Rymlig men lätt sovsäck?

Ett bra alternativ för de användningsområden du tänker dig är en quilt. Alltså ett sovsäckstäcke. Jag tycker själv att jag ligger bättre under en quilt än i en sovsäck. När temperaturen går ner mot nollan så vill jag dock ha en sovsäck, då kan quilten bli lite kylig.
Ett företag som har quiltar av olika tjocklek("variable girth sleeping bags") är Nunatak. http://nunatakusa.com/

Jag har svårt att se fördelen med en Snugpak av det slag du nämner. Skulle vara priset då. Det finns betydligt varmare säckar som väger mindre, fast de kostar förstås några tusen. Men å andra sidan håller en dunsäck av hög kvalitet i många år. Titta på Marmots eller WM lätta säcksortiment med bästa dunkvalitet. Har själv en Marmot Hydrogen på 685 g som blir väldigt liten, och som klarar en frostnatt om man är varmt klädd i den.

Men om det är sommarsäckar ni är ute efter och inte gillar att vara instängda så är quilten toppen.

På min hemsida ser du ett test av Tarptent som en kompis köpte. Där finns diverse info om kostnader etc om du kollar frågor och svar. Titta under rubriken "Tälttest i hemmaskogarna"

Jörgen

Fina grejer och intressanta koncept hos Nunatak, men tyvärr tror jag inte att jag skulle kunna motivera priset vare sig för mig eller tjejen (och jag är ändå notoriskt pryltokig). Den enda fördelen hos Snugpaken som du nämner - priset - är i det här fallet en ganska stor fördel tycker jag. Uppåt 1500 kan jag nog sträcka mig, men jag är ju inte ute efter alltför varma grejer heller. En knepig avvägning som sagt.

Intressant om cloudburst där! Verkar ju fungera fint, det stämmer överens med det jag har läst i recensionsväg på andra ställen. Är det precis samma mått som på det som numera heter Cloudburst 2 på deras hemsida? Angående totalpriset som din kompis fick ge inklusive frakt, vet du vad utgångspriset (på tarptents hemsida) var då? Det skulle göra det lite enklare att uppskatta hur mycket som tillkommer.

jag har fått svar från fritidsbutiken om luftmadrasserna, den dyrare och lite tyngre varianten har visst en trevligare klädsel, medan den billigares yta jämfördes med svart sopsäck.
[Ändrat av S_B 2007-02-04 kl 17:43]

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
S_B; sa:
Fina grejer och intressanta koncept hos Nunatak, men tyvärr tror jag inte att jag skulle kunna motivera priset vare sig för mig eller tjejen (och jag är ändå notoriskt pryltokig). Den enda fördelen hos Snugpaken som du nämner - priset - är i det här fallet en ganska stor fördel tycker jag. Uppåt 1500 kan jag nog sträcka mig, men jag är ju inte ute efter alltför varma grejer heller. En knepig avvägning som sagt.

Intressant om cloudburst där! Verkar ju fungera fint, det stämmer överens med det jag har läst i recensionsväg på andra ställen. Är det precis samma mått som på det som numera heter Cloudburst 2 på deras hemsida? Angående totalpriset som din kompis fick ge inklusive frakt, vet du vad utgångspriset (på tarptents hemsida) var då? Det skulle göra det lite enklare att uppskatta hur mycket som tillkommer.

jag har fått svar från fritidsbutiken om luftmadrasserna, den dyrare och lite tyngre varianten har visst en trevligare klädsel, medan den billigares yta jämfördes med svart sopsäck.
[Ändrat av S_B 2007-02-04 kl 17:43]

Cloudburst var väldigt trevligt. Det är tvåmansvarianten som finns på siten. Jag vet inte vad utgångspriset var, men har en känsla av att det var runt 1800 SEK. Sedan tillkom diverse frakt, moms mm som gjorde att slutpriset blev det jag skrev.

Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips