Vilken typ av repbroms för nybörjare?

Hej!

Jag och min brorsa tog precis grönt kort och har börjat kolla lite på grund-equipment. Vi var först inställda på att ha en grigri som repbroms, men efter att vi fick höra att det kanske är gynnsammare att köra med "hink-varianten" så blev vi smått veliga. Vi är helt nya inom detta, så vår tanke är att vi vill vara så säkra så möjligt; därav grigri. Men samtidigt vill man kanske lära sig "ordentlig" belaying med hinkbromsen. Så vi tänkte att vi ställer frågan till er här på Utsidan. Vad skulle ni rekommendera till två nybörjare?

Mvh
 
Jag tycker att ni gott kan börja med grigri om ni tycker det känns tryggt och bra. Det är inte svårt att lära sig hantera andra bromsar vid senare tillfälle, om ni skulle vilja det. Kom ihåg bara att inte ens grigrin är idiotsäker. Det är en bra broms, men det händer olyckor även med den.
 
Jag tycker ni skall satsa på "hink". Lättare att lära sig, smidigare vid topprepsklättring (om det inte skall hängas massa), billigare och likvärdig säkerhet om man gör rätt. Skall dock säga att detta är mina åsikter och skillnaderna (förutom priset) är marginella.
 
Det finns ju också hjälplåsande hinkar, typ edelrid jul/mammut smart.
Jag använder inte någon sådan själv, så viss reservation, men många nya säkrare verkar nöjda med den typen.

Det känns som mindre risk att läsa sig olater med en sådan än med GriGri samtidigt som den ger en hyfsad extra säkerhet jämfört med en klassisk hink.
Dessutom avsevärt billigare och lättare än GriGri.
 
Ett vanligt misstag som är livsfarligt är att man börjar slarva med att alltid ha minst en hand med ordentligt grepp om den passiva delen av repet. Jag själv började slarva tills en klätterkompis påpekade det.
Det är nog lättare att man börjar slarva om man kör med grigri eller en hinkvariant med mycket friktion.
Av den anledningen skulle jag rekommendera en så enkel hinkvariant som möjligt till att börja med.
 
Det finns ju också hjälplåsande hinkar, typ edelrid jul/mammut smart.
Jag använder inte någon sådan själv, så viss reservation, men många nya säkrare verkar nöjda med den typen.

Det känns som mindre risk att läsa sig olater med en sådan än med GriGri samtidigt som den ger en hyfsad extra säkerhet jämfört med en klassisk hink.
Dessutom avsevärt billigare och lättare än GriGri.
+1 på detta, jag gillar både edelrid Jul2 och mammut smart. De är både lättare och billigare än en grigri, men mycket skönare att säkra med än en vanlig hink. Förutom den mekaniska säkerheten (som kanske ändå är ett snäpp högre på grigri och liknande) är det guld värt att inte behöva spänna sig och hålla krampaktigt i repet medan kompisen hänger och vilar igen efter 20:e försöket på kruxet.

Jag skulle inte rekommendera traditionell hink för annat än multipitch/alpint/is.
 
Tycker det är märkligt att hink används till annat än långturer som standard. Är väl inget annat moment i klättring där det inte finns backup enligt normen? Jag gillar grigri, men har inte provat andra hjälplåsande bromsar
 
Jag glömde bort att nämna ATC Pilot också. Många av mina elever (kurs för grönt eller rött kort) fastnade för någon av de hjälplåsande hinkarna efter att jag låtit dem prova och jämföra med vanlig hink samt grigri på kursen. Då finns:
- Mammut Smart
- BD ATC Pilot (vissa tyckte den är skönast att sänka ned klättraren med)
- Edelrid Jul2
Kombinera dem gärna med en HMS-karbin som förhindrar tvärbelastning av karbinen, då funkar dem som bäst. Det är också en bra idé att testa bromsen tillsammans med den karbin och rep du tänkt använda för att se om den låser bra. Med en dålig kombination kan bromsen glida lite under belastning.
 
Sent svar, men jag och hela mitt gäng (så gott som) använder mammut smart 2.0 och är jättenöjda med den. Köpte en till min syrra som precis börjat, hon är vänsterhänt så ett stort plus att den fungerar för båda. Hjälplåsande, man blir inte klämd i den och personligen tycker jag bättre om att bli firad på mammut än på grigri (vilket såklart min pojkvän använder...). Firningen känns jämnare.
 
Hej!

Jag och min brorsa tog precis grönt kort och har börjat kolla lite på grund-equipment. Vi var först inställda på att ha en grigri som repbroms, men efter att vi fick höra att det kanske är gynnsammare att köra med "hink-varianten" så blev vi smått veliga. Vi är helt nya inom detta, så vår tanke är att vi vill vara så säkra så möjligt; därav grigri. Men samtidigt vill man kanske lära sig "ordentlig" belaying med hinkbromsen. Så vi tänkte att vi ställer frågan till er här på Utsidan. Vad skulle ni rekommendera till två nybörjare?

Mvh

Mod apk by catchmod website provides a collection of free and diverse good movies for you to enjoy anytime, anywhere.
Hi, to be safer as a beginner, it is recommended to use Grigri. But also take the time to learn the traditional way of braking to understand more braking techniques. Have fun and climb safely.
 
Om du vänder på frågan lite grann: Som klättrare, 14 meter upp på en vägg, vad vill du att nybörjaren där nere har för repbroms ?
Traditionell hink har många fördelar om man gör rätt hela tiden och är uppmärksam hela tiden. Är du säker att säkraren är uppmärksam 24/7?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Verhauer Vilken förare för Cadarese och Balmanolesca? Klättring allmänt 0
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Klättring allmänt 10
Lakritsglass Vilken, helt justerbar, sele? Klättring allmänt 2
johannoren Vilken sko? Klättring allmänt 10
Tomas Odhult Vilken hyrbil för kort roadtrip i Europa? Klättring allmänt 13
Mezzner Vilken är klippan? Klättring allmänt 7
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
Bloggomann Vilken broms? Klättring allmänt 13
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
embl Vilken disciplin är bäst? Klättring allmänt 12
sojourner Vilken hemförsäkring accepterar klättring? Klättring allmänt 12
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
Annika Sedin Vilken är högst klätterväggen i Sverige/norden? Klättring allmänt 13
utemänniska Vilken kamkil är bäst? Klättring allmänt 38
axel_broman Vilken klätterfilm? Klättring allmänt 12
schweingaard Vilken klättersko är att föredra? Klättring allmänt 7
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
maxen Gri Gri/Stich/ATC osv.. vilken använder du? varför? Klättring allmänt 37
Hedman Vilken respons Klättring allmänt 0
zeromaker Vilken sele Klättring allmänt 1
Vilken sågning av Kropp!!! Klättring allmänt 19
Avslzyx Ny typ av back-up för firning Klättring allmänt 1
Johankv Upphittat: Repbroms under Kennys Crack /Jonsbo Klättring allmänt 2
Iggle Tips önskas, repbroms för topprep Klättring allmänt 24
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
MiroslawKubisztal Repbroms Pertzl ID Klättring allmänt 2
Pé Farlig repbroms? Klättring allmänt 5
sfrge Fråga om repbroms Klättring allmänt 18
Avslzyx Repbroms upphittad i Tunaberg Klättring allmänt 0
zeilon Repbroms fråga Klättring allmänt 10
David Hässler Upphittat: repbroms Häggsta Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.