Vilken ryggsäck?

Jag försöker bestämma mig för en ryggsäck, har efter att ha provat en massa modeller bestämt för antingen Exped Lightning 60 eller Exped Thunder 70, så nu tänkte jag höra om någon har erfarenhet av dessa ryggsäckar och om någon av dom är bättre än den andra? Så vitt jag förstår det är det samma bärsystem på dom men i övrigt rätt olika utformning.
 
Jag försöker bestämma mig för en ryggsäck, har efter att ha provat en massa modeller bestämt för antingen Exped Lightning 60 eller Exped Thunder 70, så nu tänkte jag höra om någon har erfarenhet av dessa ryggsäckar och om någon av dom är bättre än den andra? Så vitt jag förstår det är det samma bärsystem på dom men i övrigt rätt olika utformning.

Har både Lightning 45 o 60... Väldigt behagliga säckar att bära..med bra balans o vikten nära ryggen. Har haft en Exos 58 o jag gillade inte alls sen för jag upplevde att den konstruktionen gjorde att packningen/vikten hamna mer ut från ryggen än tätt intill o uppåt..




Spelar nog inge roll vilken du väljer av Lightning el Thunder för dom har samma bärsystem.
Thunder har fråntficka o några fler fästpunkter..
Lightning är lättare o kanske lite mer vattentålig med rullstängningen..
 
Har både Lightning 45 o 60... Väldigt behagliga säckar att bära..med bra balans o vikten nära ryggen. Har haft en Exos 58 o jag gillade inte alls sen för jag upplevde att den konstruktionen gjorde att packningen/vikten hamna mer ut från ryggen än tätt intill o uppåt..




Spelar nog inge roll vilken du väljer av Lightning el Thunder för dom har samma bärsystem.
Thunder har fråntficka o några fler fästpunkter..
Lightning är lättare o kanske lite mer vattentålig med rullstängningen..

Tack för svaret, jag har faktiskt haft Osprey Exos 58 i både M och L hemma och burit runt dom med min utrustning i plus lite extra för en totalvikt på cirka 10 kg och trivdes inte alls med dom, fick ont i axlarna och hoppas därför på att Exped-säckarna är bättre när det gäller den biten, tror att jag hade samma problem som du med Exos, det kändes som om mycket av lasten hamnade på axlarna snarare än på höfterna.

Det jag funderar mest på angående Lightning kontra Thunder är mångsidigheten, jag har fått för mig att Lightning är enklare att komprimera när man bara gör kortare turer, men vet inte om man ska bekymra sig om den biten eller inte.
 
Jag köpte just en Thunder 70, men velar fortfarande över om jag skulle satsat på Lightning 60 istället. Om du inte behöver den extra volymen skulle jag rekommendera Lightning. Det går dock plocka bort topplocket utan ingrepp för att spara 187 gram, men Thunder kostar fortfarande 273 gram mer. Jag tror din teori stämmer om att Lightning är lättare att komprimera. Min Thunder blir gärna lite tjockare i mitten, men det är inget mer än ett kosmetiskt problem. :)
 
Jag köpte just en Thunder 70, men velar fortfarande över om jag skulle satsat på Lightning 60 istället. Om du inte behöver den extra volymen skulle jag rekommendera Lightning. Det går dock plocka bort topplocket utan ingrepp för att spara 187 gram, men Thunder kostar fortfarande 273 gram mer. Jag tror din teori stämmer om att Lightning är lättare att komprimera. Min Thunder blir gärna lite tjockare i mitten, men det är inget mer än ett kosmetiskt problem. :)

Då blir jag ju genast nyfiken på varför du funderar på att byta din Thunder mot en Lightning? För mig är det mångsidigheten (mha komprimeringen) med Lightning som talar för den medan det jag gillar med Thunder är att den har fler fack och att man kan öppna framsidan på den :)
 
Jag valde Thunder av just de anledningarna, plus volymen och den större ryggplattan (som ansluter axelremmarna). Jag är skeptiskt till att det är värt den extra vikten, men jag har för lite erfarenhet för att avgöra om jag klara mig med 60 liter utan topplock.
 
Jag valde Thunder av just de anledningarna, plus volymen och den större ryggplattan (som ansluter axelremmarna). Jag är skeptiskt till att det är värt den extra vikten, men jag har för lite erfarenhet för att avgöra om jag klara mig med 60 liter utan topplock.

