Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt

Just nu sitter jag och försöker välja mellan WM UltraLite och WM Apache MF

Ultralite har 5,5" loft och Apache har 6" loft (tjocklek) så Apache har litet större marginal.

Trivs du / sover du bra i en smal mumiesäck? Det kanske är uppenbart men för att vara varm i närheten av den angivna temperaturen måste du sova med säcken helt stängd och kragen åtdragen vilket i princip kräver att du ligger still på rygg. Kurar jag (180 cm, 70 kg) ihop mig på sidan i en stängd Summerlite/Ultralite/Apache trycks dunet ihop och det blir kallt om baken t.ex.

Tror Apache har en (dam)komf-temp på -10 C men jag skulle aldrig ta den säcken om jag visste det skulle bli så kallt.

Marmot, Cumulus m.fl. gör så klart också bra säcker (vi har alla tre fabrikaten i familjen, det är jämförbara material i alla) men jag gillar och har mest erfarenhet av WM därav mina tips.
 
Ultralite har 5,5" loft och Apache har 6" loft (tjocklek) så Apache har litet större marginal.

Trivs du / sover du bra i en smal mumiesäck? Det kanske är uppenbart men för att vara varm i närheten av den angivna temperaturen måste du sova med säcken helt stängd och kragen åtdragen vilket i princip kräver att du ligger still på rygg. Kurar jag (180 cm, 70 kg) ihop mig på sidan i en stängd Summerlite/Ultralite/Apache trycks dunet ihop och det blir kallt om baken t.ex.

Tror Apache har en (dam)komf-temp på -10 C men jag skulle aldrig ta den säcken om jag visste det skulle bli så kallt.

Marmot, Cumulus m.fl. gör så klart också bra säcker (vi har alla tre fabrikaten i familjen, det är jämförbara material i alla) men jag gillar och har mest erfarenhet av WM därav mina tips.

Egentligen vill jag ha en bredare då både jag och gubben brukar sova på sidan. Men den bredare jag hittade var ju terralite och den var så öppen upptill så jag fick tipset att värmen kommer åka ut där uppe. Dessutom ingen krage.

Men har du något förslag på en säck där man kan sova på sidan?
 
Ja det var jag som skrev om avsaknad av krage på Terralite eftersom det är en viktig detalj. Om du vet med dig att du inte kan sova på ryggen är mitt tips fortfarande Terralite, eventuellt specialbeställd med extra dun (500 kr extra OJMR).

Jag använder för tillfället Summerlite, Apache och Puma och har landat i att en smal mumiesäck inte funkar mig. Jag är också frusen och tycker Apache har en bra tjocklek för sommarfjället men eftersom jag ändå inte kan sova bekvämt i den spelar det liksom ingen roll. Jag använder den som täcke. Nu spekulerar jag men jag tror att den tunnare Terralite i praktiken kan vara minst lika varm för mig eftersom jag med den skulle kunna sova med säcken helt stängd och ändå ligga avslappnat och bekvämt. Jag bli t.ex. mycket varmare om jag ligger på mage än på rygg på ett varmt liggunderlag som Xtherm. Jag har provlegat Terralite flera gånger men äger den inte och har inte använt den på riktigt. Passformen är underbar, jag kan ha den stängd och ligga i princip som jag vill. Avsaknaden av krage är en ganska stor brist men det går att kompensera för det (dra åt så mycket det går och lägg fleecetröjan där). Skulle jag köpa en ny säck i svensk butik i dag skulle det bli en Terralite.

Om du kan tänka dig att beställa från USA kan du kolla på Enlightened Equipment Convert och Conundrum men ta i så fall i rejält och beställ en som är graderad för vintertemp.

Ber om ursäkt för långt och svamligt men jag "tänkte högt" nu.
 
Alpinelite och Badger

Egentligen vill jag ha en bredare då både jag och gubben brukar sova på sidan. Men den bredare jag hittade var ju terralite och den var så öppen upptill så jag fick tipset att värmen kommer åka ut där uppe. Dessutom ingen krage.

Men har du något förslag på en säck där man kan sova på sidan?

Alpinelite är den breda versionen av Ultralite
Badger är den breda versionen av Apache

Så om du är intresserad av breda WM-säckar kan dessa premiumprodukter rekommenderas.

Cumulus.pl har säckar med liknande specar till lägre pris. Panyam tror jag att den serien heter. Roberts har bättre möjlighet till anpassning.
 
Ok, ska kolla lite på den också då,!

Jag har en WM Alpenlite och har aldrig ångrat mig. Jag vrider mig mycket när jag sover och är frusen av mig. Ja, säcken är dyr men den har verkligen varit värd sitt pris. Ofta räcker det t.om med att bara använda den som vanligt täcke, då den är så varm. Använd en Outnorth kupong så får du ner priset till under 5000 i alla fall.
 
Jag har en WM Alpenlite och har aldrig ångrat mig. Jag vrider mig mycket när jag sover och är frusen av mig. Ja, säcken är dyr men den har verkligen varit värd sitt pris. Ofta räcker det t.om med att bara använda den som vanligt täcke, då den är så varm. Använd en Outnorth kupong så får du ner priset till under 5000 i alla fall.

Åh var roligt att höra!! Jag har beställt min nu och jag hoppas jag blir lika nöjd :-D

Fick precis hem WM Terralite. Vilken dröm. Har inte testat utomhus än, men kvaliten känns riktigt bra.

Skit också, jag ville beställa den till gubben min men den fanns inte på outnorth (jag hade 20% rabatt där så jag vill helst beställa därifrån) så jag tog en Apache MF istället. Men jag är orolig att han tycker att det är för trångt.
Men han får väl krypa ner och prova, funkar det inte får vi väl tänka om.
 
Åh var roligt att höra!! Jag har beställt min nu och jag hoppas jag blir lika nöjd :-D



Skit också, jag ville beställa den till gubben min men den fanns inte på outnorth (jag hade 20% rabatt där så jag vill helst beställa därifrån) så jag tog en Apache MF istället. Men jag är orolig att han tycker att det är för trångt.
Men han får väl krypa ner och prova, funkar det inte får vi väl tänka om.

Terralite finns på uthuset.nu men där vet jag inte om det finns någon rabattkod.

https://uthuset.nu/sv/artiklar/terralite.html
 
Vill bara säga ett STORT TACK till alla er som hjälpt mig med tips och råd!!!

Nu är utrustningen beställd och jag längtar tills det kommer så att vi kan ge oss ut och vandra utan att behöva ta dagsvandringar för att vi inte har varken tält, sovsäckar, liggunderlag eller annat.

Om ni vill se vad jag valde så har jag gjort en lista här:

http://bondmoran.nu/?p=16805

Första vandringen med utrustningen blir 1-2 nätter någonstans i södra sverige. Småland, Skåne eller Blekinge kanske.

Något kul tips?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Bo och sova 8
Fredrik79 Vilken sovsäck Bo och sova 5
henric vilken sovsäck skall jag köpa? Bo och sova 5
Kamelen Vilken sovsäck i Anderna? Bo och sova 0
ninakw Vilken sovsäck? Bo och sova 3
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.