vilken ras?

gundj; sa:
Jag har tränat ihop med några Lapska vallhundar och tycker dom är trevliga.
Lite skälliga kanske men det hör väl till :)
Lite reserverade mot främmande, men det är ju många raser o blir ju lite till vad man gör av det.
Verkar vara praktisk päls och lagom storlek och relativt frisk ras.

Hur är det med barn då?

Gör inget att de inte hoppar fram till första bästa främmande tycker jag.

Annars skulle kanske en Aussie kunna passa dig.
Det är en hund som ställer upp på allt.
Fast då får du räkna med pälsludd på golvet :)
http://hem.passagen.se/hdjerf/pepsi.htm

Det där ser ju ut att vara en väldigt trevlig hund, och duktig! Men hårtussar... Urs vad jobbigt det låter. Visst är det ju roligt att städa, men ibland vill man kanske inte dammsuga på två veckor...

Så lite pälsjobb som möjligt, och precis som startaren av denna tråd kan jag väl tycka att en på och av-knapp kan vara rätt praktiskt. Fast å andra sidan älskar min man att motionera mer än något annat, så en motionskrävande hund skulle ju bara ge honom en ursäkt att träna ännu mer!
 
Jag tycker ju att barn är större fara för hunden än hunden är för barnen.
Givetvis ska man aldrig lämna barn och hund obevakade, sticker barnet fingret i munnen på vovven så sitter det ju vassa grejer där inne :)

Allvarligt talat så har jag aldrig hört att en frisk o sund hund bitit någon och bästa garantin för att få en sådan hund, oavsett ras är att välja uppfödare med omsorg.

En hund som väger kring 20Kg puttar ju lätt ikull barn när dom leker, men det gör nog en 10Kg´s oxå om den vill.

Tänk på att hunden inte ska springa så värst långt under sitt första år, våra hundar har ofta fått vara fria i skogen som valpar och det har gett fin muskulatur och lagom tillväxt, öka på tiden vartefter.

Beträffande ludd på golvet så fäller nästan alla raser en del, pudel, briard o några till är väl bättre men de drar in sand o skräp i pälsen istället.
 
Jag tänker mig inte att det händer några olyckor med hund vs. barn, utan mera att man kan få dras med en avundsjuk hund om det kommer barn i familjen, och att det kan vara bra om hunden har hyffsat tålamod med barnen.

Mina föräldrar hade Pointer när mina storasyskon kom till världen, och han hade STORT tålamod med den lilla knodden som klättrade på honom och drog honom i öronen... Fågelhundar är trevliga tycker jag, för övrigt. Fast de måste man ju jaga med.
 
Re: Återkommer

thureb; sa:
med praktiska erfarenheter. Tingade en Samojedhanhund igår. Den är bara 3 veckor så vi får den först om ett par månader.

Thure

Har nu haft samojedvalpen Totte i drygt 5 veckor. Bitvis har det varit ganska tufft för familjen. Säkert rätt tufft för Totte också. Vi var först hemma i en vecka sedan lång bilresa i värmen följt av en semestervecka i tältkåta, och därefter inflyttning i nytt feriehus med tusen och en praktiska saker att ta hand om. I tältkåtan fungerade det egentligen bäst han kunde lätt signalera när det var dags för behoven. I nya huset så bajsade och kissade han på alla mattor flera gånger och han är ännu inte rumsren men han och vi gör framsteg.

Han har ovanan att nafsa och förökte redan från andra dagen etablera en högre position i flocken än längst ned. Utan hjälp av vår personliga hundinstruktör Yvonne vet vi inte hur det hade gått. Totte är läraktig och orädd och kan bli en fantastik hund med tiden när samtliga i familjen har lärt sig hantera honom.

Skulle kunna skriva mycket längre men har inte tid nu.

Thure
 
Sâ länge man som vuxen behandlar hunden pâ ett vettigt sätt och framförallt inte ändrar pâ hundens vanor eller miljö när barnet kommer sâ slipper man problem.
Det är när hunden plötsligt fâr nya villkor och nya regler som konflikterna dyker upp.
Inte p g a avundsjuka men förvirring är illa nog.
Alla hundar trivs bäst i ett liv där de har klara regler och tydliga linjer att följa.

Bara att du funderar över detta betyder nog att du slipper bekymmer när ni blir fler i familjen.

Lycka till med vovven när ni har bestämt er.
 
Aminida; sa:
Jag tänker mig inte att det händer några olyckor med hund vs. barn, utan mera att man kan få dras med en avundsjuk hund om det kommer barn i familjen, och att det kan vara bra om hunden har hyffsat tålamod med barnen.