Okej, då är jag med. Den extra volymen lockar förstås också, men 500 gram extra känns tufft då jag försöker mig på att ha så lätt utrustning som möjligt. Å andra sidan kanske skillnaden minskar något om man räknar med flash pocket som man väl behöver på Lightning men som Thunder har från början. Har i alla fall beställt en Thunder 70 nu från XXL som kör kampanj på den men funderar på att beställa en Lightning 60 också för att testa båda, fast det vore förstås intressant med fler åsikter beträffande vilken modell som är att föredra :)
 
Jag passade på att köpa Exped Lightning 60 i går på rea så nu är båda säckarna på ingång, får kanske försöka skriva ihop en jämförelse framöver :) Tur att det finns öppet köp!

Är förstås fortfarande intresserad av erfarenheter av säckarna om det är någon som känner att dom har något att dela med sig av :)
 
Smart tänkt! Vad fick du ge och var är rean? Återkom gärna med hur du upplever skillnaden mellan ryggpartierna.
 
Smart tänkt! Vad fick du ge och var är rean? Återkom gärna med hur du upplever skillnaden mellan ryggpartierna.

Det blev 1397 kr för Lightning 60 på Outnorth och 1737 kr för Thunder 70 på XXL. Tyvärr verkar Outnorth inte kunna leverera förrän i mitten av juni, men XXL-paketet är i alla fall på gång. Valde att pickup@store eftersom jag inte hade möjlighet att åka och hämta den innan rean tog slut. Tydligen resulterade det i att dom skickade en från centrallagret och upp hit till Umeå trots att den fanns i lager på varuhuset...men den som väntar på något gott osv... ;)
 
Det blev 1397 kr för Lightning 60 på Outnorth och 1737 kr för Thunder 70 på XXL. Tyvärr verkar Outnorth inte kunna leverera förrän i mitten av juni, men XXL-paketet är i alla fall på gång. Valde att pickup@store eftersom jag inte hade möjlighet att åka och hämta den innan rean tog slut. Tydligen resulterade det i att dom skickade en från centrallagret och upp hit till Umeå trots att den fanns i lager på varuhuset...men den som väntar på något gott osv... ;)

Intressant! Jag är själv inne på en Lightning kust pga av möjligheten att skala ner den när det inte behövs så mycket packning. Men, hur fick du ner den till 1397:- på Outnorth??! Jag lyckas bara med 1596:- ink 20% rabatt för nyhetsbrevet, hade de någon ryggsäckskampanj som jag missade?
 
Intressant! Jag är själv inne på en Lightning kust pga av möjligheten att skala ner den när det inte behövs så mycket packning. Men, hur fick du ner den till 1397:- på Outnorth??! Jag lyckas bara med 1596:- ink 20% rabatt för nyhetsbrevet, hade de någon ryggsäckskampanj som jag missade?

De hade en tredagarskampanj med 30 % på ryggsäckar första dagen, sedan var det kläder och något annat. Så jag hade nog bara tur som råkade kika efter ryggsäcken just den dagen :) Däremot så hade dom ingen chans mot XXL när det gällde Thunder 70 ens med 30 % rabatt.

Efter att ha fått hem båda säckarna och jämfört dom så har jag landat i att det blir Thunder 70 som får stanna, både för att jag tycker att den passar mig bättre sett till utrustning/konstruktion men också för att jag tycker att den var mycket snyggare än Lightning 60 (subjektivt och irrelevant, men ändå inte helt oviktigt :)). Eftersom jag ändå måste köpa till en Flash Pocket till Lightning 60 så blir ju skillnaden inte så mycket större än 2-300 gram/2-300 kr och det känns som om Thunder 70s konstruktion är så pass mycket bättre att det är värt det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
Micro553 Ny ryggsäck - vilken djungel Transportera 43
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
SkogsVilde Vilken ryggsäck? Transportera 19
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
vandrafjäll Vilken pulka ? Transportera 10
Chrabban Vilken av dessa 2 ? Transportera 21
Loijzan Vilken av dessa vandringsryggäckar?? Transportera 20
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
majjen Vilken pulka och till vilket pris? Transportera 18
Morgan Vilken säck? Transportera 28
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
Håkan K Vilken babyjogger? Transportera 2
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...