Vilken tvål fungerar bäst i kall fjällbäck?

Dom som jag använt och funkar är.
Sjö och hav.
Försvarets Multirengöring
Har också en Multirengöring från MSR som jag inte hittar på deras hemsida, dom kanske har slutat med den.
Lifeventure har också en all-purpose soap som funkar.
 
@joanna, Nablus kunde jag inte hitta men däremot olivolje tvål från märkena, Qlippo, Nawras, Jamy och Dalan, någon du kan rekommendera?
Nawras var den som liknade Nablus mest och om jag minns korrekt den dyra av dem (dock inte så dyr).

Strunta i fina gatan. Spana efter första bästa "arabiska" mat- och/eller diverseaffär. Har du tur får du köpa olivtvål från Nablus, världens erkänt finaste, för en närmast symbolisk peng.

PS Olivtvål lär vara särskilt lämpligt till ulltvätt, och det kanske stämmer, för mitt hår blir väldigt fint av det ;):
 
@joanna, Nablus kunde jag inte hitta men däremot olivolje tvål från märkena, Qlippo, Nawras, Jamy och Dalan, någon du kan rekommendera?
Nawras var den som liknade Nablus mest och om jag minns korrekt den dyra av dem (dock inte så dyr).
Nablus och Aleppo anses finast, men det är inte det som är viktigt på fjället och det finns många fler, mer eller mindre anonyma - tvåltillverkning har varit ett sätt att ta vara på allt från olivskörden. Det enda viktiga är att tvålarna är gjorda på ren olivolja och på det traditionella sättet: kallrörda, oblekta, med glycerinet i behåll, fria från tillsatser som syntetiska tensider etc. Leta efter en hög med ojämna bruna tärningar (ibland lite gröna på mitten), ofta med en intryckt stämpel, som ser ut som gammaldags tvättvål och säljs billigt utan ens någon förpackning.
 
Underbart och härligt nördigt detta. joanna vet allt som vanligt. Kallrörd och oblekt tvål såklart. Grön såpa kanske ? Själv så använder jag bara lite schampo när jag duschar en gång i månaden...
 
Köpte ett par i Aleppo, fungerar utmärkt annu. Tvättvattnet ut minst 5 m från bäcken köp ett tvättkar från Ortlieb duger både till egna hygienen med tvättlapp ich findisk efter det att grovdiskat med gräs, blad eller grus.

go tur
 
Joanna är verkligen en källa till kunskap och jag har också fått mycket inspiration från henne.
Jag har så lite hår så schampo används inte längre. Uppe i fjällen brukar jag använda såpa, gula utan färgämne, då den även fungerar bra att diska samt tvätta kläderna med och fungerar utmärkt i kallvatten.
Men jag är nyfiken så vill verkligen testa Joannas förslag om olivolje tvål men några har fått dåligt resultat vilket jag gärna undviker. Någon "hög med ojämna bruna tärningar" hittade jag itne i någon av affärerna.
Det får bli den som heter Nawras, säljs här i 4 pack för ~70 kr (nästan 1kg) medan de andra säljs för runt 15-20 kr styck. På nätet säljs Nawras i Monicas Bod för 60kr/st och följande info fanns om tvålen...
" Olivtvål Nawras från Turkiet liknar olivtvål Aleppo från Syrien
Nawras innehåller också naturliga ingredienser med olivolja som huvudingrediens.
Skillnaden är att Nawras innehåller lagerbärsparfym och Aleppotvålen lagerbärsolja."
Qlippo låter som om de vill profitera på märket Alippo och jag fick inte fram någon info om den
Jamy & Dalan såg också bra ut men den var så grön så tänkte det var mer färgämne eller annat i. Jamyn hade ett snöre fäst i sig.
Medan jag försökte få någon hum om skillnaderna mellan märkena jag nämnt noterade jag lite "fun facts" ja nu ska nog ordet fakta tas med ro men men ... flera påstår kanske är bättre
Olivoljetvål är bakteriehämnande, hjälper mot Acne, fungerar bra som make-up borttagare, och ger tydligen även lättnad vid psoriasis.
Jag kommer inte kunna verifiera något av detta men mitt mål är bara att den ska fungera bättre än gul såpa.

