Vilken skaljacka?

Jag ska precis köpa en ny skaljacka men vet inte vilken jag ska välja. Har kollat på flera men hittar inga bra recensioner eller tester så jag hoppas nån kan ge nått bra stöd. Jag vill ha en 4-sässongsjacka som är ganska lång. har kollat på Bergans dynamic, Haglöfs crux, haglöfs spitz, Tierra prime och nån från Peak.
 
Det är nog inte så lätt att hitta någon som har erfarenhet av alla de jackor du nämner. Jag kan dock dela med mig av mina erfarenheter av Begans Dynamic. Har använt den vintertid vid turskidåkning mm samt sommartid vid bergsvandringar.

Bergans Dynamic kan knappast räknas som särskilt lång ... höftlång skulle jag säga. Den är mjuk och har ett tyg med 4-vägs-stretch som känns lite år soft-shell-hållet. Mjuk och definiitivt prasselfri. Klaff på frontblixtlåset är en detalj som jag uppskattar. Det underlättar ventilationen att man öppnar blixlåset och knäppa ingen jackan ... och är en extra säkerhet om blixtlåset skulle gå sönder.

Ventialtionsöppningarna under armarna är extra stora och går långt ner på sidorna vilket gör det lätt att variera ventilationen och var man vill ha öppet ... under armarna eller på sidorna ... beroende på väder och vad man bär på.
I jämförelse med de andra jackor som jag har och har haft tidigare så fungerar huvan mycket bra när man väl har justerat den. Den följer med förhållandevis bra mär man vrider på huvudet. I hård blåst skulle jag kanske önska mig lite "djupare" öppning som skydd för vinden.

Jag har upplevt "andasfunktionen" som bra ... även om jag tycker att ventilationsmöjligheterna är viktigare än själva membranet. Den har garanterat hållit tätt i både hällregn och vindpinad snöslask. Läste dock om någon här på utsidan som hade haft problem med att hans Dynamic inte höll tätt.
 
Har köpt den nu. han tyvärr inte läsa ditt inlägg innan jag köpte men det verkade ju bara positivt. jag tycker jackan verkar fantastisk! Billig om man jämför med liknande Arcteryx eller Tierra. Nu kommer den att hänga med de närmaste åren, ska bli kul. provade att gnugga in vatten med inte ens ytan var fuktig efteråt, och tro mig, jag gnuggade med MKT vatten. Så den är iaf mkt vattenavstötande! :D
 
Bergans eller Tierra?

Jag är också påväg att köpa en skaljacka och har kommit så långt att jag väljer mellan en Bergans rask och en Tierra prime. Dessa kändes likvärdiga i komfort och passform vid en ganska snabb provning, men frågan är om de har lika bra funktion? Har någon någon uppfattning jackornas tålighet och membranens funktion - Dermizax vs. GoreTex XCR - på lång sikt? Den som sålde Bergans sa förstås att denna var bäst, vilket den som sålde Tierra inte ville hålla med om..
 
Hej!
Jag håller också på att köpa en skaljacka. Mest för att ha till vardags, men jag vill också kunna använda den när jag vandrar och åker skidor (de få dagarna jag nu gör det).

Det jag funderar mest över är foder eller inte foder. Min uppfattning om foder är att det blir svettigt och blött av kondensen i jackan och sen tar det tid att torka. En jacka utan forder blir däremot inte blöt på samma sätt och jag kan byta eventuella plagg som blir blöta.

Hur tänker ni kring foder eller inte?

Jag har provat Haglöfs sturn, någon som har erfarenhet av den?
 
Nja, inte så jag menade. För en till skaljacka räknas väl även en jacka med ett tunt mesh-foder? Eller tex ett tunt nylon-foder i ärmarna. Annars finns det inte så många skaljackor på marknaden som jag trodde.
 
Du menar kanske en 2-lagers skaljacka vs en 3-lagers? Jag satsar på en 3-lagers för att den länns lättare och smidigare än en 2-lagers.
 
Vad jag har hört hade Tierra tidigare problem med kvaliten på sina produkter. Detta skall vara löst nu efter man har bytt fabriker. Någon som har någon information om att kvalitets problemen är borta nu?

Varför jag undrar är att jag står och funderar mellan Tierra Prime eller Haglöfs Crux.
 
Dermizax vs. GoreTex XCR - på lång sikt? Den som sålde Bergans sa förstås att denna var bäst, vilket den som sålde Tierra inte ville hålla med om..

GT XCR andas något bättre än Dermizax. I gengäld lär Dermizax hålla längre enligt de uppgifterna jag har. Jag använder för tillfället ett skal med Dermizax, men det är för tidigt att säga något om hållbarheten då jag bara använt jackan ett par månader, men hittils är jag nöjd.
 
GT XCR andas något bättre än Dermizax. I gengäld lär Dermizax hålla längre enligt de uppgifterna jag har. Jag använder för tillfället ett skal med Dermizax, men det är för tidigt att säga något om hållbarheten då jag bara använt jackan ett par månader, men hittils är jag nöjd.

Är nyfiken på det du påstår att GT XCR andas bättre än Dermizax, är det dina egna erfarenheter eller finns det något test? Är även nyfiken på Dermizax hållbarhet, var kommer de uppgifterna ifrån?

Är det nån som har mer info om Dermizax? Har börjat kika på Bergansprodukter då jag tycker de verkar ha bra priser på produkterna. Trodde Dermizax var deras egna uppfinning men såg att Lundhags också använder det.

Att bestämma vilken skaljacka man ska ha är svårt. Lista vilka funktioner/tekniska detaljer du vill ha och sen är det nog tycke, smak och pris som avgör. Min erfarenhet vid vandring och liknande är att en trelagersjacka är att föredra.
 
Senast ändrad:
Dermizax görs av japanska Torey som levererar en hel del membran till olika tillverkare. Lundhags bytte från e-vent till Dermizax då e-vent tyvärr visat sej ha problem med delaminering. Uppgifter om membranet hittar du på www.torayentrant.com

Då det gäller hållbarheten har jag inga "vetenskapliga" tester utan det är uppgifter som jag fått via andra. Jag håller som sagt på att slita på en Dermizax nu, men den är för ny för att jag skall kunna uttala mej ännu. Men andningen är enligt mej jämförbar med de flesta andra.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
30-06 Vilken kängsmorning? Kläder 18
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
tango Vilken tumvante? Kläder 27
Brauer Förstärknngslager i vilken ordning? Kläder 14
friflygaren Vilken jacka? Kläder 9
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Kjallke VIlken sorlek Lundhags? Kläder 7
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Elle_belle Vilken typ av skor passar? Kläder 1
Dbang Vilken skaljaka? Kläder 5
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
pacific Vilken cellgummikänga? Kläder 8
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
oskarlin Vilken Patagonia? Kläder 20
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
månswe cykla 8h om dan, varje dag! (vilken jacka?) Kläder 4
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.