vilken ras?

-PaTRiC-; sa:
hanfa skrev:

Men du ska få en chans till, stå upp med ditt fulla namn som alla andra gör och motivera varför DU tycker att samojeder är små irriterande kräk och varför du kände att det passade att skrivas.


har råkat ut för dessa nervvrak via brukshundsklubben, dom har en medfödd förmåga att lösa problem som en rädisa. nu är det väl inte alltid hundens fel att dom beter sig som dom gör, det handlar ju en hel del om dom som är i andra änden på kopplet, det är kanske dom som väljer samojed som är puckade helt enkelt, sådan husse sådan hund?

Jag tycker du missar att en Samojed inte är en "brukshund" dvs den är (borde vara) avlad för att tokdra i snöstorm, dvs inte tänka utan bara jobba o slita o lyda.
De raser som anses vara brukshundar är ju avlade för att dels kunna jobba självständigt och dels ha en vilja till samarbete med föraren.
Problemlösning är en av dessa bitarna som man ska förvänta sig av en schäfer, rottis, aussie o liknande.

Men jag hâller med om att man inte ska ha en draghund om man inte tänker använda den som sâdan, den funkar helt enkelt bäst i sin rätta miljö.
Tyvärr föds det ju massor av draghundar med för korta vänsterben och dessa är ju dömda till ett liv i utställningsringen med en fet kärring släpandes sfter istället för en släde.
 
Senast redigerad av en moderator:
gundj; sa:
Jag tycker du missar att en Samojed inte är en "brukshund" dvs den är (borde vara) avlad för att tokdra i snöstorm, dvs inte tänka utan bara jobba o slita o lyda.
De raser som anses vara brukshundar är ju avlade för att dels kunna jobba självständigt och dels ha en vilja till samarbete med föraren.
Problemlösning är en av dessa bitarna som man ska förvänta sig av en schäfer, rottis, aussie o liknande.

Men jag hâller med om att man inte ska ha en draghund om man inte tänker använda den som sâdan, den funkar helt enkelt bäst i sin rätta miljö.
Tyvärr föds det ju massor av draghundar med för korta vänsterben och dessa är ju dömda till ett liv i utställningsringen med en fet kärring släpandes sfter istället för en släde.

Som ägare till två av dessa "icke problemlösande nervvrak" så känner jag mig manad att göra ett par påpekanden.

När samojedhundarna importerades till väst kring förra sekelskiftet så var det framförallt för att de skulle användas som dragdjur vid diverse nord- o sydpolsexpeditioner. Men vid den här tiden användes de främst som renvallare och jakthundar hos/av deras ursprungsfolk, Nenets. Deras storhetstid som dragdjur var innan Nenets domesticerade renen, för i och med att de kunde använda renen som dragdjur så blev dragegenskaperna hus hundarna "överflödiga".

I sin roll som renvallare så fungerade dessa hundar precis som Lapphundarna gjorde fram till att man införde motorcyklar, skotrar och kopters i renskötseln här i Skandinavien. Alltså mycket självständigt arbete från hundarnas sida. Här i Europa har vi fastnat helt för deras dragegenskaper (bortsett från de feta kärringarna som släpas runt efter hundarna i utställningsringen;) ) medan man borta i USA, utöver draget, använder/tävlar med dom som vallare med goda resultat.

Sen det där med att skaffa en "draghund" om man inte tänkt köra drag med den är nog mindre lyckat om man köper en hund som är mer av en utpräglad draghund, typ en racing Sibbe eller Alaskan Husky. Annars så är det nog med "draghundar" som med dom flesta andra hundar att dom behöver aktiveras på något sätt, vissa mer fysik än andra. Men att skaffa en Samojed som en familje/sällskapshund och sedan under vinterhalvåret köra lite drag på helgerna är definitivt något som går att göra. Det enda som man kan behöva ha i tankarna är att omm man tränat upp hunden till "tävlingsnivå" så kan man inte bara helt tvärt sluta upp med att träna för då kommer man få en väldigt överaktiv vovve där hemma.

/Jesper
 
Lite off topic men.