Noterade även något konstigt, Dalan kallade sin för Marseille tvål, men jag tror inte detta är samma, Marseille tvål använder jag på tvätt som inte blir ren, t.ex. nu sist när min bläckpenna gick sönder och hela kavajen blev infärgad då tvättade jag med Marseille tvålen. Har inte för mig att den ska vara gjord av olivolja och den är helvit
 
Senast ändrad:
Joanna är verkligen en källa till kunskap och jag har också fått mycket inspiration från henne.
Jag har så lite hår så schampo används inte längre. Uppe i fjällen brukar jag använda såpa, gula utan färgämne, då den även fungerar bra att diska samt tvätta kläderna med och fungerar utmärkt i kallvatten.
Men jag är nyfiken så vill verkligen testa Joannas förslag om olivolje tvål men några har fått dåligt resultat vilket jag gärna undviker. Någon "hög med ojämna bruna tärningar" hittade jag itne i någon av affärerna.
Det får bli den som heter Nawras, säljs här i 4 pack för ~70 kr (nästan 1kg) medan de andra säljs för runt 15-20 kr styck. På nätet säljs Nawras i Monicas Bod för 60kr/st och följande info fanns om tvålen...
" Olivtvål Nawras från Turkiet liknar olivtvål Aleppo från Syrien
Nawras innehåller också naturliga ingredienser med olivolja som huvudingrediens.
Skillnaden är att Nawras innehåller lagerbärsparfym och Aleppotvålen lagerbärsolja."
Qlippo låter som om de vill profitera på märket Alippo och jag fick inte fram någon info om den
Jamy & Dalan såg också bra ut men den var så grön så tänkte det var mer färgämne eller annat i. Jamyn hade ett snöre fäst i sig.
Medan jag försökte få någon hum om skillnaderna mellan märkena jag nämnt noterade jag lite "fun facts" ja nu ska nog ordet fakta tas med ro men men ... flera påstår kanske är bättre
Olivoljetvål är bakteriehämnande, hjälper mot Acne, fungerar bra som make-up borttagare, och ger tydligen även lättnad vid psoriasis.
Jag kommer inte kunna verifiera något av detta men mitt mål är bara att den ska fungera bättre än gul såpa.

Noterade även något konstigt, Dalan kallade sin för Marseille tvål, men jag tror inte detta är samma, Marseille tvål använder jag på tvätt som inte blir ren, t.ex. nu sist när min bläckpenna gick sönder och hela kavajen blev infärgad då tvättade jag med Marseille tvålen. Har inte för mig att den ska vara gjord av olivolja och den är helvit

Jag beställde faktiskt också två olivoljetvålar för några dagar sedan efter att ha läst denna tråd. Ska bli kul att testa.
Läste på lite och det vanliga är tydligen att det är 70% olivolja och sedan brukar de stoppa i kokosolja eller palmolja. De som du länkade specificerar ju inte innehållet i tvålen.
Rätta mig om jag har fel någon men palmolja ska man väl undvika för att inte bidra till skövling av regnskog.
 
