Vilken storlek på ryggsäck har du??

mycket nöjd

berhaus vulcan 80lit med sidofickor 100 liter. man kan lätt sätta ihop sidofickorna till en dagtursäck.

Ryggsäck

Det beror väl på hur länge man ska vara ute. Jag använder Haglöfs Victor 90 / 100 funkar alldeles utmärkt

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fjällräven Raven, första modellen med gyroramen.
50liter tror jag + packpåse 20l.
Har tjänat mig väl i en evighet, midjebältet o axelremmarnas spännen blev dåliga, Fjällräven fixade det snabbt o gratis.

Lowe Alpin

Jag har en Lowe Alpin, 55-70. Modellnamn kommer jag inte ihåg nu, men den liknar mest "Cerro Torre" av de modeller som finns nu. Köpte min 1997.

Underbar säck! Lätt, ställbar rygg, sköna remmar och höftbälte, lättpackad. Visst- små detaljer kan alltid bli bättre - skulle tex vilja ha fler fästremmar utanpå säcken. Sidofacken är lite bökiga om man bara har lite grejor i dem (kompressionsremmarna är i vägen lite grann). Med remmarna åtdragna är säcken på 55 liter. Med fullt använda sidofack och expansion på höjden blir det 70 liter. Har aldrig behövt använda så mycket dock. Och då behöver jag inte någon vandringskompis som har 100 liter (som någon annan tjej skrev). Vi bär alla lika mycket (ca 18 kg vid start för 8-9 dagars tur). Vi tältar och bär all mat. Jag bär sovsäcken inuti ryggsäcken och liggunderlaget (och tältet om jag bär det) utanpå.

Jag hade en sho-sho innan. Jämfört med min Lowe var den kass. Tung och opraktisk och jag fick ont på höfter och axlar. Men det har ju skett utveckling sen dess även på de säckarna.

Gregory Shasta

En Gregory inhandlad på Sportsnet, lite drygt 90 liter.
Mycket stabil säck, något tung. Enda nackdelen är att avbärarbältet är avsett för amerikaner : )
Jag är inte direkt pinnsmal, men jag har faktiskt dragit ihop bältet maximalt. Då passar det men det är inte så att jag får blir smalare.

//PW

Ramsäck

Använder mig av Haglöfs Alaska
90 Liter
(60+30)

Funkar fint i fjällmiljö och mindre bra som backpacker.
Den är lite för klumpig för att ha med ut i en storstad.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips