vilken skulle passa på ensamvandring

jag håller på och tittar igenom vad jag ska ha för kök när jag ska på ensamvandring till sommaren

Bilagor

• PC060001.jpg
    PC060001.jpg
    45.7 KB · Visningar: 937

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Köp ett nytt vettja

Oj, det var sotiga gamla pryttlar du har där :)

För ensamvandring tycker jag du ska satsa på ett enkelt och lätt kök. Själv är jag jättenöjd med detta kök och med en sån här gryta till, men det finns fler liknande på marknaden.

//Björn

Påsmat eller matpåse?

Bra vatten att värma-kaffepannan, matlagning-mini Trangia+kaffepanna. Alltid kaffepanna...till det en toppmonterad gasbrännare. Men det är ungefär som att be en ateist att välja mellan kristendom och islam, det finns fler alternativ än de presenterade.

Senast ändrad:
Vad ska du använda köket till?

Slår tillbaka med några frågor...
-Hur lång vandring?
-Laga mat eller bara värma vatten?
-Hur viktig är vikten?
-Möljigheter till proviantering?

Om kaffepannan står på ett Primus multifuel så ska du ju använda det tycker jag, glöm inte kaffepannan bara. Bry dej inte om rådet att köpa nytt lite lagomt sotigt ska det väl vara .
Pär

jag håller på och tittar igenom vad jag ska ha för kök när jag ska på ensamvandring till sommaren
Fina grejer du har :)!

Påsmat, då skulle jag ta minitrangian med lämplig brännare, du ser ju ut att ha ngn slags gas eller fotogenvaeiant. Minitrangia med fotogenbrännare har jag själv kört på treveckorsturer, steka kan man göra genom att trä på pinne eller elda under en platt sten.

Om du ska laga lite mer avancerat, ta med Trangiakökets kastruller och stekpanna, skippa vindskydden och ta med gas/fotogenbrännaren
(eller montera i trangian om det går).

Kaffepanna trivsamt men inte alltid nödvändigt...

Snuskburken med separat brännare kan ersätta ovanstående men är ibland lite svårare att laga mat i...

//J

kronans är tung att släpa på - i allafall den rostfria.

Man får ihop en komplett (två grytor, stekpanna) trangia 27 inkl gasbrännare (men exkl. kaffepannan) och 100 gram gastub, tamoj, universaldisk, trangias påse för att rymma alltihop, tändare och eldstål, bestick och det fortfarande 100 gram kvar för att komma i jämvikt med kronans med brännare och vindskydd (inkl fylld flaskan med T-sprit och besticken) ... Med UL-varienterna av trangia så kanske man har ytterligare 50 - 100 gram att komma ikapp med...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips