Vilken väg skulle passa? och hunden?

Tjena, ny här på utsidan och vill gärna ta del av era kunskaper,

Jag, sambon och våran hund (Parson JR Terrier) ska ge oss ut på våran första vandring nu till hösten, vi kommer tälta ute i ca. en vecka men har inga planer på att avverka några längre sträckor då vi inte är vana vid packningen osv.

det kan lika gärna bli så att vi stannar några dagar på samma ställe om det finns bra fiske/skön natur, och vi vill utgå och återvända till samma ställe så det blir enkelt att ta bilen!

sambon har varit ut på fisketurer och dagsturer tidigare, medan jag mest upplevt fjällvärlden från skoter, så jag vill gärna ha tips på fina områden att vandra/övernatta i som inte ligger för avsides från kungsleden ifall någonting skulle hända, men ändå så man får vara ostört, om ni förstår? :)

och sedan hunden, vad ska man tänka på med honom?

Tacksam för alla svar!
 
Jag har inga tips om vilka platser som är värda att besöka, men jag ska åxå ut med min hund nu till hösten. Har en rottweiler på 15 månader, hon kommer att bära klövja med ca 1/6 av sin vikt iom att hon inte är färdigvuxen. Det jag har fixat till henne är; eget liggunderlag (vi ryms inte båda på mitt och jag hittade ett självuppblåsande för barn på biltema), skor ifall hon skadar en tass eller om det blir vassa stenar längs vägen, regntäcke och ett varmt täcke, kortisontabletter ifall hon får nån allergisk reaktion (går att få utskrivet från veterinären innan), jodopax, förbandsmaterial, mjukgörande salva, matskål, vattenflaska, mat (såklart..=P), flexikoppel som jag ska fästa i ett annan koppel runt min midja så jag slipper gå och hålla i henne, ett flexi i reserv, vanligt halsband när jag inte ska ha henne kopplad i klövjeväskan, liten handduk att torka henne med, fästingplockare (ifall ifall), förankringskrok att fästa i marken så jag slipper hålla i henne när vi är kring tältet (är helt övertygad om att hon skulle finna stort nöje i att jaga lämlar/harar), myggmedel till pälsen, eh... har säker glömt något.... Jag har även tagit reda på vilka "hinder" vi kan komma att möta och försöker träna henne på dom situationerna redan nu (hängbroar, vattendrag, etc). Har även tänkt lära henne att bli buren på axlarna om hon av tex skada inte kan gå själv och ligger illa till... Blev en hel del =P

Hoppas ni får en trevlig vandring!
 
Förslag

Jag föreslår en tur utgående från Kaisepakte station. Om man följer den gamla leden söderut kommer man på 21/2 dag till Alesätno som är ett välkänt fiskevatten. Där går bara enstaka vandrare. Vad som gäller för fisket där i år kan man få fram på http://www.lansstyrelsen.se/norrbot...fiske/fjallfiske/fiskekort/Pages/default.aspx. ( Ladda ner Kirunakartan.) På södra sidan av Alesätno nedströms bron och på norra sidan i riktning mot Pieggaluoppal finns fina lägerplatser. Från Pieggaluoppal tar det mindre än en dag längs fin spångad led fram till Kungsleden och Abiskojaurestugorna.

När det gäller utrustning till hunden så listar hobogolen många bra saker. Jag själv vill färdas lätt med hunden så jag begränsar hundens utrustning så mycket som möjligt. Jag tar bara med torrfoder, ett lätt koppel, en klotång och en avklippt bit av ett liggunderlag. Jag har en korthårig vorsteh så i tältet kan hunden behöva ett täcke om natten är kall. Till det använder jag den jacka jag själv har på dagen.
 
Jag har inga tips om vilka platser som är värda att besöka, men jag ska åxå ut med min hund nu till hösten. Har en rottweiler på 15 månader, hon kommer att bära klövja med ca 1/6 av sin vikt iom att hon inte är färdigvuxen. Det jag har fixat till henne är; eget liggunderlag (vi ryms inte båda på mitt och jag hittade ett självuppblåsande för barn på biltema), skor ifall hon skadar en tass eller om det blir vassa stenar längs vägen, regntäcke och ett varmt täcke, kortisontabletter ifall hon får nån allergisk reaktion (går att få utskrivet från veterinären innan), jodopax, förbandsmaterial, mjukgörande salva, matskål, vattenflaska, mat (såklart..=P), flexikoppel som jag ska fästa i ett annan koppel runt min midja så jag slipper gå och hålla i henne, ett flexi i reserv, vanligt halsband när jag inte ska ha henne kopplad i klövjeväskan, liten handduk att torka henne med, fästingplockare (ifall ifall), förankringskrok att fästa i marken så jag slipper hålla i henne när vi är kring tältet (är helt övertygad om att hon skulle finna stort nöje i att jaga lämlar/harar), myggmedel till pälsen, eh... har säker glömt något.... Jag har även tagit reda på vilka "hinder" vi kan komma att möta och försöker träna henne på dom situationerna redan nu (hängbroar, vattendrag, etc). Har även tänkt lära henne att bli buren på axlarna om hon av tex skada inte kan gå själv och ligger illa till... Blev en hel del =P

Hoppas ni får en trevlig vandring!

