Vilken temperatur skall kläder tvättas i ??

Jag har alltid gått efter 1. materialet och 2. funktionen, snarare än efter tvättmarkeringen.
  1. Vävd bomull (sängkläder, handdukar): 60, kulörtvättmedel (Neutral)
  2. Trosor/kalsonger, oavsett material: 60, samma tvättmedel
  3. Allt annat utom ull och siden: 40, samma tvättmedel
  4. Ull och siden: 30, ullprogram. enzymfritt tvättmedel
Enligt detta grovschema skulle dina Garphyttanbyxor hamna i kategori 1 om de är av vävd bomull, men har de detaljer, fickfoder, stretchpaneler, sömmar o.d. som ofta krymper annorlunda p g a avvikande väv/stickningsteknik och/eller syntetblandning, så kan 40 grader vara motiverat.
Ett vanligt oskick hos billiga men detaljrika modeplagg, men IMHO rena designmissen på sådant som klassas som "arbetsplagg". Många sorters fläckar och kroppssekret går inte bort i 40 grader.
 
Ja, sånt här kan man bråka om! Snart kommer väl Agnes Wold farande och hävdar att det räcker med en rask genomsköljning i fingervarmt vatten...

Min erfarenhet är att de flesta brallor har 40 deg som tvättråd. Det är väl därför man använder underkläder för att skydda från bakterier etc. (att köra kommando är inte optimalt för rena brallor). Sedan får underkläderna gå i hög temperatur medan byxorna får en genomsköljning. Det sagt, så bör väl syntetkläder klara 60 deg utan att må dåligt.

Här är lite fördjupning. Fler genomsköljningar kan ge större tvätteffekt: https://www.hemhyra.se/nyheter/smittor-sprids-gemensamma-tvattstugor/

Gemensamma tvättstugor började införas på 1930-talet. De allra flesta tvättar enligt tvättråden och var och varannan kör 60 graderstvättar regelbundet i de gemensamma tvättstugorna. Om det vore ett stort problem med att smittor sprids genom tvättstugor skulle dessa stängas omgående i folkhälsans namn.
Blir ju högre risker för den enskilde om man som miljömedveten person köper egen tvättmaskin och enbart tvättar allt i 30 grader med flytande tvättmedel som det varnas för i artikeln.
 
Gemensamma tvättstugor började införas på 1930-talet. De allra flesta tvättar enligt tvättråden och var och varannan kör 60 graderstvättar regelbundet i de gemensamma tvättstugorna. Om det vore ett stort problem med att smittor sprids genom tvättstugor skulle dessa stängas omgående i folkhälsans namn.
Blir ju högre risker för den enskilde om man som miljömedveten person köper egen tvättmaskin och enbart tvättar allt i 30 grader med flytande tvättmedel som det varnas för i artikeln.
Ja tvättstugan är nog inte så farligt vad gäller bakterier. Men tvättmedel och sköljmedel!! Jag tål inte alla tvättmedel så jag måste tvätta ur maskinerna och köra sköljprogram innan jag kan tvätta för det är alltid kvar medel från andra användare. Har fått utslag många gånger när jag slarvat med detta.
 
Jag använder Formil Sport (Lidl) till mina syntetkläder för svettiga aktiviteter. Tycker det är något effektivare mot dålig lukt. Tvättar oftast i 40 grader. Gissar att de flesta bakterierna kan dödas i torktumlaren vid behov.

Kläder från Craft tycker jag ofta stinker så fort de sitter på kroppen. Senast en lätt jacka för bla längdskidåkning. Redan vid första turen stank den i bilen innan ens tagit ett stavtag. Många av deras underställ har samma problem.
 
Jag tvättar rutinmässigt (nästan) allt i 60 grader - det som inte tål temperaturen (krymper?) var uppenbarligen av undermålig bomullskvalitet - och går oavkortat till textilåtervinningen. Det som tål 60 gradersrengöringen blir kvar...

Exempel: Mina kortärmade arbetsskjortor från Fristads fick vi ut (3 om året?) under större delen av 90-talet, funkar utmärkt fortfarande sådär 35 år senare. 60 grader skiljer agnarna från vetet - och rent blir det också...:)
/Odd
 
- Sängkläder, handdukar: 60: kulörtvättmedel, bomullsprogram (har jag mer tid så väljer jag eco programmet som tar längre tid men samtidigt ger moderna tvättmedel längre verkanstid)
- Vita sängkläder, handdukar och trosor/kalsonger/strumpor: 60 grader vittvättmedel, bomullsprogram
- Kulöra Trosor/kalsonger/strumpor, oavsett material: 60 grader kulörtvättmedel, bomullsprogram
- Allt annat utom ull och siden: 40 grader kulörtvättmedel, fintvättsprogram (det programmet använder lite mer vatten och skonar plaggen bättre under tvätten)
- Ull och siden: 30 grader, enzymfritt tvättmedel, ullprogram

Använder genomgående flytande tvättmedel för att skona både maskin och plagg från Zeoliter som används flitigt i pulvertvättmedel.
 
Ja, sånt här kan man bråka om! Snart kommer väl Agnes Wold farande och hävdar att det räcker med en rask genomsköljning i fingervarmt vatten...

Min erfarenhet är att de flesta brallor har 40 deg som tvättråd. Det är väl därför man använder underkläder för att skydda från bakterier etc. (att köra kommando är inte optimalt för rena brallor). Sedan får underkläderna gå i hög temperatur medan byxorna får en genomsköljning. Det sagt, så bör väl syntetkläder klara 60 deg utan att må dåligt.

Här är lite fördjupning. Fler genomsköljningar kan ge större tvätteffekt: https://www.hemhyra.se/nyheter/smittor-sprids-gemensamma-tvattstugor/
Ska man gå med gylfen öppen som tidigare tipsats om i tråden bör man absolut inte köra kommando. Det kan uppfattas som creepy.😂
 
Jag har haft gott resultat för att få väck ingrodd svettdoft från syntetkläder genom att låta de ligga 24h i mättad saltlösning sen köra skölj program och sen vanligt 40-program.

Vägsalt i 10 kg påse från Jula blir billigare än livsmedelssalt i längden.
 
Använder genomgående flytande tvättmedel för att skona både maskin och plagg från Zeoliter som används flitigt i pulvertvättmedel.
Jag vill inte heller ha zeoliter i kläder och maskin, men använder istället pulver fritt från zeoliter.
Enligt EU-lagstiftning måste innehåll högre än 0,2 viktprocent av zeoliter framgå på innehållsförteckningen. Står det inget på paketet kan du vara lugn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
30-06 Vilken kängsmorning? Kläder 18
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
tango Vilken tumvante? Kläder 27
Brauer Förstärknngslager i vilken ordning? Kläder 14
friflygaren Vilken jacka? Kläder 9
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Kjallke VIlken sorlek Lundhags? Kläder 7
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Elle_belle Vilken typ av skor passar? Kläder 1
Dbang Vilken skaljaka? Kläder 5
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
pacific Vilken cellgummikänga? Kläder 8
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
Antracite Vilken skaljacka? Kläder 13
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
oskarlin Vilken Patagonia? Kläder 20
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
månswe cykla 8h om dan, varje dag! (vilken jacka?) Kläder 4
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.