Vilket djur är detta?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Snabbt svar! :)
Ja, det är mitt handavtryck, efter den tredje bilden, där jag har handen bredvid spåret. Bilderna kom visst i omvänd ordning...

En tio cm är spåret i alla fall. Iochförsig så kan det ju blivit större när snön smält.

Det var ganska långt emellan varje steg också, samt att fotspåren liksom gick i en rak rad nästan. Kanske en 30 cm mellan varje tassavtryck.

grävling eller iller...

Grävling? hm. Ja, något djur måste det ju vara, men grävlingar har ju fem klor, jag kunde bara se tre, men det är ju svårt att säga med säkerhet.

Intressant att det liksom verkar ha gått i samma fotspår med baktassarna som med framtassarna. I annat fall har jag svårt att se gången framför mig. Det är en så rak linje, tycker jag, och långt emellan varje avtryck. (30 cm, som sagt.) Snömannen? ;-)

Tack för ert engagemang, får väl köpa att det är en grävling i alla fall. Hade fantiserat om en björnunge, eller varför inte en järv som förirrat sig till Östergötland? ;-)

Det finns inga däggdjur i sverige som bara har tre klor. Hundjur har ju fyra klor och ser inte ut som spåret på bilden så det kan vi nog utesluta och ett klövdjur är det inte. Björn eller järv är det inte. Mårddjur förflyttar sig oftast i språng (grävling undantaget) och blidar parspår. Spåren kan bli avsevärt större i snö som töat lite. Spåren på bilden är ju inte direkt nya därför kan en del detaljer suddats ut. Vad jag vet förekommer mårdhund inte i östergötland. Gissar på grävling men som sagt det är svårt att avgöra när man inte är på plats och kan följa spårlöpan.

/mattias

Ser ut som rävspår (trav) som smält upp, tycker jag. Grävlingar ligger ju för det mesta och snusar i grytet på vintern, och beger sig inte så ofta på längre promenader. Kanske en liten sväng för att tömma task och tarm. Räv eller grävling.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips