Vilken temperatur skall kläder tvättas i ??

Hej !
Köpte nyss byxor från Garphyttan som gick under gruppen arbetsbyxor. Tvättråd 40°C !!
Då kommer knappt pungsvetten att lossna.
Vad har andra byxor som tvättråd?

Vanliga för just byxor är ju, med exempel inom ( ): 30 (syntet), 40 (bomull), 60 (polycotton).
Det finns några textilexperter här på Utsidan, så mer detaljerade genomgångar lär komma :).

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ibland får bomulskläder 30 grader av bara farten, tror det beror på at man i USA bara har varm och cold i sina tvättråd och inte som vi i Sverige som har 30, 40 och 60 grader. Då blir cold för säkerhets skull 30 och inte 40. Sen är det väl för att tänka på miljön och att inte slita på plaggen i onödan att man inte ska tvätta onödigt varmt. Kläder jag har på mitt kontorsjobb är sällan riktigt genomsvettiga och blir oftast rena nog i 40.
Vissa bomulsplagg med rekommendation 30 eller 40 kör jag i 60 ändå om de är rejält smutsiga (t ex strumpor i ren bomull) men tycker mig se ett forcerat åldrande då.
Risken för krympning finns också om plaggen inte är förtvättade varmt.

/Patrik

PS Öppna gylfen för ökad ventilation och minskad svettning i grenen. DS

Jag blev en gång informerad om det är mer centrifugeringen än temperatur som sliter på plaggen.

Jag har också med mig att 60 grader för underkläder, strumpor och handdukar krävs för att förhindra uppkomst av tex fotsvamp.

Men jag undrar hur många maskiner som kommer upp i vald temperatur. Om de gör det, så är det inte under många minuter av ett tvättprogram. Finns det någon produkt som kan läggas i en maskin och som visar verklig temperatur under en tvätt?

Jag tvättar alla mina byxor i 40 grader. Har inte märkt av några problem. Men som redan skrivits så säljs vissa kläder med tvättråd som anger vädigt låg temperatur, för säkerhets skull. Så man kan kolla på materialet och göra en kvalificerad gissning och testa att tvätta i den temperatur man vill ha.

Det är bara underkläder och kökshanddukar som går i 60 grader här i huset.

Mina friluftskläder tvättar jag på ett program som heter outdoor på tvättmaskinen och jag tror att det är 30 grader.

Tror det är vanligt med 40 grader i tvättråden, åtminstone mina btxor och vissa jackor har 40 på lappen. Jag tvättar oftast i 40, ibland i 60 om det stinker. Underkläder och lakan i 60. Strumpor i 40, efter att ha krympt flera strl 38 till strl 34…🤣

Ja, sånt här kan man bråka om! Snart kommer väl Agnes Wold farande och hävdar att det räcker med en rask genomsköljning i fingervarmt vatten...

Min erfarenhet är att de flesta brallor har 40 deg som tvättråd. Det är väl därför man använder underkläder för att skydda från bakterier etc. (att köra kommando är inte optimalt för rena brallor). Sedan får underkläderna gå i hög temperatur medan byxorna får en genomsköljning. Det sagt, så bör väl syntetkläder klara 60 deg utan att må dåligt.

Här är lite fördjupning. Fler genomsköljningar kan ge större tvätteffekt: https://www.hemhyra.se/nyheter/smittor-sprids-gemensamma-tvattstugor/

Jag har tvättat allt utom lakan och underkläder i 30 °C (istället för 40) sedan energikrisen. Det blir lika rent och drar mycket mindre ström. Men generellt ska väl bomull tåla 90 °. Men det kanske inte färgerna gör.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips