Vilken tältmodell, för och nackdelar?

Fast frågan kvarstår, vad hindrar att knäppa isär innertältet från yttertältet på ett tält av "Nordic modell" innan nedslagning om yttertältet är blött av regn och kondens ?
Många (dom flesta ?) har ju den möjligheten, utöver möjligheten att låta dom sitta i hop om man vill det.

Sen är målsättningen med mitt inlägg inte att framställa skandinaviskt tält design som dåligt, jag vänder mig bara mot den kategoriska framställningen som att det är alltid överlägsen. Citat " För vårt klimat är den tältdesignen att föredra 10 gånger av 10. " Det är bara okvalificerat säljsnack i mina öron. Men Hilleberg och Helsport verkar ha lyckats bra med sin marknadsföring ;-)
Mitt svar är på inget sätt säljsnack för något märke eller fabrikat utan grundat på min egen erfarenhet. Jag har ägt och använt tält av båda huvudtyperna som diskuteras här (separata inner- och yttertältet resp kopplad skandinavisk design), så min slutsats är enbart grundad på min egen erfarenhet och val. Jag tältar oftast i Skandinavien med det klimat det innebär, skulle jag välja ett tält för en annan klimattyp kan det givetvis påverka mitt val.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kolla på hmg ultamid 4. Enkelt att montera och demontera innertältet efter montering av tält. Innertält packas separat kommer inte i kontakt med kondens från yttertältet.

Mitt svar är på inget sätt säljsnack för något märke eller fabrikat utan grundat på min egen erfarenhet. Jag har ägt och använt tält av båda huvudtyperna som diskuteras här (separata inner- och yttertältet resp kopplad skandinavisk design), så min slutsats är enbart grundad på min egen erfarenhet och val. Jag tältar oftast i Skandinavien med det klimat det innebär, skulle jag välja ett tält för en annan klimattyp kan det givetvis påverka mitt val.
Samma här - sovit i bägge sorter i många olika berg och klimat. Guld värt att hålla innertältet torrt, och den möjligheten är definitionsmässigt inbyggd i "skandinavisk " design (fast jag brukar kalla det "ytter först" - det säger vad det handlar om och det är inte bara skandinaver som tillverkar dylika).
Om du har ett yttertält som är blött på utsidan från regn och ev. blöt på insidan från kondens. Packar du det nu ihop utan att kunna torka tältet förstså blir ett kopplat innertält blött, eller? Hände mig senast i helgen med min Helsport. Regn på natten och under morgonen när vi packade ihop. Innertältet var torr när jag packade ihop och när jag packade upp tältet hemma för torkning, så var innertältet fuktigt eftersom inner och yttertält var rullat ihop tillsammans.
??? Jag har också en Helsport. Varför skulle jag behöva packa ihop det blött och hopkopplat?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips