Vilket djur är detta?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Snabbt svar! :)
Ja, det är mitt handavtryck, efter den tredje bilden, där jag har handen bredvid spåret. Bilderna kom visst i omvänd ordning...

En tio cm är spåret i alla fall. Iochförsig så kan det ju blivit större när snön smält.

Det var ganska långt emellan varje steg också, samt att fotspåren liksom gick i en rak rad nästan. Kanske en 30 cm mellan varje tassavtryck.

grävling eller iller...

Grävling? hm. Ja, något djur måste det ju vara, men grävlingar har ju fem klor, jag kunde bara se tre, men det är ju svårt att säga med säkerhet.

Intressant att det liksom verkar ha gått i samma fotspår med baktassarna som med framtassarna. I annat fall har jag svårt att se gången framför mig. Det är en så rak linje, tycker jag, och långt emellan varje avtryck. (30 cm, som sagt.) Snömannen? ;-)

Tack för ert engagemang, får väl köpa att det är en grävling i alla fall. Hade fantiserat om en björnunge, eller varför inte en järv som förirrat sig till Östergötland? ;-)

Det finns inga däggdjur i sverige som bara har tre klor. Hundjur har ju fyra klor och ser inte ut som spåret på bilden så det kan vi nog utesluta och ett klövdjur är det inte. Björn eller järv är det inte. Mårddjur förflyttar sig oftast i språng (grävling undantaget) och blidar parspår. Spåren kan bli avsevärt större i snö som töat lite. Spåren på bilden är ju inte direkt nya därför kan en del detaljer suddats ut. Vad jag vet förekommer mårdhund inte i östergötland. Gissar på grävling men som sagt det är svårt att avgöra när man inte är på plats och kan följa spårlöpan.

/mattias

Ser ut som rävspår (trav) som smält upp, tycker jag. Grävlingar ligger ju för det mesta och snusar i grytet på vintern, och beger sig inte så ofta på längre promenader. Kanske en liten sväng för att tömma task och tarm. Räv eller grävling.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips