Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :)

Hej!
Nu är det som så att jag behöver en ny jacka :p
Jag behöver en (helt) vattentät jacka som tål lite allt möjligt.
Jackan kommer att användas när jag fiskar, vandrar, och rör mig i skogen ibland snår och buskar mm.
Har bl.a. tittat lite på http://www.haglofs.se/prd/prd.asp?nid=1543&Q=2&lang=sv&nid2=1591. Problemet är att jag inte vet vilken av alla modeller som passar bäst :(
Proof™?
Gore-Tex® Paclite?
Gore-Tex® 2-lager?
Antagligen kommer jag leta upp en på rea eftersom jag kan ge mer än 3000:-.
Ser dock inga problem i det eftersom jag sett ganska många på rea :)
Tips på någon haglöfsjacka som passar?
Tips på en jacka av något annat märke?
Eller finns det kanske ingen jacka i den prisklassen som uppfyller mina krav? :p

Tacksam för alla tips! :)

Mvh Olof
 
Jag kör med Haglöfs spitz jacka när jag fiskar,hel nöjd med den.







mvh/Pelka
 

Bilagor

  • jag+harren1.jpg
    jag+harren1.jpg
    51 KB · Visningar: 2,835
Jag kör med min Haglöfsjacka i Paclite shell som jacka för i princip allt, till vardags och till fest och till äventyr, kommer ju givetvis inte hålla för evigt men väldigt smidig och skön och lätt att packa ner. :)
Köptes för 1400 kr med 50% rabatt. :)

Har ett par regnbyxor i Haglöfs "Proof" och dom känns rätt täta jämfört med jackan.

Paclite är väl just en kompromiss för att minska vikt och packvolym, och därmed också slitstyrka, så det är ju bara att bedömma hur mycket pengar man vill lägg "per år" som jag ser det :)
Men iom att jag inte bär ryggsäck särskilt ofta så tycker jag att jackan borde hålla jättelänge ändå. :)

Addnature har en sommarkampanj nu med 40% rabatt på ett gäng artiklar idag, 50% imårrn och lördag tror jag.
Kanske går att hitta nått där.

Edit: Och köp en snygg jacka så kommer du få fina bilder från dina turer! :D
 
Kan också varmt rekommendera Arcteryx,

Har en Theta som nog är den bästa jacka jag någonsin haft. Det är nog lite så att man "betalar för märket" vilket man kankse inte har lust med, men jag köpte min i kanada så priset va inte i närheten av vad de kostar här, vilket enligt min nästan är absurt dyrt...
 
Tack för alla svar!
Ska kolla upp alla tips!
Har du beställt härifrån förut?
Jag hittade flera jackor där mycket billigare än här i Sverige.
Men vågar man beställa ifrån ett utländskt företag? :p
Hur blir det med tull t.ex.? Det kanske inte blir så mycket billigare i slutändan?

Mvh Olof :)
 
Tack för alla svar!
Ska kolla upp alla tips!

Har du beställt härifrån förut?
Jag hittade flera jackor där mycket billigare än här i Sverige.
Men vågar man beställa ifrån ett utländskt företag? :p
Hur blir det med tull t.ex.? Det kanske inte blir så mycket billigare i slutändan?

Mvh Olof :)

Med den fria rörligheten av varor och tjänster i EU s¨å betalas ingen tull vid import från ett EU-land, man betalar även moms eller liknande i landet där varan kommer från, inte i landet varan skickas till. Med ett undantag för om butiken säljer väldigt mycket till exempelvis sverige då svensk moms ska betalas istället, men det är i få undantagsfall.

Sen tycker jag inte att en butik är svensk är en vidare bra garanti för att den ska vara seriös så att säga att utlänska butiker är osäkra är ju rätt naivt. :)
Det är nog snarare att bedömma från fall till fall men i regel så märks det ju.

Så ja, man vågar beställa utomlands, det är väldigt smidigt innom EU, är det från utanför EU så blir det tull och moms, annars inte.
 
Med den fria rörligheten av varor och tjänster i EU s¨å betalas ingen tull vid import från ett EU-land, man betalar även moms eller liknande i landet där varan kommer från, inte i landet varan skickas till. Med ett undantag för om butiken säljer väldigt mycket till exempelvis sverige då svensk moms ska betalas istället, men det är i få undantagsfall.

