vilken tält?

Hilleberg Unna

Kolla hilleberg Unna på outlet sitthöjd lite lite mera vikt, självstående, gott om plats för en, helnöjd med mitt, går att flytta runt uppslaget.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Zoid

Jag använder Zoid 2.
Ett helt underbart tält på sommaren och hösten.
Jag har bara sett ett fel med tältet.
Yttertältet går inte hela vägen ner till marken och innertältet är av mesch så när det blåser så blåser det in lite.
På sommaren är det inget problem tvärtom så är det bra då det inte blir för varmt och igen kondens i tältet.
Men när det är höst och det blåser kallt är det inte skönt.

Jag såg däremot ett tält på mässan från Bergans: "6024 Cho Oyo 1-2-manns" Det är ett tält som jag skulle vilja ha. Används visst just nu på Everest.
Det var otroligt lätt och lättrest vad jag kunde se på mässan. Men lite väl dyrt 4000sek.
MVH

Ventilation, kondens och plats

Oavsett vilket tält du väljer vill du kunna dra ner yttertältduken till marken, när det blåser riktigt styggt. Kan du det?
Kondensproblemen som mångar talar länge och vitt kring består av för lite ventilation under yttertältduken, med hjälp av grenar, stavar, snökyffel/spade, snöre kan man alltid bättra på den. Markkondens utstänger du effektivt med en bit byggplast. Ger du sen sjutton i att koka vatten inne i tältet så är det bara din utandningsluft kvar...
Vintertid när du har bylsiga kläder vill du alltid ha ett tvåmanstält. När du bär det vill du alltid ha en tarp...Det här går inte att kombinera, ännu.
Sitthöjd är mycket viktigt vare sig du blir inregnad, inblåst eller bara vill vila en dag. Det behovet varierar mellan vandrare och vandrare.
Självstagande tält kan vara lättare i skärgården , ger alltid större innervolym och vikt på en gång.
Jag använder Akto på 3 av sänsongerna ibland och Nallo på vinterturerna. Korturer och goda väder utsikter räcker en tarp länge.
Behöver du ett tält?

God tur

hej johan,

tack för det!
jag har två tält just nu, en tio år gamla Kelty V2 (mycket bra) och en Fjäll Raven Akka R/S 2 (vinter).
Men nu jag behöver en super lätt och liten tält därför att jag vil börja cykel tourning på sommer tid.
akto passa bra, det är lätt OCH är en vinter tält också men dyrt.
msr hubba se bra ut, är lätt men bara 3 sasång - om man jämför.
jag vet inte just nu, men jag hänga med med allting alla skriver har. tack!

ok, nu har jag bestält min nya akto!!
det kommer imorgon!!!
tack for alla hjelp!

vi ses på Fjäll Räven CLASSIC!!
[Ändrat av liquidmonkey 2006-04-26 kl 21:25]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips