Temperaturangivelser på sovsäckar tillförlitliga?

Vet någon därute i stugorna hur komfort- respektive extremtemperatur definieras för sovsäckar? Jag misstänker att de inte alls är standardiserade och att tillverkaren därför kan påstå vad som helst bara det finstilta är tillräckligt luddigt skrivet ("personliga variationer", bla, bla). Jag har själv tre sovsäckar i olika temperaturregister, komfort +7 (McKinley), -4 (Kammerlander) respektive -18 grader (The North Face). Mina erfarenheter är att komforttemperaturen istället är ca +12, +2 respektive -5 grader. Jag är en normalstor kille som inte är frusen av mig normalt och blir därför förvånad över tillverkarnas påståenden. Är det fler som har samma erfarenhet, eller är det jag som är frusen av mig trots allt?

Vad är då komfort? Med komfort menar jag det rimliga villkor att man avklädd in till underkläderna inte vaknar av obehag pga att man fryser under natten, utan vaknar utvilad och redo för en ny dag. Förstås förutsätts ett bra liggunderlag; mina siffor ovan är utmätta på ett Thermarest Standard. Kanhända har jag inte samma syn på vad som är komfortabelt som sovsäckstillverkarna, då de verkar vara av eskimåbörd allihop.

Nästa fråga gäller extremtemperaturen. Betyder det den temperatur då hjärtat slutar slå efter en natt i säcken, eller vad? Vem testar ut extremtemperaturen - en kanin i djurförsök, eller beräknas den? Knappast är det tillverkaren själv som ligger där och huttrar och testar tills siffran stämmer.

Mitt förslag är att varje sovsäckstillverkares vd, om han eller hon har någon självaktning, vid lanseringen av en ny sovsäck borde provsova en hel natt vid den angivna komforttemperaturen, helst med sin respektive vid sidan om i en likadan säck (likt de kinesiska flygdirektörerna som tvingades vara i luften vid tolvslaget, nyår 2000 :). Häri består min andra misstanke, nämligen att sovsäckarna provas ut och finnes komfortabla under några timmars vaket tillstånd i något kylrum. Då hinner ämnesomsättningen inte gå ner till de nivåer som den gör fram emot morgontimmarna under djup sömn.

För klätterprylar finns alltid en standardiserad märkning som borgar för att man hänger någorlunda säkert på väggen. Borde det inte finnas liknande krav på all säkerhetsutrustning, sovsäckar inkluderade? På Mulle-hajk eller kanotfärd på Nissan spelar det väl ingen roll, men om man någon gång ska handla prylar inför en expedition så duger inte blomsterspråk och förskönade försäljningsargument.

Rasmus Jansson
 
Falsk marknadsföring

Eftersom alla angivelser är så otydligt specificerade är det svårt att anklaga någon tillverkare för falsk marknadsföring, vilket är ett brott. Men kan man sätta press på tillverkarna genom att skicka ARN på dem?
Då kanske frågan ställs på sin spets och vi får en tydligare definition på vad en komfortgräns är.

Jag har en Marmot Wizard som är märkt med -9 men det kallaste jag använt den i är runt -3. Det fungerade utmärkt även utan underställ. Självklart skiljer det sig mellan olika tillverkare och även mellan modeller, har mycket dålig erfarenhet av en Håglös som var märkt med -5. Trots underställ och filt ovanpå frös jag redan vid några grader plus.

Tyvärr får vi nog räkna med mellan 5 och 10 graders gjädjemätning även i fortsättningen.

/Björn
 
Jag håller med

Jag tycker att vi skickar ARN på dem som du säger det vore väldigt nyttigt för hela branschen. Likaså håller jag med om att temperaturangivelserna som haglöfs anger på sina säcker sällan stämmer överens med verkligheten. Ett märke som dock verkar hålla vad de lovar är Mountin Equipment. Jag kan remomendera dem!

Martin
 
Haglöfs

Har samma erfarenhet av haglöfssäcker som tidigare talare. -5 säck som inte klarar +-0 är dåligt! Frös trots underställ. Andra natten bytte jag till min fars gamla dunsäck och sov i boxershorts utan att frysa det minsta och det var även kallare andra natten.

Mattias
 
Om ni vill ha en sæck som håller vad den lovar skall ni testa Isbjørns sæckar, http://www.isbjorn.no
Testade i kylkammare med testpersoner som fått sova och dærefter ær komforttemperaturerna satta. Har sjælv sovit i kalsonger i -25 i sæcken "Jan Mayen" med komfort på -22. De ær lite klumpiga om man jæmfør med sæckar med samma komforttemp, men i det hær fallet vet man att de håller vad de lovar.

/Martin
 
Jag tror att Haglöfs temperaturer inte är komforttemperatur utan överlevnadstemperaturer. Dvs den lägsta temperatur man överlever. Det var i alla fall vad en handlare sagt till mig. Han sade också att amerikanska säckar har strängare regler och därför ligger deras temperaturangivelser närmare verkligheten.
 
Strängare regler i Amerika?

Gäller det även The North Face? Min erfarenhet av Snowshoe 3D (-18 grader) är att komfortgränsen är satt 13 grader under den verkliga. Har jag missförstått deras mått helt och hållet? Hmm, det kanske är extremtemperaturen de anger? Konstigt bara att de i så fall undviker att ange komforttemperaturen!
 
haglöfs...

