Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna?

Dun...

Hejsan
Jag skulle föreslå att du satsar på en dunsäck med pertex endurance yttertyg. Det håller fukten från tältduken borta och släpper ut kondens om det skulle bli nån inuti säcken. Själv använder jag Rab's säckar som jag tycker är riktigt fina, bäst dun-kvalitet om man väljer de finare säckarna och väldigt lätta. Dessutom håller de vad de lovar vad gäller temp-gränser. Vill du ha hjälp att hitta Rabsäckarna i Sverige kan jag hjälpa dig med detta, tror inte nån säljer dem i landet ännu. Jämfört med ME så är deras dunkvalitet oftast mycket bättre och dessutom lättare.
Sen gör de ju syntetsäckar också, men jag vet inte hur bra de är. kolla in
http://www.rab.uk.com

Mvh
Johan Andersson
 
haskell; sa:
I princip så är märkena med de bästa dunsäckarna även de som har de bästa syntetsäckarna. M.a.o. så bör du titta efter t.ex. Marmot, Western Mountaineering, Mountain Equipment och Rab. Marmot och ME är väl de som är lättast att hitta och ME brukar vara ganska svårslagna när man väger in priset.
Jag antar att du har helt rätt i detta, men jag vet inte om det beror på att material eller teknik är så mycket bättre hos dessa tillverkare (jo, givetvis lite), utan jag tror ffa att vissa märken (som du nämner ovan) har fattat detta med temp-gränser, och inte sätter ut fantasigränser på sina säckar.
 
Har själv tittat på RAB - men det finns en recension från någon som tycker att det skulle vara en dragkedja på den så man kan reglera värmen. Dragkedjan som sitter på värstingsäcken kan man inte öppna in till säcken med. Något att tänka på vad gäller RAB.
 
Strykarräven; sa:
haskell; sa:
I princip så är märkena med de bästa dunsäckarna även de som har de bästa syntetsäckarna. M.a.o. så bör du titta efter t.ex. Marmot, Western Mountaineering, Mountain Equipment och Rab. Marmot och ME är väl de som är lättast att hitta och ME brukar vara ganska svårslagna när man väger in priset.
Jag antar att du har helt rätt i detta, men jag vet inte om det beror på att material eller teknik är så mycket bättre hos dessa tillverkare (jo, givetvis lite), utan jag tror ffa att vissa märken (som du nämner ovan) har fattat detta med temp-gränser, och inte sätter ut fantasigränser på sina säckar.
Jag tror att den huvudsakliga orsaken är att de vill vårda sitt varumärke.
 
Förkastligt... hehe.

När jag av misstag någon gång har råkat vända ansiktet in i sovsäcken och legat och andas där så har det blivit is på insidan av säcken... Det tycker jag inte om. Om man stänger sovsäcken riktigt mycket så kanske det blir bättre... men men.

Den största anledningen till att jag inte andas i säcken är att jag tycker det är sååå obehagligt. Känns som en bastu alldeles kring ansiktet. Fuktigt och varmt.

Jaja.. Det finns säkert de som tycker att det är kanon att andas i sovsäcken men för mig funkar det inte.
 
tigertamjaren; sa:
Att det skulle vara förkastligt att andas i sovsäcken råder det ju delade meningar om
Måhända. Orkar inte läsa dessa evighetstrådar, men som i så många andra fall så vet vi faktiskt inte säkert. I brist på annat tänker jag rent intuitivt att det är lika bra som att pinka i sovsäcken; härligt varmt till en början, men sedan lite svalare... Men hur kan jag uttala mig om det, jag har ju inte testat?
 
Anders, nu vill jag ju inte låta ogin här, men om du inte har prövat att sova med skallen nere i sovsäcken själv, och inte heller säger dig orka läsa tråden där de som har gjort det berättar om sina erfarenheter, varför orkar du då skriva att man inte ska andas inne i sovsäcken? ;)
 
Inte pinkat,men....

...jag har drällt.
Och det är ljusår från varandra,den lilla och glesa fuktpuff man andas ut drivs lätt vidare genom en syntetsäck av kroppsvärmen,det finns inget där som direkt binder den,förutom kanske innertyget,men det tar kroppen också hand om.Har man en liten glipa så kan det bli lite rimfrost på yttertyget,men det går bra att borsta bort.


peter
 
tigertamjaren; sa:
Anders, nu vill jag ju inte låta ogin här, men om du inte har prövat att sova med skallen nere i sovsäcken själv, och inte heller säger dig orka läsa tråden där de som har gjort det berättar om sina erfarenheter, varför orkar du då skriva att man inte ska andas inne i sovsäcken? ;)
Äsch, jag menade förstås att jag inte provat att pinka i säcken. Har du?

Andas ned i säcken gjorde jag tidigare, men har slutat. Inte för att jag mätt hur mycket mer säcken väger efter en natt med i-säcken-andning jämfört med att andas genom ett hål, utan för att argumenten verkar trovärdiga. Men, det vore rätt enkelt att sova ute några nätter med vardera varianten och väga säcken på morgonen.
 
Dun eller syntet?

Nu har jag två sovsäckar här som verkar schyssta.

ME Snowline (dun) och ME Moonwalker IV (syntet).

Priser som jag hittat. Snowline 4995, Moonwalker 2595.


Vad tror Ni? =P
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
tgd Vilken tälttyp är lättast att slå upp? Bo och sova 41
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
Staffan Andersson WM - men vilken? Bo och sova 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.