Har kikat lite på klättermusens bomullsplagg som är klart intressanta. Enda som egentligen ligger på minus är slitstyrkan och priset...
Slitstyrkan i den där bomullen är faktiskt värd att ta i beaktande, ssk i ett vinterplagg där ju ett sönderrivet plagg kan bli direkt farligt i värsta fall.
Själv har jag aldrig rivit sönder ett x-texplagg (eller något syntetskalplagg som är kraftigare än en joggingjacka), men väl två bomullsplagg, en jacka och en byxa.
Det finns en uppsjö av softshellplagg (och dit kan man ju räkna Haglöfs Climatic, även om "Softshell" ju bara är ren semantik) som kan vara värda att titta på. Hur de funkar rent ventilationsmässigt är svårt att säga från tyg till tyg, men generellt gäller ju att vill du ventilera så måste du kunna öppna plagget, dvs stora fickor med nätfoder/pitzips under armarna/hellång dragkedja fram etc. Detta gäller f ö även joggingjackor vintertid.
Min Millet Pro Touring har funkat ypperligt vintertid för tur- och utförsåkning, den är väldigt tunn men prasslar inte som mina joggingjackor tenderar att göra. Å andra sidan kostar den ju 3x så mycket också... Den är dock stadigare, vilket till viss del motiverar priset (OK, jag hittade den billigt på rea...). Min Patagonia Ready Mix Jkt (köpt beg på rea för 650

ventilerar också väldigt bra, tunn och fin, ska bli intressant att testa den i vinter.
Tyvärr är ju alla syntetplagg känsliga för glöd. Jag har inte märkt någon vidare skillnad där; min Climaticjacka har några fula hål efter flera års tjänst som fiskejacka sommartid...