Vilket membranfritt skalmaterial för vinterbruk?

Jag är på jakt efter skaljacka/skalbyxa för vinterbruk och har bestämt mig för att membranfritt nog även fortsättningvis är min grej. Skulle därför vara tacksam för tips om material/plagg som är "bättre" än fjällrävens G1000. De egenskaper jag är på jakt efter är vindtäthet, hög andasförmåga och som ett önskemål, ett plagg som inte väsnas utan låter en få njuta av tystnaden utan störande prassel för vartenda steg, skär/skidtag man tar...

Just det, ytterligare ett önskemål på materialet, men ej krav; att det inte är känsligt för glödloppor och liknande.

Tacksam för tips!

/Kristian

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tackar för det tipset!

Har kikat lite på klättermusens bomullsplagg som är klart intressanta. Enda som egentligen ligger på minus är slitstyrkan och priset... Jämfört med G1000, tror du bomull andas bättre vintertid?

Någon som har synpunkter/erfarenhet på/av Haglöfs climatic-väv, i blåsiga vintersammanhang?

Mvh
Kristian

Jag gissar att Bomull andas lite bättre men jag tror inte du märker skillnaden i fällt.

Många av mina kompisar på Svalbard använder plagg av tjockare Climatic väv, några av dem jobbar som guider. Climatic lär funka med andra ord =)
Själv använde jag Norrönas microfiber ställ, det gick heller inte av för hackor, helt underbart i temperaturer runt 20-30 minus.

Men kommer du befinna dig i närheten av glödsprätt så är det bomull eller bomullsblandningar som gäller.

Det finns bomullsjackor från Norröna, Bergans och flera andra märken till mycket humanare priser än K-musen. Vill man ha top of the line bomull (Ventile) så finns det några Engelska märken som gör rena ventile jackor, oxå de bra billigare än K-musen.

Många av mina kompisar på Svalbard använder plagg av tjockare Climatic väv, några av dem jobbar som guider. Climatic lär funka med andra ord =)
Själv använde jag Norrönas microfiber ställ, det gick heller inte av för hackor, helt underbart i temperaturer runt 20-30 minus.

Ah! Det här var precis det svar jag ville ha! :) Ska genast kolla in Norrönas microfiberplagg, har ett plagg i tunnare microfiber som jag tycker är helt suveränt vår-sommar-tidig höst, men inte tillräckligt vindtätt för kalla vinterdagar. Blir Norrönas microfiber för dyrt så får det bli climatic! Tack för att att ha skingrat beslutsvåndorna! :)

/Kristian

Har kikat lite på klättermusens bomullsplagg som är klart intressanta. Enda som egentligen ligger på minus är slitstyrkan och priset...
Slitstyrkan i den där bomullen är faktiskt värd att ta i beaktande, ssk i ett vinterplagg där ju ett sönderrivet plagg kan bli direkt farligt i värsta fall.

Själv har jag aldrig rivit sönder ett x-texplagg (eller något syntetskalplagg som är kraftigare än en joggingjacka), men väl två bomullsplagg, en jacka och en byxa.

Det finns en uppsjö av softshellplagg (och dit kan man ju räkna Haglöfs Climatic, även om "Softshell" ju bara är ren semantik) som kan vara värda att titta på. Hur de funkar rent ventilationsmässigt är svårt att säga från tyg till tyg, men generellt gäller ju att vill du ventilera så måste du kunna öppna plagget, dvs stora fickor med nätfoder/pitzips under armarna/hellång dragkedja fram etc. Detta gäller f ö även joggingjackor vintertid.

Min Millet Pro Touring har funkat ypperligt vintertid för tur- och utförsåkning, den är väldigt tunn men prasslar inte som mina joggingjackor tenderar att göra. Å andra sidan kostar den ju 3x så mycket också... Den är dock stadigare, vilket till viss del motiverar priset (OK, jag hittade den billigt på rea...). Min Patagonia Ready Mix Jkt (köpt beg på rea för 650:) ventilerar också väldigt bra, tunn och fin, ska bli intressant att testa den i vinter.

Tyvärr är ju alla syntetplagg känsliga för glöd. Jag har inte märkt någon vidare skillnad där; min Climaticjacka har några fula hål efter flera års tjänst som fiskejacka sommartid...