(...) Uppe i fjällen brukar jag använda såpa, gula utan färgämne, då den även fungerar bra att diska samt tvätta kläderna med och fungerar utmärkt i kallvatten.
Vi är alla olika. Min hud skulle gå sönder direkt av såpa, som är starkt uttorkande. Detta är en av anledningarna till att jag kör med olivtvål, i den minimala utsträckning jag nu använder tvål ö h t.
Men jag är nyfiken så vill verkligen testa Joannas förslag om olivolje tvål men några har fått dåligt resultat vilket jag gärna undviker.
Jag har inga vetenskapliga belägg för detta, men killgissar att det är detta med kallrört och/eller inga syntetiska detergenter som är grejen. Att det måste vara just olivolja är jag mindre säker på, kanske funkar alla vegetabiliska oljor som kan kallröras (den industriella tillverkningen bygger på att koka fett, oftast animaliskt fett från slakteriavfall, med lut). Kanske spelar det någon roll att den glycerol som bildas finns kvar i naturtvål? Den gör i a f tvålen mjukare och snällare mot huden.
Baserar killgissningarna på de tillfällen jag delat vardagen med kvinnor som måste handtvätta kläder, oftast i kallt och mjukt vatten från närmsta bäck. De underkände allt utom den bruna naturtvålen, kallrörd på vegetabilisk olja och lut.
I min barndoms Centraleuropa fanns fortfarande den sortens billiga bruna tvålblock att köpa i mataffärer, vi kallade dem "tvätttvål".
Någon "hög med ojämna bruna tärningar" hittade jag itne i någon av affärerna.
Jag kanske skulle varit tydligare med att jag menade vanliga mat- och grönsaksaffärer typ "hål i väggen" med mat från Mellanöstern - det kryllar ju av dem i varenda förort - samt i centrala Lund ;).
"Skillnaden är att Nawras innehåller lagerbärsparfym och Aleppotvålen lagerbärsolja.
Låter som ett oblygt försök att profitera på detta med "lagerbär". Lagerbärsolja kallpressas ur lagerbuskens bär och är rätt dyr. Har traditionellt använts mot akne, eksem och irriterad hårbotten. Lagerparfym (eterisk olja) utvinns ur lagerblad och ska inte ha "bär" i namnet.
Jamy & Dalan såg också bra ut men den var så grön så tänkte det var mer färgämne eller annat i.
Inte nödvändigtvis - lagerbärsoljan är intensivt mörkgrön, det är den som ger den gröna kärnan i äkta Aleppotvål (på ytan oxiderar den bort under torkningen). Den doftar speciellt, lite som eukalyptus och tjära.
Var färgen ljusare grön och jämnt fördelad inkl tvålens yta, så var det däremot troligen fusk.
(...) fun facts (...) Olivoljetvål är bakteriehämnande, hjälper mot Acne, fungerar bra som make-up borttagare, och ger tydligen även lättnad vid psoriasis.
Ingen aning om make-up, acne och psoriasis, men att en glycerolrik naturtvål torkar ut/irriterar huden mindre än vanlig industritvål, det både låter logiskt och är bekräftat av egen och många andras praktiska erfarenhet. Glycerol är värdefullt i kosmetikaindustrin och extraheras från den industriellt framställda tvålen - för att sen ingå i en massa dyra "hudvårdsprodukter", som ska avhjälpa den torra hud, som den glycerolfria tvålen orsakar...
Noterade även något konstigt, Dalan kallade sin för Marseille tvål, men jag tror inte detta är samma, Marseille tvål använder jag på tvätt som inte blir ren, t.ex. nu sist när min bläckpenna gick sönder och hela kavajen blev infärgad då tvättade jag med Marseille tvålen. Har inte för mig att den ska vara gjord av olivolja och den är helvit
Traditionell Marseilletvål gjordes på olivolja, men numera kan den också vara gjord på kokos- och/eller palmolja - det sista ju inte så kul. Är den vit, så är den troligen inte gjord på olivolja.

Haha ja, det blev ju nördigt värre, men i mitt fall inget självändamål, utan sprunget ur nödvändigheten att hantera primitiva förhållanden i ökenklimat och mina barns extremt känsliga hud. Hoppa över, om din klarar sig med vilken tvål som helst.
 
Senast ändrad:
Jag har ingen åsikt vad som är bäst. Men fettsammansättningen är densamma i kallpressad och varmpressad olja. Det som skiljer kemiskt är i första hand att enzymer inaktiveras av värmen i varmpressad olja, och eventuellt lite vitaminer som förstörs. Det gör varmpressad olja värmetåligare, vilket inte borde ha någon betydelse för tvål - men är en fördel vid stekning. Kan tänka mig att hållbarhet också påverkas, men det är jag inte säker på, länge sen jag läste om detta. Svårt att tänka sig att skillnaden har nån relevans i en tvålprodukt - men det är spekulationer.
 
