Vilket djur har gått här?

Vilket djur har gått här?
Kniven är 11.5 cm.
Tack för hjälp!

Bilagor

• tassemarker.jpg
    tassemarker.jpg
    155.2 KB · Visningar: 1,471

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Bilden är tagen i Umeå-trakten.
Bäver vet jag finns ett par kilometer från platsen, fågelvägen. Vattenvägen drygt 3 km, men då måste den ha passerat ett par åkrar också.

Spåren ser onekligen ganska lika ut. Själv gissade jag på mård när jag såg bilden (inte jag som är fotografen).

Spår ca 4 cm vad jag kan bedöma utifrån kniven. Lutar väl åt mård, eller en stor mink.
Tillägg: å andra sidan känns minken troligare med tanke på omgivningen, med åkrar och vattendrag.

Inte lätt det här med att identifiera spår utifrån en bild.
Det finns även skog i närheten, inkluderat ett ganska orört, bergigt naturreservat.

Bäver, mård eller stor mink.
Fler bud? =)

Mårdhund?
Det var något som slog mig direkt, tycker det liknande spår som det diskuterades om ifall det var mårdhund, eller vad det annars kunde vara, på ett annat forum.
Och nu hittar inte jag det :-(

Finns det inte en hel del bisam runt Umeå?

Jovisst, den finns på rätt många ställen häromkring. Men jag vet inte hur deras spår ser ut. Hittar ingen bra bild på nätet heller.

Mårdhund?
Det var något som slog mig direkt, tycker det liknande spår som det diskuterades om ifall det var mårdhund, eller vad det annars kunde vara, på ett annat forum.
Och nu hittar inte jag det :-(
Mårdhund känns lite som en högoddsare, den är väl inte så vanlig så här långt söderut ännu. Fast det ska ha skjutits enstaka exemplar i Umeå-trakten. Har inte de en mer kattlik, rund spårstämpel? Om du hittar den andra diskussionen så posta gärna en länk.

Mårdhundens spår är ett hundspår, dock rundare än en räv. Enligt bilden verkar spåren vara gjorda på en strand? Så min gissning är mink. En bäver har ju simhud och borde i den där blöta leran ge en bakfotstämpel som är 15-18cm.

Fotografen minns inte exakt hur det såg ut på platsen, men det ska finnas en större bäck i närheten och själva bilden är möjligtvis tagen vid en uttorkad bäckfåra på gammal åkermark. Ca 2 km nedströms finns Umeälven.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips