Vilken tumvante?

Hej!
Kan någon tipsa om vilken tumvante jag ska köpa om jag vill uppfylla följande kravspec:
- tumvantar som sagt (inte 3fingers eller 5 fingers)
- löstagbart foder - gärna ull (tänk som Hestras Heli chevre)
- vattentäta via ventilerande membran (Goretex eller motsvarande)
- höga som går upp över jackan och enahndsmanövrerad justerbar åtdragning
- gärna justerbara i storlek över handryggen

Kan också tänka mig att köpa bara skalvantar med membran och kompeltera med Hestras ylle-foder.

Jag har tidigare haft Hestra och varit mycket nöjd med deras design. Kraven ovan är ju i princip en hestra-vante. Men de har numera inga handskar som har GTX och löst foder - enligt deras kundtjänst blev det för klumpigt på något vis. Jag gissade annars att membranet slits för mycket/snabbt om man har löst foder.

Hestras Heli sägs vattentäta men det verkar bara gälla tyget på ovansidan medan skinnet innuit måste impregneras tätt och jag vill ha tätt utan att impregnera.

Huvudsaklig användning är alpin utförsåkning och visst kan det kännas overkill med att kräva vattentätt men en slaskig dag förra året men kalla blöta händer (både paren innervantar blöta) svor jag att inte köpa skidhandskar som inte är vattentäta igen. Nu är alltså frågan - vad ska jag köpa?

/Patrik, som väntar på ett mjuk paket "Till Patrik från Tomten"
 
Försvarsmaktens skalvantar?

Kanske inte det sexigaste förslaget, men jag måste tipsa om militära M/90 vantar. Den yttre delen är i grovt läder och är både slitstarkt och vattentätt, och under denna har du en ullvante. Du kan även spänna åt den yttre vanten ordentligt. Tar du med dig två uppsättningar ullvantar så kommer kan du byta om du svettas eller om innervanten blir blöt på annat sätt. Ett annat alternativ är att du använder exempelvis fingervantar under skalvanten om det är lite varmare ute.

251-1.jpg


Det bästa är nog priset då en uppsättning kostar runt en hundralapp.
 
Hej och tack för era svar - de flesta är dock INTE enligt kravspecen och de flesta faller på "vattentäta via ventilerande membran".

Klättermusen - är de ventilerande också eller "bara" täta? Cutan är det ventilernade?

Extermities guide tuff: På addanture hade de ju bara för småhänder - jag behöver sannolikt 11 till mina dassalocksstora händer :) men modellen är intressant annars

Arcteryxen är också intressant men byter nog eller kompletterar med ett löst ylle-foder

M90 har jag tilldelat i tjänstebruksväskan (dock inte för privat bruk) men läder utan membran är inte vattentätt utan impregenering. Så sällan som jag köper skidvantar är priset av underordnad betydelse så det får kosta denna gången.

De två hestrorna som tipsas om finns inte längre med i utbudet på hestras hemsida - har ni tips på någon som säljer dem och uppfyller de verkligen kraven (täta via ventilerande membran)?

/Patrik, hårdgranskande konsument
 
Jo cutan är ett diffusionsmaterial

Såhär står det på Klättermusens hemsida angående Cutan:

"Tygerna har vattenpelare som är uppmätta till mer än 20 meter och på tejpen har vi en standard på 5 meter. Tygernas RET-värden, eller diffusionskapacitet, som anger hur väl materialet släpper igenom ånga och svett, är 5–6 beroende på yttertygets tjocklek. Ju lägre värde desto bättre och 5–6 är ett mycket bra värde."

Har dock ägt ett par Greppet ("dog" för ett par år sedan efter många års trogen tjänst..) och personligen tycker jag att de är klart bättre som gå på tur handske än som utförshandske. Men det är ju mest en personlig reflektion....

/ Stefan
 
https://hestragloves.com/sport/sv-se/gloves/mountaineering/pullover-mitt/100/

Finns till exempel på XXL:
http://www.xxl.se/klader/tillbehor/vantar/hestra-pull-over-mitt-skalvante/p/1091732_1_style

Har precis köpt dessa själv och ska testa!

*Edit*
Har precis testat att hålla Hestra Pullover Mitt under vattenkranen i 1 minut. Läckte lite i vissa sömmar när man spolade rakt på, men inte annars. Funkar för mig då jag inte kommer simma med dom. Vill jag ha tätare köper jag gummihandskar :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
30-06 Vilken kängsmorning? Kläder 18
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
Brauer Förstärknngslager i vilken ordning? Kläder 14
friflygaren Vilken jacka? Kläder 9
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Kjallke VIlken sorlek Lundhags? Kläder 7
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Elle_belle Vilken typ av skor passar? Kläder 1
Dbang Vilken skaljaka? Kläder 5
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
pacific Vilken cellgummikänga? Kläder 8
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
Antracite Vilken skaljacka? Kläder 13
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
oskarlin Vilken Patagonia? Kläder 20
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
månswe cykla 8h om dan, varje dag! (vilken jacka?) Kläder 4
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.