Sen tycker jag inte att en butik är svensk är en vidare bra garanti för att den ska vara seriös så att säga att utlänska butiker är osäkra är ju rätt naivt. :)
Det är nog snarare att bedömma från fall till fall men i regel så märks det ju.

Så ja, man vågar beställa utomlands, det är väldigt smidigt innom EU, är det från utanför EU så blir det tull och moms, annars inte.
Okej tack för hjälpen! :)
Det jag var orolig för var mest tullen, men det var ju skönt att veta att jag slipper det :)
Har ni några tips på bra butiker inom EU?

//Olof
 
Okej tack för hjälpen! :)
Det jag var orolig för var mest tullen, men det var ju skönt att veta att jag slipper det :)
Har ni några tips på bra butiker inom EU?

//Olof


Bor eller besöker du stockholm kan jag rekomendera Igor sport, absolut inte alltid, men hyfsat ofta har dom någon haglöfs jacka inne för ca 50% av ordinarie pris. Dock fjolårets modeller, vilket är deras affärsidé.

Sen har du ju deras egen outlet, i avesta om jag inte minns fel. Sist jag var där sålde dom ex spltz Q för endast 900:-

Sen kan jag ju passa på att varna för "alla" haglöfs-orginal-med-lapparna-kvar-jackor på tradera. Och tillägga att jag tycker det är bedrövligt att det, och fjällräven dunjacksförsäljningen, får fortsätta
 
Bor eller besöker du stockholm kan jag rekomendera Igor sport, absolut inte alltid, men hyfsat ofta har dom någon haglöfs jacka inne för ca 50% av ordinarie pris. Dock fjolårets modeller, vilket är deras affärsidé.

Sen har du ju deras egen outlet, i avesta om jag inte minns fel. Sist jag var där sålde dom ex spltz Q för endast 900:-

Sen kan jag ju passa på att varna för "alla" haglöfs-orginal-med-lapparna-kvar-jackor på tradera. Och tillägga att jag tycker det är bedrövligt att det, och fjällräven dunjacksförsäljningen, får fortsätta
Tyvärr bor jag lite långt ifrån Stockholm (norra Skåne). Visst kommer jag säkert dit någon gång, men kan inte vänta så länge med att köpa jacka.
Synd också att de inte hade någon webshop.
Tack för tipset iallafall!

För övrigt så är tydligen min budget mindre än väntat :(
Runt 1500:- har jag att lägga på en jacka...
Så fortsätt gärna att ge mig en massa tips!

//Olof
 
Tyvärr bor jag lite långt ifrån Stockholm (norra Skåne). Visst kommer jag säkert dit någon gång, men kan inte vänta så länge med att köpa jacka.
Synd också att de inte hade någon webshop.
Tack för tipset iallafall!

För övrigt så är tydligen min budget mindre än väntat :(
Runt 1500:- har jag att lägga på en jacka...
Så fortsätt gärna att ge mig en massa tips!

//Olof


då skulle jag nog faktiskt satsa på en fjällräven i G1000 väv. + komplettera den med en ren regnjacka om det vräker ner.

att fjällräven jackan inte står emot regn lika bra som gtx-jackan tycker jag uppvägs flera gånger om av att den är betydligt trevligare vid alla andra tillfällen.

de flesta modeller är också sydda så som en jacka ska vara sydd, nämligen ner lite över rumpan. massor med bra fickor som är kalas när man fiskar finns också.

vill man få den mer tålig mot regn kan man impregnera mer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
30-06 Vilken kängsmorning? Kläder 18
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
tango Vilken tumvante? Kläder 27
Brauer Förstärknngslager i vilken ordning? Kläder 14
friflygaren Vilken jacka? Kläder 9
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Kjallke VIlken sorlek Lundhags? Kläder 7
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Elle_belle Vilken typ av skor passar? Kläder 1
Dbang Vilken skaljaka? Kläder 5
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
pacific Vilken cellgummikänga? Kläder 8
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
Antracite Vilken skaljacka? Kläder 13
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
oskarlin Vilken Patagonia? Kläder 20
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
månswe cykla 8h om dan, varje dag! (vilken jacka?) Kläder 4
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.