Är lite imponerad över dina ambitiösa förberedelser för hunden.
Jag har mycket erfarenhet av att vandra och åka skidor både i skog, fjäll och även på isen med min hund . Ser du bara till att vänja hunden med att vara ute i skog och mark så ska du nog vara mer orolig för dig själv än hunden väl o ve. Och för guds skull, låt jycken vara lös i bland om du har någorlunda kontroll på den. Fjällen är inget glashus som den kommer att förstöra. Se bara till att inte störa andra vandrare eller renäringen.
 
Är lite imponerad över dina ambitiösa förberedelser för hunden.
Jag har mycket erfarenhet av att vandra och åka skidor både i skog, fjäll och även på isen med min hund . Ser du bara till att vänja hunden med att vara ute i skog och mark så ska du nog vara mer orolig för dig själv än hunden väl o ve. Och för guds skull, låt jycken vara lös i bland om du har någorlunda kontroll på den. Fjällen är inget glashus som den kommer att förstöra. Se bara till att inte störa andra vandrare eller renäringen.

Hehe, tack =) Vi är mycket ute i skog och mark så jag är egentligen inte så orolig för henne, OM det inte skulle smälla till och bli 25 grader varmt, då blir det problem. Hon är ganska värmekänslig och blir snabbt trött om det är för varmt. 10 grader är nog lite lagom... Jag vill inget annat än att ha henne lös, men med en stark jaktinstinkt blir hon noll kontaktbar när denna slår till. Och nyfiken tonåring som gärna vill lukta och titta på allt och väljer sina tillfällen när hon vill lyssna, då känns flexit som en en bra lösning. Men är vi helt ensamma utan djur i sikte då kommer hon att få gå lös =)
 
Hehe, tack =) Vi är mycket ute i skog och mark så jag är egentligen inte så orolig för henne, OM det inte skulle smälla till och bli 25 grader varmt, då blir det problem. Hon är ganska värmekänslig och blir snabbt trött om det är för varmt. 10 grader är nog lite lagom... Jag vill inget annat än att ha henne lös, men med en stark jaktinstinkt blir hon noll kontaktbar när denna slår till. Och nyfiken tonåring som gärna vill lukta och titta på allt och väljer sina tillfällen när hon vill lyssna, då känns flexit som en en bra lösning. Men är vi helt ensamma utan djur i sikte då kommer hon att få gå lös =)

Hoppas ni får en underbar vandring. Det tillför en ny dimension att vandra med hund. Raja (hunden) hälsar
 

Bilagor

  • _MG_2652-as-Smart-Object-2.jpg
    _MG_2652-as-Smart-Object-2.jpg
    88.9 KB · Visningar: 793
Tjena, ny här på utsidan och vill gärna ta del av era kunskaper,

Jag, sambon och våran hund (Parson JR Terrier) ska ge oss ut på våran första vandring nu till hösten, vi kommer tälta ute i ca. en vecka men har inga planer på att avverka några längre sträckor då vi inte är vana vid packningen osv.

det kan lika gärna bli så att vi stannar några dagar på samma ställe om det finns bra fiske/skön natur, och vi vill utgå och återvända till samma ställe så det blir enkelt att ta bilen!

sambon har varit ut på fisketurer och dagsturer tidigare, medan jag mest upplevt fjällvärlden från skoter, så jag vill gärna ha tips på fina områden att vandra/övernatta i som inte ligger för avsides från kungsleden ifall någonting skulle hända, men ändå så man får vara ostört, om ni förstår? :)

och sedan hunden, vad ska man tänka på med honom?

Tacksam för alla svar![/QUOTE
Inre vistasdalen är fin, hyfsat lättvandrat, inte så frekventerat och lätt att nå med bil via Nikkaloukta. Det går att åka båt ca 1 mil in för att tjäna lite mark. En sak att tänka på med hund är att vad kan bli knepiga. En annan sak är om det blir kallt i tältet på natten. Jag har fixat en liten fleeecepåse som vid behov används med ryggans regnskyydd till "sovsäck" för hunden.
 
Tack för alla kloka svar!
Dalen via nikka verkar ju klart intressant! alltid kul att få variera med båttur :)
Hur lång tid tar det att nå dalen från start sas?

och ripjägarn, tack för tipset, absolut värt att kolla upp :)

Med vovven ser det ut så att jag kommer gå med elastiskt midjebälte och tillhörande elastiskt koppel, han får gå i sin Y-sele, ev. bära sin mat om jag hinner laga klövjen tills dess (som han tuggat sönder spännena på..)
Han är otroligt modig och går fram överallt, har ingenting emot att åka båt, eller på axlarna, så kortare vad är genomförbara de med, med hans storlek blir det praktiskt att dela sovsäck då han är en riktig kelgris.