Jag har ingen åsikt vad som är bäst. Men fettsammansättningen är densamma i kallpressad och varmpressad olja. Det som skiljer kemiskt är i första hand att enzymer inaktiveras av värmen i varmpressad olja, och eventuellt lite vitaminer som förstörs. Det gör varmpressad olja värmetåligare, vilket inte borde ha någon betydelse för tvål - men är en fördel vid stekning. Kan tänka mig att hållbarhet också påverkas, men det är jag inte säker på, länge sen jag läste om detta. Svårt att tänka sig att skillnaden har nån relevans i en tvålprodukt - men det är spekulationer.
Fast det handlar inte om själva oljan är varm- eller kallpressad (även om det ska vara jungfruolja i traditionell Nablustvål), utan om själva förtvålningsreaktionen med lut. Vad jag fattar skulle det vara svårt och/eller dyrt att låta den ske utan upphettning, om man använder animaliska fetter, som ju har högre smältpunkt. Även med olivolja tar det en dryg vecka med konstant omrörning, och sedan minst tre månader för tvålen att torka klart.
Med detta sagt, så tror jag inte att just detta är så avgörande, utan helt enkelt kombot vegetabilisk olja och bibehållen glycerol.
 
Var i en fairtrade affär och fann Nablus tvålen, den är vit och jag fick förklaringen att det är för att det är en ren olivolje tvål utan Lagerbärsolja. Så jag drar slutsatsen att färgen relaterar till extra innehållet (vilket ju Joanna också skriver) varför olivoljetvål gjord med Lavendel är violett.
Ska testa och se ifall den fungerar bra och inte enbart var dyr samt försöka hitta någon med lagerbärsolja att jmf med. Då jag hittills inte hittat någon så blir det nog Nawras tvålen med lagerbärsparfym, undrar lite ifall det är en översättningsmiss av tillverkaren då det (enligt Joanna ovan) borde heta lagerparfym om det är parfym och då inte vara gjort på bären, orsaken till min misstanke är att det inte står parfym på arabiska på tvålen utan enbart tecknet för Laurel och tvålen liknar väldigt mycket Aleppo tvålen. Tyvärr har jag inte samma lycka som Joanna att ha fullt med mellanöstern affärer som har sån tvål, i alla jag var i så var det enbart en som hade de jag nämnde ovan men jag har en kvar att titta i, så jag ger inte upp ännu :) optimist som jag är.
Jo Dalan tvålen var jämn ljusgrön i färgen, Qlippon minns jag inte färgen på och Jamy var också ljusgrön men inte så jämnt som Dalan det var lite ljusare inslag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
annakari Vilken blomma? Fjällvandring 5
Härjedalingen Vilken stuga? Fjällvandring 2
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
Jojosurf Hilleberg vilken label? Abisko-Nikk Fjällvandring 2
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
jonah hex vilken utrustning Abisko-Nikkolaukta ? Fjällvandring 13
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
avsl_22-07-26 Vilken tidpunkt för vandring (Abisko)? Fjällvandring 17
ripjägarn Vilken Kungsled? Fjällvandring 2
Revan Vilken väg skulle passa? och hunden? Fjällvandring 14
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
KristinS Femdagarsvandring i Abisko - vilken rutt? Fjällvandring 1
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Waster Inlägg från 20 September 2002, Vilken läsning :) Fjällvandring 2
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
PaulPersson Vilken reperationsutrustning bär ni med er? Fjällvandring 8
X2000 Vilken är vilken av topparna på Sölen? Fjällvandring 4
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
Silvio VILKEN ÄR DEN BÄSTA ÖVERLEVNADSBOKEN Fjällvandring 12
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
Enrok Vilken fjällkarta? Fjällvandring 13
walkerboh Sarek - vilken natttemp? Fjällvandring 6
tjolanta Vilken jacka? Fjällvandring 6
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
lusth Vilken väg upp på Kebne? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.