Vilken sida ska man gå på?

Visserligen spelar det mindre roll i skogen men varför skulle jag gå på en sida i skogen och på andra i stan?
Speciellt om jag vet att folk även cyklar där jag går?

Själv följer jag trafikförordningen Kapitel 7 §1:

"Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."

Trafikförordningen
NTF
Transportstyrelsen

Jag antar att rekommendationen har att göra med att man minskar risken att bli påkörd bakifrån av både cyklister och bilister då man går på vänster sida.
Nu har vi ju dessutom elcyklar, elmopeder och elsparkcyklar som man inte ens hör innan de susar förbi en i 40km/h.
Trots detta verkar folk förvirrade och fräser åt en att det minsann är högertrafik i det här landet, då jag möter dem i skogen.

Misstänker att förvirringen beror på dels att dörrar oftast är konstruerade för att gå in på höger sida.
Tänk er om det vore samma förvirring kring vilken sida man ska cykla eller köra bil på?

Jag kan väl knappast vara ensam om att vara less på förvirringen?
 
Det stämmer. Gående använder vänster sida. Cyklister åker snabbare och gående ska ha uppsikt över trafiken så de inte blir påkörda bakifrån. Men cyklister och andra trafikanter använder höger sida. I skidspåret brukar man åka på vänster sida lustigt nog.
 
En viktig och inte lika känd komplettering är att man som gående ska hålla till vänster även på kombinerade GC-vägar. Här är min erfarenhet att många vissa gående vobblar omkring som bowlingkäglor mitt i en strike, särskilt om man använder sin cykels ringklocka för att påkalla uppmärksamhet genom de effektivt ljudutestängande hörlurarna, alterntivt tvingas använda ett par apskrikande skivbromsar, se annan tråd.

Jag tycker det kan vara läskigt att gå till höger just pga tysta och nära omkörningar av alla möjliga fordon och går därför gärna till vänster.

/Patrik
 
Det stämmer. Gående använder vänster sida. Cyklister åker snabbare och gående ska ha uppsikt över trafiken så de inte blir påkörda bakifrån. Men cyklister och andra trafikanter använder höger sida. I skidspåret brukar man åka på vänster sida lustigt nog.

I de dubbla skidspår jag åkt i har det stått skytlat att långsamma håller till höger och omkörning i vänster spår. Låter som tvärtom mot vad du säger.

/Patrik
 
Hehe, den här tråden kommer jag att följa med intresse.
Jag cyklar en hel del i stan, bl.a. till och från jobbet och då använder jag så gott som hela vägen det jag lite slarvigt kallar cykelbana (heter det fortfarande GCM-väg?). Det råder uppenbarligen delade meningar om vilken sida man ska gå på. Ibland har jag nästan blivit en man som heter Ove ("Det finns ju för helvete regler!" Såvitt jag vet har det väl varit bäst att gå till vänster sedan 1967, regel på cykelbanor blev det väl inte förrän 2018[?]) men man får ju försöka agera med hänsyn och i något slags samförstånd också.
Min åsikt är väl, gå till vänster - bäst, gå till höger - funkar väl men du kommer att få cyklar farande bakifrån väldigt nära, gå i mitten - dåligt, virra omkring överallt - riktigt dåligt och farligt (riskbonus för hörlurar och luva uppdragen över huvudet).
Det är alltid lite fascinerande när man kommer ikapp fem personer som går i bredd och när man använder ringklockan utlöser man en otrolig uppvisning i reaktionssnabbhet, vighet, spänst och snabbhet men till sist så är det fortfarande fem personer i bredd men alla har bytt plats...:LOL:
I staden där jag bor har någon påhittig person på vissa ställen försökt dela av "cykelbanan" (ni vet vad jag menar) i två fält, fotgängare och cyklister vilket i mitt tycke bara leder till att förvirringen blir ännu större där uppdelningen saknas (och på vintern när det ligger snö och linjen inte syns, ska jag som vet att linjen finns där ligga till höger i det tänkta cykelfältet och då köra i mitten av den plogade körbanan? Jag vet inte, det känns konstigt i alla fall...).
Summa summarum tycker jag: gå till vänster, cykla till höger, använd vanligt bondförstånd och visa hänsyn.
I en sådan där mysig värld borde det funka men det är kanske lite naivt att tro... :)
 
Här omkring går och cyklar man där det finns plats, jag försöker hålla mig på samma sida som övriga. Går alla gående till höger så blir det mer fel om jag gör rätt och går till vänster. Är jag helt solo så spelar det mindre roll bara jag undviker att hoppa hage över hela bredden.

Ang ringklockan så får man se till att plinga på i god tid, en hög signal nära ger alltid mer förvirring än ordning. Däremot brukar det gå bra om man plingar på lite avstånd förutsatt att vederbörande hör signalen.
 
Jag är ju ofta ute och rör mig med en eller flera hundar i sällskap.
Då dessa är tävlings eller tjänstehundar så är deras naturliga plats på min vänstra sida, dit söker de sig när jag vill att de "går med husse".
Det gör att jag gärna går på vänster sida och alltså har hundarna utanför mötesområdet, mest för deras skull men också för mötandes trivsel.
Ändå möter man ibland folk som vill tvinga över mig att gå till höger. ( Då gör jag det och låter hundarna visa sina sämsta sidor :) )
Och beträffande cyklister och ringklocka så har jag noterat att det inte verkas finnas på dagens cyklar.
Jag uppskattar verkligen att bli plingad på i god tid och tydligt, Men om man blir plingad på så är det när cyklisten är 2 meter bakom mig, då hjälper det inte.
Jag går aldrig med hörlurar eller musik i någon form på men trots det är det inte säkert att man uppfatatr en cykel som kommer bakifrån, då är det skönt o den håller sitt höger och jag håller mitt vänster.
 
Såvitt jag vet har det väl varit bäst att gå till vänster sedan 1967, regel på cykelbanor blev det väl inte förrän 2018[?])

Vi har haft högertrafik sen 1967. Det har funnits ett enda undantag från högertrafiken: Om man går på en väg som saknar gångbana.

Nu har undantaget utökats till att gälla även GC-banor.
 
Det var för att minska otydligheten om vad som gäller som regeringen 2018 gjorde förtydligandet i trafikförordningen.
Då har vi att, för störst gemensam nytta, följa det och hålla oss på vänster sida på väg och gemensamma bana.
På gångbanor mm finns inget bestämt i förordningen och då gäller allmänna hänsynsregeln.
Att på gångbanor mm väja till höger är nog en sedvana men omjag inte minns fel så är det vänstertrafik i Stockholms tunnelbana...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
Amiedm Vilken svamp? Allmänt om friluftsliv 7
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
Jojosurf Bärryggsäck/Bärstol - Vilken? Allmänt om friluftsliv 16
Alex00 Vilken väska!? (Kajka/Abisko) Allmänt om friluftsliv 7
otr vilken fågel Allmänt om friluftsliv 2
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
veni Vilken GPS skulle ni rekommendera? Allmänt om friluftsliv 15
stortotta Vilken hund för äventyret? Allmänt om friluftsliv 43
Sjolidens Flytta till skogs... vilken skog? GÖTEBORG Allmänt om friluftsliv 12
Bulgakov Lofoten till hosten - vilken linje Allmänt om friluftsliv 0
vannar Vilken blomma? Allmänt om friluftsliv 2
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
7S Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa Allmänt om friluftsliv 255
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.