvans kant, och ett kardborrfäste för pälskant. Jag använder en pälskant av vargpäls. Den bryter vinden mkt effektivare än vad en rak förstyvad tygkant gör, och fångar även upp utandningsfukt bättre än vad en vindstrut gör.

För att ta lite exempel, hur många arktiska urinvånare har någon konstruktion som påminner om vindstrut? Hur många använder sig av pälkskanter på sina vinterhuvudbonader? Hur många expeditioner har försett sina luvor med vindstrutar, jämfört med hur många som använt kombinationen förstyvning+pälskant? Ett levande exempel är annars Rune Gjeldnes som korsat grönland, svalbard, nordpolen och gjorde den första osupportade soloturen på skidor över sydpolen. Han hade inte vindstrut och där bör det varit nog så friskt. Dessutom hade han väl dermizax? Alltså ett ptfe-material som vissa världsmästare brukar avråda från (ibland t.o.m. jag).

Och vilka vinter jackor har INTE täta ärmförslutningar?

Denna debatt har uppkommit tidigare, om du söker kommer du finna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.