Vilken volym på ryggsäck?

110

Satsa på en 100-120 liters säck! Då har du garanterat täckning för all möjlig verksamhet. I regel finns det alltid sidofickor på runt 10L som går att ta av om du skulle vilja "slimma" säcken för en kortare tur. Använder själv en Israelisk militärsäck av märket Modan (110L), som fungerar ypperligt. Har även använt Berghaus Vulcan 110L med vikter på 40-50kg och den fungerar otroligt bra. Trots det mycket kraftiga slitage som vi usatte säckarna för höll de oerhört bra.
Förövrigt den säck som används inom Marinens Amfibiebataljon och en del andra förband.
 
Jag tycker att 100-110 liter låter väldigt mycket för en sommartur. 70 , möjligen 80, liter är lagom.
Kolla in Lundhags V8 modell. De har gjort ett nytt bavlastarbälte som är jätteenkelt att spänna. Man drar ifrån höften och framåt. Det är väldigt stor skillnad gentemot till exempel Haglöfs och Norrönas säckar.
Men som sagt 70-80 liter räcker.
 
Nygammal debatt

Kul att detta ämne har kommit på tapeten igen.

Jag tackar för allas åsikter och tips. Jag har bestämt mig för en Victor 75-85, så det är bara att åka och shoppa...

Martin
 
Ju mer upplevelse ju mindre prylar!

Har själv gått från 70+30 till mindre. Less is moore.
Terrängen och klimatet avgör vad man vågar avstå från men en sommarvandring med 5o liters säck med tälttaket inne i säcken med liggunderlag och sovsäck börjar övertyga mig.
Listan The ten pound 100 $ är intressant. Med rätt prylar i säcken går det...steg för steg. Så alla ni som säger att enda lösningen är 130 liters säcken, tänk om ni har fel?
Vintertid är det skönast att ha pryttlarna i pulkan.

Go lätt tur

Johan K
 
Skippa liggunderlaget till att börja med. Sedan vore det ju optimalt att slippa ha saker utanpå ryggsäcken överhuvudtaget. Tältet kan man ju få ner i säcken men sovsäcken är ett problem!
 
Jag tycker inte att min 130-literssäck (Bergans Alpinist I) känns särskilt stor på sommarvandringar. Går ypperligt att komprimera till lämplig storlek, och locket går ju också att ta bort om det behövs. Det är väldigt skönt att det finns marginal, särskilt när du ska bära mer än din vandringspartner. Ibland släpar jag dessutom på fiskeutrustning o dyl och då är denna storlek underbar. Denna säck är ju också designad för stora, tunga bördor vilket har sina fördelar. Bär du lite lättare känner du knappt att du har något på ryggen (lite överdrivet kanske...). Nackdelen är kanske att den är ganska dyr (ca 3.700 kr) och tung i sig (3,1 kg), men det är det värt tycker jag.
 
80l

Hej!

Om du skaffar en säck på runt 80l så har du en säck som alltid funkar. Har själv en Berghaus Atlas som funkar fint. Säcken är på 80 liter plus avtagbara sidofickor på 10 liter vardera.
Naturligtvis är det bättre med så lite packning på ryggen som möjligt, men det behöver inte gå till överdrift.
Säkert jättetrevligt att knalla runt i Sarek i två veckor med en 30 liters softpack, men jag vill gärna äta mig mätt och sova i en sovsäck på nätterna. Eftersom jag dessutom gillar att få ner all min packning i säcken så väljer jag en större modell.
 
Gammal debatt - aktuellt ämne?

Hej

Kul att denna debatt dragit igång igen!

Ville bara meddela att det till slut blev en Lundhags 70 l efter alla om och men. Den funkade kanonfint på min veckovandring.

Martin
 
70+15

Hej.
Jag har en Lowe Crossbow 70+15 med två extra ytterfickor som jag brukar hänga på. Den har funkat riktigt bra på veckoturer om man har tält och liggunderlag utanpå. Jag skulle inte rekommendera en säck mindre än 80 l, baserat på vad jag skulle köpa om jag köper en ny!
Men jag vill oxå påpeka att märket är nog så viktigt som volymen, kolla runt och prova och ha många trevliga turer! :)
 
Less Is More

Letar själv efter en ny säck, men jag letar inte efter den stora säcken som kan bära allt. Utan ser istället värdet i en säck som är anpassad för uppgiften och som inte är ivägen när man rör sig bland folk.
Mitt mål är att införskaffa mig en säck 40-50l i nödfall 60l. I den skall allt från tält, sovsäck, matlagningsutr, ombyten, proviant, minimalt ombyte och extra utr få plats. Detta kräver naturligtvis att man endast har med sig det absolutnödvändigaste och att dessa saker är gjorda för att ta liten plats. Men samtidigt så får man en packlösning som man kan använda från sommarfjället till storstadsmyllret utan att behöva packa om.
Har ännu inte bestämt säck själv men har en liten fundering på Klättermusens Mjölner 60l då den går att komprimera till 40l och har en smart uppbyggnad och går att utöka i nödfall.
Övriga tips är välkomna.
 
Möjligheternas säck

Kul att läsa alla inlägg på detta ämne som ju är så individuellt.
Jag har en Norröna Storen 90+ som jag använder till allt. Främsta fördelarna är att den är i det närmaste helt ren utanpå, inget som fastnar eller går sönder, den är även verkligt flexibel med mycket goda kompressionsband och sist men inte minst är bärsystemet jätteskönt. Det sitter "fast" på höften tack vare rotationleden i infästningen i säcken. Säcken går att packa både proppfull med allt "bra att ha om..." ==> 35+ kg och lätt med 18-20kg för långvandring med mycket god bärkomfort. Det enda jag saknar är en möjlighet att öppna säcken på längden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Micro553 Ny ryggsäck - vilken djungel Transportera 43
vandrafjäll Vilken pulka ? Transportera 10
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Chrabban Vilken av dessa 2 ? Transportera 21
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
Loijzan Vilken av dessa vandringsryggäckar?? Transportera 20
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
majjen Vilken pulka och till vilket pris? Transportera 18
Morgan Vilken säck? Transportera 28
SkogsVilde Vilken ryggsäck? Transportera 19
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
Håkan K Vilken babyjogger? Transportera 2
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Kangarouge Tillräcklig volym? Transportera 13
Schneeberger Volym - mindre än man tror. Transportera 0
Haddock Volym på arméns Haglöfs-rygga? Transportera 17
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.