Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2)

Hejsan

Jag har länge irriterat mig på otydliga vägar mm. i Fri Pro V2 och min gpsmap 62s. Jag ser att det finns omgjorda typ-filer som duktiga och kluriga människor har suttit och förbättrat. Är det någon som vet vilken av dessa filer som fungerar bra med gpsmap 62-modellerna? Har hittat flera stycken filer men dom är till alla möjliga andra modeller, (278c,montana,etrex mm). Skulle det bli nån förbättring om man körde med den som är gjord till Montana tex?

Sen att utföra själva "bytet" av denna fil, jag kör med Basecamp och Win 7 64-bit och vad jag förstår så "byter" man ut den typ-fil som ligger i en av Garminmappen på C: och ändrar i xml-filen till den nya typ-filens namn?

Antar att man måste skicka över kartan igen sen till själva gps:en, hur man nu gjorde det...

Är det någon som kan bistå mig i mina bryderier så är jag väldigt tacksam.

Ola

Har hittat flera stycken filer men dom är till alla möjliga andra modeller, (278c,montana,etrex mm). Skulle det bli nån förbättring om man körde med den som är gjord till Montana tex?
Det beror på vad det är som är gjort specifikt i den TYP-filen. Garmins olika modeller visar kartan på olika sätt och därför har HMR gjort olika filer för olika modeller. Testa och se vad du tycker och är det något du undrar över så fråga författaren.
Sen att utföra själva "bytet" av denna fil, jag kör med Basecamp och Win 7 64-bit och vad jag förstår så "byter" man ut den typ-fil som ligger i en av Garminmappen på C: och ändrar i xml-filen till den nya typ-filens namn?
Använd "JaVaWa GMTK" för att hantera TYP-filer till Mapsource/Basecamp.
Antar att man måste skicka över kartan igen sen till själva gps:en, hur man nu gjorde det...
Finns hjälp i Mapsource/Basecamp hur man gör. Det går även att använda GMapTool för att byta TYP-fil i en karta som ligger på GPS:en men det är lite mer komplicerat.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips