... Att preppa för en veckas strömavbrott är ju ingen idé.
Man kan ju alltid äta på restaurang och köpa spritflaskor med vatten.
Nu är det ju så att Regeringens nya rekommendation är att vi
ska klara en vecka själva, så uppenbarligen räknar
de med haveriläge motsvarande minst en veckas strömavbrott. Så det kravet är nog exakt det som vi normala sansade svenskar
ska "preppa" för. Den där zombieapokalypsen kan vi lämna åt hysterikerna...
Har strömmen gått så kan man säkerligen
inte " äta på restaurang och köpa spritflaskor med vatten " - alla restaurangerna lär då också vara utan ström. Till sina kassasystem, sitt lyse, sina diskmaskiner osv. Visst, spisarna är kanske gasoleldade men
jag har då inte träffat på någon restaurang med eget reservkraftverk, det kanske finns men jag har aldrig träffat på någon - trots att jag numera arbetar nästan heltid med reservkraftverk. (Och
vi har av MSB framhållits som ett föredöme i ämnet, vid Reservkraftdagarna på Arlanda.)
Vad gäller vatten så är vattentornets tryckhållningsbassänger garanterat tömda redan inom de första dygnen - så då har restaurangen inte heller något vatten...
Det frysta vattnet i PET-flaskorna är avsedda att agera kylklampar under tiden de sakta tinar i den strömlösa frysen och/eller kylen. Svårt att ersätta med ofrysta Ramlösaflaskor, men som dricksvatten under veckan fungerar bägge sorterna utmärkt. Det viktiga är att de redan finns hemma när den där oväntade veckans minuter börjar ticka iväg...
/Odd