Strykarräven;393215 sa:
Slitstyrkan i den där bomullen är faktiskt värd att ta i beaktande, ssk i ett vinterplagg där ju ett sönderrivet plagg kan bli direkt farligt i värsta fall.

Man talar ju ofta om "oömma kläder"... Väldigt synd att bomullen är just ömtålig.

Strykarräven;393215 sa:
Tyvärr är ju alla syntetplagg känsliga för glöd. Jag har inte märkt någon vidare skillnad där; min Climaticjacka har några fula hål efter flera års tjänst som fiskejacka sommartid...

Tråkigt med denna avigsida, men man kan ju aldrig få allt. G1000 är väl egentligen en bra kompromiss. Någon som använder dessa plagg året runt/de flesta typer av aktiviteter?

Haglöfs reptile hood ser tilltalande ut, ganska många rätt i min lista, att den "bara" är vindresistent kan ju ursäktas med att den funkar som mellanlager... den, ett par rugged mountain pants och så gamla hederliga 1000-jackan att dra över reptilen om det blåser snålt, så borde man vara rustad för en liten fjällfärd i februari. Är tyvärr nybörjare på det här med vinterfjäll, och känner att jag inte riktigt fått till klädseln 100% de tidigare turerna. Denna okunskap ska förhoppningsvis snart vara botad! :)

Jag använder en jacka med 1000-väv till vardags och har även haft vardagsbrallor i samma material och slitstyrkan är helt ok frö vardags använding.

För klättring har jag använt ett par i 1000-väv och ett par tunna brallor i 73/27 bomull/nylon, de har stått sig ganska bra med tanke på slitaget.

De flesta uniforms system består av olika bomull/syntet blandningar: ex: M90 och M59 har 55/45, har för mig den Brittiska är 50/50, US Armys nått liknande...
Nyare uniformer är utrustade med rip-stop. Vill du ha en slitstark parka i bommul/syntet blandning och du inte är allt för modemedveten finns en rad jackor att titta på i det segmentet.

Ripstop

finns även i enfärgade plagg om du ser dig om. Bla ITAB har sålt.
Egna erfarenheter av blandfiberplagg är prima. Blir det kallt och torrt är ull rätt svårslaget, det står emot glödloppor vida bättre än bomull.
//J

Vindstrut...

Hejsan!

Nu är det naturligtvis mycket viktigt med bra material, men även minst lika viktigt med plaggens "design". Med "design" menar jag alltså inte hur det ser ut, utan hur funktionellt plagget är. Jag har själv kört med Klättermusens Nunatak anorak, som numera är omdöpt till Rimfaxe, i typ 10 år tid och räknar lungt med att den kommer att forsätta att funka typ resten av livet. så slitstyrkan är det inget större fel på.

Anledningen till att jag valde just Klättermusen är att de enligt min åsikt har (eller hade i alla fall) den bästa huvan och ärmavslutningen på marknaden. Framför allt har de en fungerade vindstrut, något som enligt min mening är nästan lika viktigt som ett vintätt material när det börjar blåsa hårt på vinterfjället. Jag hade fjällrävens klassiska expeditionsanorak innan och bytte ut den just pga av att "vindstruten" var lika styv som en överkokt spagetti.

En annan sak jag gillar med klättermusens design är den långa ärmarna och att man verkligen kan sluta till alla öppningar om det behövs. Nu innebär naturligtvis inte att det bara är Klättermusen som gäller, även om jag personligen verkligen gillar att de försöker minska miljöpåverkan så långt som möjligt. Men om du tänkt att använda jackan på längre vinterturer uppe på kalfjället är det inte bara materialet som är viktigt.

/ Stefan

Hittade dessa på nätet:

Ventile plagg i 2000-3000 kr klassen
http://ventile-clothing.com/

Militära parkas kostar runt 1000kr nya, finns i modefärgerna grönt, grått, svart och fläckigt :)
http://www.tbm-recon.com/TACGEAR_KSK__German_Special_Forces__Duty_Jacket_Olive_-1334-501-d.html
http://web-tex.co.uk/boots-and-clothing/web-tex-sas-style-smock-black/prod_1328.html

Har man tur kan man få tag på en i andrahand, denna är redan såld, men en bra beskrivning och flera bilder.
http://www.tradera.com/SAS_KSK_Smock_Parka_TacGear_oliv-auktion-75252259
Känns nog lättare att sätta saxen i en begagnad jacka, om man inte gillar att ha 10 fickor dvs

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips