Vilken sovsäck skall jag välja?

Om tre dagar ger jag mig ensam av till Padjelanta för mitt livs första fjällvandring. Jag skall vandra i 10 dagar och har tänkt mig att sova i tält. Den gångna helgen passade jag på att testa mina grejer hemma i Skåne när ett regnoväder drog förbi. När jag vaknade på morgonen var yttersidan av min nyligen inhandlade sovsäck fuktig, men inte så att det kändes fuktigt på insidan. Jag har en Marmot Never Summer dunsovsäck.

Men när jag kollar runt på nätet så ser jag att många avråder från att använda dunsovsäckar i fuktiga miljöer. Min rädsla är ju att min sovsäck är blöt efter ett par dagar och slutar värma ordentligt. Tillsaken hör att 14-dagarsprognosen skvallrar om rikligt med regn under min kommande tur.

Jag har även en billigare syntetsovsäck Snugpak Chrystalis 4 som jag skulle kunna ta i stället. Den är ju inte alls lika trevlig att sova i när det är torrt och kyligt. Men kanske bättre om det skall vara rejält fuktigt?

Jag har även en enklare bivybag som jag skulle kunna använda utanpå sovsäcken, men då tänker jag att det är risk att den stänger in kroppsgenererad fukt?

Någon vänlig person här som kan råda mig i hur jag bör välja? Vore ju så himla trist att börja resan med ett korkat beslut i bagaget...
 
Om tre dagar ger jag mig ensam av till Padjelanta för mitt livs första fjällvandring. Jag skall vandra i 10 dagar och har tänkt mig att sova i tält. Den gångna helgen passade jag på att testa mina grejer hemma i Skåne när ett regnoväder drog förbi. När jag vaknade på morgonen var yttersidan av min nyligen inhandlade sovsäck fuktig, men inte så att det kändes fuktigt på insidan. Jag har en Marmot Never Summer dunsovsäck.

Men när jag kollar runt på nätet så ser jag att många avråder från att använda dunsovsäckar i fuktiga miljöer. Min rädsla är ju att min sovsäck är blöt efter ett par dagar och slutar värma ordentligt. Tillsaken hör att 14-dagarsprognosen skvallrar om rikligt med regn under min kommande tur.

Jag har även en billigare syntetsovsäck Snugpak Chrystalis 4 som jag skulle kunna ta i stället. Den är ju inte alls lika trevlig att sova i när det är torrt och kyligt. Men kanske bättre om det skall vara rejält fuktigt?

Jag har även en enklare bivybag som jag skulle kunna använda utanpå sovsäcken, men då tänker jag att det är risk att den stänger in kroppsgenererad fukt?

Någon vänlig person här som kan råda mig i hur jag bör välja? Vore ju så himla trist att börja resan med ett korkat beslut i bagaget...

- Var vätan p.g.a att tältet inte höll regnet ute eller p.g.a kondens?

I alla fall, om tältet inte läcker, så här tänker jag: packa sovsäcken du gillar bäst i vattentät säck och längst ned i ryggsäcken. Ta ut den sist vid lägeruppsättning när tältet redan står och packa ned den på morgonen innan du fäller tältet. Använd tältets möjligheter till vädring som motverkar kondens. Lägg dig inte i säcken med blöta kläder. Kanske är detta självklarheter som du redan följer? Vilket tält använder du?
 
Jag har ett Hilleberg Akto som håller tätt bra. Jag hade ventilationen öppen och ingen kondens på innertätet, bara på utsidan av sovsäcken. Jag har ju läst att dunsovsäckar, till skillnad från syntet, inte värmer om de blivit blöta. Men om du tror att det fixar sig om jag är försiktig så är dunsäcken helt klart ett bekvämare och varmare alternativ.
 
Jag har ett Hilleberg Akto som håller tätt bra. Jag hade ventilationen öppen och ingen kondens på innertätet, bara på utsidan av sovsäcken. Jag har ju läst att dunsovsäckar, till skillnad från syntet, inte värmer om de blivit blöta. Men om du tror att det fixar sig om jag är försiktig så är dunsäcken helt klart ett bekvämare och varmare alternativ.
 
Jag instämmer med Olle, vattentät påse för sovsäcken.

September i Padjelanta är höst med risk för minusgrader nattetid, och du behöver din dunsovsäck. Du har ett kvalitetstält som håller regnet ute. Lite fukt på utsidan av säcken är inget att oroa sig för.

Min erfarenhet från fjällvandring i regn är att det mesta är fuktigt eller blött efter bara ett par dagar. Men 14-dagarprognoser är inget värda, du kommer troligen att få alla sorters väder under din tur, även sol och blåst då fukten kan vädras bort från både sovsäck, kläder och (delvis) kängor. Dessutom har du förmodligen stugor inom räckhåll utifall det blir för långvariga regn.

Ett litet tips. Om tältet är blött när det ska packas ner, ta då ner det torra innertältet först och lägg det i en egen påse. Annars blir allting blött när det rullas ihop tillsammans med yttertältet. Träna gärna på detta hemma.

Lycka till önskar Pelle
 
Du har fått bra tips ovan. Mitt tips är att ventilera mer än vad du kanske tror behövs. Öppna yttertältet (dörren) och kör med bara myggnät på innertältets dörr.

Ta med dig en vanlig kökstrasa så kan du torka av insidan på yttertältet m.m. vid behov.

Har du tvättat en dunjacka eller dunsäck någon gång? Dun kollapsar till ingenting när det är genomvått och det är det folk menar om/när de säger att det är olämpligt i fuktig miljö. Så länge den är fluffig värmer den.

Min erfarenhet är att en ny Marmot-säck står emot fukt väldigt bra. Jag fick tvätta min två gånger i rad för att den skulle bli blöt öht första gången.
 
Du har en bra sovsäck och ett bra tält som borde fungera bra på din vandring. Den fukt du kände på sovsäckens yttertyg är gissningsvis din egen kroppsfukt (alt utandingsluft) som kondenserat på sovsäcken kallare yttertyg, något som inte är ovanligt vid låga natttemperaturer.
Passa på att vädra sovsäcken om du får någon fin dag under vandringen. Själv lägger jag gärna sovsäcken fullt utvikt ovanpå tältet medan jag äter frukost om det är en solig morgon.
 
Att med en låg klyka lyfta bottenduken i bägge ändar på tältet brukar minska kondensen rejält. Likaledes hjälper en bit byggplast som footprint rejält.

go tur
 
Det får bli dunsäcken. Tack för alla tips om hur jag håller vätan i schack någorlunda! Nu står ryggsäcken packad i hallen, det skall bli spännande att se om jag och utrustningen håller måttet. I värsta fall får jag ta mig till en stuga och torka, men det hade varit roligt att klara sig utan den hjälpen.
 
Det får bli dunsäcken. Tack för alla tips om hur jag håller vätan i schack någorlunda! Nu står ryggsäcken packad i hallen, det skall bli spännande att se om jag och utrustningen håller måttet. I värsta fall får jag ta mig till en stuga och torka, men det hade varit roligt att klara sig utan den hjälpen.

Är det en sån här alltså?:
https://www.addnature.com/marmot-never-summer-sleeping-bag-dark-rustmahogany-485862.html
Den verkar ju dessutom innehålla behandlat dun för ökad vattentresistens. Det tillsammans med ett Hilleberg tält får väl anses vara utmärkta grejer. Lycka till!
 
Vill inte vara någon buzzkill men om det är Din absolut första fjällvandring så bör du nog omvärdera vart du ska gå. Speciellt eftersom du går själv. Har du te kollat runt om mobiltäckning finns i områf
Det du tänker röra dig i? Skulle något hända där ute så pch du inte kan få tag i någon så lär löt sovsäck vara ditt minsta problem. Just saying :)
 
Jag tror inte du skriver något om din färdväg, men jag har utgått från att du - i allt väsentligt - tänker gå Padjelantaleden. Jag tycker det är en utmärkt idé. Just detta att ha eget tält med sig med ändå ha tryggheten av en markerad led med spänger och broar och inte minst, bemannade stugor, är en fin kombination. Och det är absolut inget "nederlag" att ta in i en stuga vid dåligt väder! Gott omdöme kallar jag det.

Vid vandring från Kvikkjokk försvinner mobiltäckningen (med Telia) troligen mellan Njunjes och Tarrekaise och kommer inte åter förrän du får kontakt med den nya masten i Ritsem, gissningsvis någon dagsmarsch från Akkajaure. Vid svag täckning går ett SMS bäst. Andra operatörer har sämre eller obefintlig täckning häruppe. Självklart gör du en färdplan innan du reser som du lämnar till lämplig person där hemma.

Jag är övertygad om att du kommer att få en fin tur.

Hälsn Pelle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
henric vilken sovsäck på fjället? Fjällvandring 2
Vilken sovsäck ska man köpa? Fjällvandring 5
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
annakari Vilken blomma? Fjällvandring 5
Härjedalingen Vilken stuga? Fjällvandring 2
Jojosurf Hilleberg vilken label? Abisko-Nikk Fjällvandring 2
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
jonah hex vilken utrustning Abisko-Nikkolaukta ? Fjällvandring 13
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
avsl_22-07-26 Vilken tidpunkt för vandring (Abisko)? Fjällvandring 17
kjpil Vilken tvål fungerar bäst i kall fjällbäck? Fjällvandring 73
ripjägarn Vilken Kungsled? Fjällvandring 2
Revan Vilken väg skulle passa? och hunden? Fjällvandring 14
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
KristinS Femdagarsvandring i Abisko - vilken rutt? Fjällvandring 1
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Waster Inlägg från 20 September 2002, Vilken läsning :) Fjällvandring 2
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
PaulPersson Vilken reperationsutrustning bär ni med er? Fjällvandring 8
X2000 Vilken är vilken av topparna på Sölen? Fjällvandring 4
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
Silvio VILKEN ÄR DEN BÄSTA ÖVERLEVNADSBOKEN Fjällvandring 12
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
Enrok Vilken fjällkarta? Fjällvandring 13
walkerboh Sarek - vilken natttemp? Fjällvandring 6
tjolanta Vilken jacka? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...