Många gånger hör man att det är just jaktdriften som gör en snabb hundras och lämplig draghund. Vi hade tidigare en valhundsmix som var helt underbar. Hon cirklade runt oss ständig, lät sig inkallas utan problem och hade jaktdrift nära noll. Men att dra något, nä det hade nog varit otänkbart.

Uppenbarligen så kan samojden dra; men varför gör den det om det är en vallhund?
 
MW; sa:
Lite off topic men.

Många gånger hör man att det är just jaktdriften som gör en snabb hundras och lämplig draghund. Vi hade tidigare en valhundsmix som var helt underbar. Hon cirklade runt oss ständig, lät sig inkallas utan problem och hade jaktdrift nära noll. Men att dra något, nä det hade nog varit otänkbart.

Uppenbarligen så kan samojden dra; men varför gör den det om det är en vallhund?

Dagens samojed är ingen renodlad vallhund, iaf inte någon av våra tre ;)
Men en vallhund måste ha jaktinstinkter för vallning baseras på viljan att följa bytet. Men sedan värderar "riktiga" vallhundar som BC ägarens vilja/belöning/bestraffning på ett helt annat sätt än en mindre renodlad vallhund som samojeden gör. Därför skiljer sig aktionsradien oftast ganska mycket raserna emellan.
 
-PaTRiC-; sa:
hanfa skrev:

Men du ska få en chans till, stå upp med ditt fulla namn som alla andra gör och motivera varför DU tycker att samojeder är små irriterande kräk och varför du kände att det passade att skrivas.


har råkat ut för dessa nervvrak via brukshundsklubben, dom har en medfödd förmåga att lösa problem som en rädisa. nu är det väl inte alltid hundens fel att dom beter sig som dom gör, det handlar ju en hel del om dom som är i andra änden på kopplet, det är kanske dom som väljer samojed som är puckade helt enkelt, sådan husse sådan hund?

Medfödd förmåga säger du? Och detta baserar du på hur många exemplar? Beskriv gärna vilka situationer så kan vi jämföra våra erfarenheter och kanske reda ut om det är något generellt för rasen eller inte.
Men du har faktiskt sagt din första vettiga mening i tråden, det har mycket att göra med vem som äger hunden i fråga. Att generalisera till att alla som väljer samojed är puckon är dock på samma låga nivå som tidigare.
 
Senast redigerad av en moderator:
MW; sa:
Uppenbarligen så kan samojden dra; men varför gör den det om det är en vallhund?

Här får man nog vara lite försiktig med vad man lägger in i begrepp vallhund. Att dra ett likhetstecken mellan Bordercollie och vallhund blir nog lite missvisande, det finns fler typer av djur som vallas än får... Tittar man på renarna i samojedens ursprungsområden så rör de sig över rejält stora avstånd och tidigare så sprang hundarna med renhjordarna där ute på den sibiriska taigan dagarna i ända. Så egentligen är det väl just det som gör att dom funkar som draghundar, dom tycker om att röra på sig och dom klarar av snö och kyla.

Men som någon annan nyss skrev så kommer ju vallningsegenskaperna från deras jaktinstinkter,och går man österut från Jamal-halvön som är samojedhundens östligaste utbredningsområde så kommer man till Taimyr-halvön där folket Dolgans lever. Dolgans är till skillnad från Nenets renjägare (fast likt dom flesta urfolk i öst håller väl dom och deras seder på att urbaniseras bort) och där används hundar som extriört ser ut som samojederna (den ursprungliga samojeden finns i fler färger än vitt o creme) och på det stora hela har de samma egenskaper. Dessa hundar inte används som vallhundar men väl som draghundar. Så det är väl bara historiens gång som styrt vilka som drar och vilka som vallar.

/Jesper
Puckot med samojederna;)
 
hittade en bitlista...

http://www.sathy.fi/SATHY-documents/Fakta13.pdf


Men den är gammal & inte svensk

Och till min stora förvåning så är huskys med på listan! Men bläddrar man ned en bit så försvinner husky ur statestiken...

intressant att se hur det ändras över åren. Ngn ras kan nog skylla på dålig avel mht disney-filmer....