Jag har en Haglöfs Camplite temperatur -6 grader.
Detta är modellen innan haglös införde komfort och extrem temperatur så numera är gränserna 0 / -6. Alltså lär komfort temperaturen för min säck också vara 0 grader. Jag har sovit med den under bar himmel, visserligen med sovsäckslakan och sovsäcksöverdrag, utan kläder (är jag nästan säker på) och vaknat med frost på magen, alltså helt klart under nollan. Frös inte den gången i alla fall. Dock har flickvännen sovit med den en normal sommarnatt och frusit så det kan ju variera i det oändliga. Tror även det handlar mycket om vilken form man känner sig i själv. Med min Tyin Winter klarade jag en dryg vecka ute i fjällen strax före påsk i tält utan att frysa (utom första natten då jag tror att det fuktioga understället kylde på morgonen). Men vid enstaka vintertältningar i år har jag frusit i den trots att temperaturen troligen inte varit under komfort gränsen.
Jag har funderat på om det inte är så att man lättast fryser första natten eller om man bara ska testa utrustning och tältar utan att göra någon direkt tur. När man går från att sova i en för varm lägenhet till ett tält och -15 blir omställningen ganska stor och kanske kroppen är mer redo till nästa natt om man dessutom varit utehela dagen?
Någon som vet???

/Andreas
 
Temperatur

Efter många år som uteliggare i skogen så har jag lite funderingar kring detta med temperaturgränser. Problemet tycker jag ofta är att behålla kroppstemperaturen i säcken, ofta så läcker den ute i huvudändan av säcken, för att behålla värmen när det är riktigt kallt måste man täta till den skorsten som blir där. En bra säck måste ha minst två dragskor för att minska köldraset ner i säcken, sen gör en mössa på skallen en milsvid skillnad. Ingen skulle väl drömma om att gå med dunjacka och ev termobyxor i -20 utan att täta halsen med en halsduk och bära en rejäl mössa. Man har ju samma värmeläckage i en sovsäck. Håller ni med ?
 
Haglöfs

Hej på er allihopa

Jag har en haglöfs säck med en extrem temp på -18 och komfort på -10. Med denna har jag sovit många goda nätter kring 10 minus. Man får inte glömma hur viktigt ett bra liggunderlag är och som sagt mössa på skallen och tätt i halsen.

Gav 800 spänn för den på rea och är helnöjd ;-)
 
Tingens relativitet

Håller helt med de som tycker att det krävs ett bättre system för temp.angivelse.

Ett liten påminnelse bara:

I det första inlägget skrevs att klätterutrustning motsvarar vissa specifikationer och därmed garanteras en viss säkerhet. Det är sant men tyvärr är det inte så enkelt som att föra över konceptet till sovsäckstillverkning. Anledningen är att alla upplever temperatur så olika. Det den ena tycker är utmärkt kanske inte passar en annan. Dvs två personer som ligger i likadana sovsäckar i samma lokal (tält,stuga,utomhus etc) kommer INTE att ha samma upplevelse, oavsett vad mätinstrument lär visa. Ett klätterrep däremot belastas antingen med X eller inte, det är inte SUBJEKTIVT som vi människor.

Men visst skulle man önska att tillverkarna kunde enas om en standard för att hjälpa oss konsumenter att slippa bekymra oss för huruvida märke X eller Y är "ärligare". Inte som idag när man står och undrar ifall "Haglöfsgrader", "TNFgrader", Marmontgrader" etc är de samma (vilket det inte är!).

/mats
 
Gemensam standard

Instämmer helt med föregående "talare". Naturligtvis går det inte att mäta komforttemperaturer m m och komma fram till något som gäller alla likt hållfastheten på en karbin. Det som däremot vore bra är om det fanns en standard som man kunde relatera sin egen upplevelse av kyla till. En naturlig utformning av ett sådant test skulle kunna vara att temperaturen är den enda variabeln och övriga parametrar hålls konstanta (ursäkta nördsnacket). "Övriga parametrar" som jag kan komma på är relevanta för uppmätning av komforttemperatur är (förslag på defaultvärden inom parentes):

1. Vindstyrka (noll, motsv tält)
2. Luftfuktighet (50%, mitt emellan regnstorm och högalpint?)
3. Liggunderlag (Thermarest standard 3,8 cm)
4. Sovtid (>8 h)
5. Klädsel hos provarna (endast korta underkläder)
6. Antal provare (>10 st, 50/50 könsfördelning)
7. Definition av komfort (att högst 20% av provarna känner sig obehagligt kalla eller vaknar av att de fryser vid den slutligt uppmätta komforttemperaturen)

Fler förslag?

Behöver det vara krångligare än så? I själva verket tycker jag att kraven är så enkla och rimliga att det måste bero på ren oärlighet att sätta dem lägre. För inte är det några dumbommar som ingår i forskarteamen för de stora, prestigefyllda märkena! Misstänker att marknadsavdelningarna har sitt fördärvande finger med i spelet som vanligt.

Uppmätning eller beräkning av extremtemperatur blir nog lite krångligare, vad det nu är för någonting, eftersom väldigt få skulle ställa upp som försökspersoner. Säkert är det någon som kan tänka ut hur man bäst gör en fungerande schablonberäkning, om man bara kan komma överens om en definition av begreppet först. Det viktiga är ju egentligen inte att beräkningen stämmer exakt i absolut mening utan att alla tillverkares siffror är uträknade på samma sätt.

Förslag på definition av extremtemperatur: den temperatur där genomsnittspersonen efter ett visst antal timmars (8 h?) taskig sömn/dvala riskerar förfrysningsskador på det mest utsatta stället (fötterna?).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
kristofer_wallmark Temperaturangivelser för sovsäck? Bo och sova 7
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.