Det enda jag eg. inte vill släppa honom för är risken för rovfåglar.. berättigat? Han väger trots allt bara 7,5 kg. Annars skulle jag gärna ha honom lös där det är viltfritt på marken..
 
Tack för alla kloka svar!
Dalen via nikka verkar ju klart intressant! alltid kul att få variera med båttur :)
Hur lång tid tar det att nå dalen från start sas?

och ripjägarn, tack för tipset, absolut värt att kolla upp :)

Med vovven ser det ut så att jag kommer gå med elastiskt midjebälte och tillhörande elastiskt koppel, han får gå i sin Y-sele, ev. bära sin mat om jag hinner laga klövjen tills dess (som han tuggat sönder spännena på..)
Han är otroligt modig och går fram överallt, har ingenting emot att åka båt, eller på axlarna, så kortare vad är genomförbara de med, med hans storlek blir det praktiskt att dela sovsäck då han är en riktig kelgris.

Det enda jag eg. inte vill släppa honom för är risken för rovfåglar.. berättigat? Han väger trots allt bara 7,5 kg. Annars skulle jag gärna ha honom lös där det är viltfritt på marken..

Från Nikka är det rätt långt till vistasstugorna, strax över 3 mil, själva dalen strax över 4 mil. Utan att vara en fågelexpert vill jag påstå att bilresan dit är betydligt (med betoning på betydligt) farligare än risken för fågelattack. Var själv på en tur i Luleå skärgård med en Jack Russel (som väl är rätt lik er ras) i vintras. Min tik löpte tyvärr vid tillfället och eftersom det var jag som följde med fick hon stanna hemma (om nu någon genusvetare undrar :))

Ps. Han sprang 99 % själv.
 

Bilagor

  • _MG_2598-as-Smart-Object-1.jpg
    _MG_2598-as-Smart-Object-1.jpg
    41.2 KB · Visningar: 436
Från Nikka är det rätt långt till vistasstugorna, strax över 3 mil, själva dalen strax över 4 mil. Utan att vara en fågelexpert vill jag påstå att bilresan dit är betydligt (med betoning på betydligt) farligare än risken för fågelattack. Var själv på en tur i Luleå skärgård med en Jack Russel (som väl är rätt lik er ras) i vintras. Min tik löpte tyvärr vid tillfället och eftersom det var jag som följde med fick hon stanna hemma (om nu någon genusvetare undrar :))

Ps. Han sprang 99 % själv.

Joo väldigt lika hundar, typ helbröder! för det är väl Compis och M på bilden?? ;)
De är ju Parsons båda två, men reggade som högställda JRT

Världen är bra liten :)

Bara tanken på att hunden faktiskt blir ett lovligt byte för ev rovfågel är obehaglig..
 
Nu har jag pratat med min kära far och fått ett tips på färdväg som verkar riktigt bra,

Det är från Vakkotavare (där vi kan lämna bilen) Upp till Sälka och sedan tillbaka, vad tror ni om den sträckan för halvsävliga nybörjare? då finns det ju fiskemöjligheter efter vägen, och stugor OM det skulle behöva köpas proviant odyl. (har i princip dissat idén att lämna kungsleden någon längre sträcka..)

Det blir närmare med bilen och vi kommer direkt upp på högre höjder?

Sedan funderar jag, hur tungt är det om man från singi väljer bort sälka och istället går till kebne?
är det genomförbart att gå till kebne och hinna med en dagstur där innan man måste vända hemåt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
lusth Vilken väg upp på Kebne? Fjällvandring 10
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
annakari Vilken blomma? Fjällvandring 5
Härjedalingen Vilken stuga? Fjällvandring 2
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
Jojosurf Hilleberg vilken label? Abisko-Nikk Fjällvandring 2
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
jonah hex vilken utrustning Abisko-Nikkolaukta ? Fjällvandring 13
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
avsl_22-07-26 Vilken tidpunkt för vandring (Abisko)? Fjällvandring 17
kjpil Vilken tvål fungerar bäst i kall fjällbäck? Fjällvandring 73
ripjägarn Vilken Kungsled? Fjällvandring 2
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
KristinS Femdagarsvandring i Abisko - vilken rutt? Fjällvandring 1
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Waster Inlägg från 20 September 2002, Vilken läsning :) Fjällvandring 2
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
PaulPersson Vilken reperationsutrustning bär ni med er? Fjällvandring 8
X2000 Vilken är vilken av topparna på Sölen? Fjällvandring 4
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
Silvio VILKEN ÄR DEN BÄSTA ÖVERLEVNADSBOKEN Fjällvandring 12
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
Enrok Vilken fjällkarta? Fjällvandring 13
walkerboh Sarek - vilken natttemp? Fjällvandring 6
tjolanta Vilken jacka? Fjällvandring 6
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.