(vanliga huskatter toppar föresten....)
 
Jag var själv i samma situation som dig för ett par år sedan och kollade upp varenda ras som har nämts i det här forumet. Jag hade dessutom ungefär samma krav som dig bortsett från att jag inte hade några tävlingsambitioner inom drag. Efter många års velande föll valet tillslut på Flat.

En underbar hund att jobba med om man är beredd på att läggga ner den tid som krävs. Min hane är lugn som en filbunke i passivitet men har en otrolig motor i arbete. Spelar ingen roll vilket arbete som erbjuds, han är alltid med och ger 110%, även om apportering är det som han tycker bäst om. Flatarna är ALLTID glada och utmärkta med barn och som familjehund. Jag har aldrig ångrat valet, är dock glad att jag var noga vid valet av linje då många lätt går upp i stress.

Är man bara medveten om vad en Flat kräver kan jag varmt rekomendera rasen. Och ja, de kräver mer än de flesta raserna, men min åskit är att man inte kan få en formel 1 bil och en fiat på samma gång.
[Ändrat av ski3r 2006-03-30 kl 20:35]
 
Re: hittade en bitlista...

Rayban; sa:
Och till min stora förvåning så är huskys med på listan! Men bläddrar man ned en bit så försvinner husky ur statestiken...
Oj, vi som brukar säga till alla att våra hundar har bithämmningar. Både besökare och våra hundar har trott på det hittils ;).

Kan det möjligen vara förväxling med 'alaskan husky'. Naja spekulation. Även på andra bitlistor fins 'Husky' med. Såvida man inte kan väga dessa tal i förhållande till populationen för varja ras kan det vara relativt intetsägande.

Bekanta till oss fick dock uppsöka läkare efter ett husky bett. En ny hund i 'flocken' hade rangordningskamp med ledarhunden. Matte gick emellan och i stridens hetta fick hon ett bett i handen.

Jag var nära att bli biten när jag plockade bort en fortfarande levande katt ur munnen från mina små älsklingar. Från katten fick jag däremot rejäla klösmärken.

I en officiell statisktik hade förmodligen dessa hundbett blivit räkande.

Bifogar bitlista från Berlin.

Kolumn med text "Menschen verletzt oder gefahrdrohend angesprungen (5a.+5b.)" Betyder Människa skadad eller 'farligt påhoppad'.
http://www.deutsche-doggen.de/beisstatistik.htm

Och tänk på att många tenderar till att använda statistik på samma sätt som ett fyllo använder en lyktstolpe. Som stöd snarare än upplysning.

mw
 
Följdfråga Samojed

Andra delar av familjen än jag är mycket intresserade av att skaffa en Samojedspets.

Men jag är lite tveksam till om inte jaktinstinkten kan ställa till trassel. Vi bor på en skogstomt med mycket rådjur och en hel del harar som går över tomten dagligen. Vi vill inte ha något staket mot skogen.

Går det att träna bort jaktbeteendet så att Samojeden stannar på tomten även om hunden är lös?

Jag har inget emot att hunden skrämmer iväg rådjuren och hararna en bit men vill inte behöva springa ut och söka hunden i skogen annat än undantagsvis.

Vilken av hundarna i den här tråden skulle kunna vara ett bra alternativ i det här avseendet?

Själv tror jag rätt mycket på Grosser Schweitzer Sennenhund, någon med erfarenheter av den rasen eller de mindre varianterna av Sennenhund?

Thure
 
Väcka tråden?

Inga svar på min fråga från förra veckan. Hittade denna text på Google "Samojeden som brukshund" http://www.polarhund.no/saraadet/artikler/AICOREDN.htm

En samojedägare jag talade med menade att det finns två grenar av samojedkennlar i Sverige. En gren är mera intresserade av exteriör och utställningar och de hundarna är ofta lite slöare och ängsligare.

En annan gren sysslar med draghundssport och de hundarna är tåligare och vaknare och mera arbetsbenägna.

Stämmer detta?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
furir Vilken skackel? Hundsport 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.