Olyckor händer !!! En hund är en hund, ett barn är ett barn. Säger jag som utan olyckor låtit tre barn växa upp tillsamans med en blandrashund. Jag vet inte om det finns någon tillförlitlig statistik men dömmer man av tidningsartiklar tycks

1. Kombinationen "tilläckligt stor (och bitkraftig) hund på besök hos barnfamilj" eller omvänt vara en faktor.
2 Ny 'vuxen hund' som kommer till familj med barn.
3 Nytt (första) barn till familj med hund.

vara riskfaktorer. Det förekommer olyckor med fatala följder vilka förmodligen kunnat undvikas med en mer realistisk riskbedömmning.

Min subjektiva mening är dock att det finns väldigt mycket positivt med kombinationen barn hund.
[Ändrat av MW 2006-07-18 kl 11:28]
 
Lapsk vallhund

Googlade runt lite, och hittade då följande fina bild (titta hunden bär ju en massa i klövjeväska!):
http://www.tjelvar.nu/galleri/galleri1/images1/C_Trym_Roberto_Foto_Heggeland.jpg

Samt hittade även följande sida med lite mer info om dem:
http://www.tjelvar.nu/rupp.htm


Några citat från den senare sidan:

"Den är arbetsvillig, men har en lugn läggning som vuxen och anses därför som en bra familjehund. Den kopplar av om det inte finns något vettigt att göra."

"Med mindre pauser kan den få springa åtskilliga mil om dagen, på fjället eller i skogen." - Låter som en bra löparkompis till min gubbe.


Låter som en mycket kul ras, om än ganska så krävande (särskilt till att börja med).
 
En hund blir ofta så krävande som man gör den till.
De flesta hundar är ganska lika i sina krav på aktivering, men en del accepterar att bli soffprydnader andra aktiverar sig själva i brist på bättre. Lagom aktivitet och mycket lugn och ro brukar ge harmoniska valpar och vuxna hundar.

Luddet hemma är väldigt av och på dvs händer inget särskilt så slöar hon gärna, men så fort möjlighet till aktivitet ges så är hon på G bums.
De lapska vallhundar jag har umgåtts med är liite mer på än av, men inte så man behöver oroa sig.

Beträffande klövjeväskor så bör en vuxen hund inte bära mer än 30% av sin vikt men det räcker oftast till maten iallafall.
Det finns massor av inlägg här om klövjeväskor, bara att söka i forumet.
 
gundj; sa:
De flesta hundar är ganska lika i sina krav på aktivering, men en del accepterar att bli soffprydnader andra aktiverar sig själva i brist på bättre.

Jag känner en strävhårig tax som aktiverar sig genom att äta upp saker och leva rullan inomhus. Han äter pengar, tuggummipaket, renskinn (!), mattfransar, ritningar, elkontakter, använda bindor (!!!)... Eftersom han äter så mycket konstiga saker spyr han upp dem och sedan vaktar han sin pöl och blir aggressiv när det ska städas upp. Han skulle nog behöva ett jobb istället.

Vet inte om han är riktigt medveten om vilka gränser som gäller, men det är ju inte min hund och jag är ingen hundpsykolog, så jag ska inte uttala mig. Har ju aldrig haft hund själv, och det är alltid mycket lättare att kritisera andra än att se till sig själv.

Det enda jag vet är att det vore kul med vovve nån gång, och då ska det vara nånting aktivt som gillar att jobba och klarar en tur i fjällen. ^_^
 
Flytta utomlands?

En hund lever ju länge. Det är inte alls omöjligt att det här med att flytta utomlands kan bli aktuellt under hundens livstid. Då undrar jag: Vilka länder kan man flytta till med hund? Är det fritt inom EU eller är det bara Finland/Norge typ?
 
Re: Flytta utomlands?

Aminida; sa:
En hund lever ju länge. Det är inte alls omöjligt att det här med att flytta utomlands kan bli aktuellt under hundens livstid. Då undrar jag: Vilka länder kan man flytta till med hund? Är det fritt inom EU eller är det bara Finland/Norge typ?

Problemet är oftast inte att flytta ut, problemet är att komma hem igen.
Men med EU-pass och vaccinationer utomlands enl jordbruksverkets regler så är det inga bekymmer.
T o m UK funkar hyfsat nu mer. http://www.sjv.se
 
Re: Re: Flytta utomlands?

gundj; sa:
Aminida; sa:
En hund lever ju länge. Det är inte alls omöjligt att det här med att flytta utomlands kan bli aktuellt under hundens livstid. Då undrar jag: Vilka länder kan man flytta till med hund? Är det fritt inom EU eller är det bara Finland/Norge typ?

Problemet är oftast inte att flytta ut, problemet är att komma hem igen.
Men med EU-pass och vaccinationer utomlands enl jordbruksverkets regler så är det inga bekymmer.
T o m UK funkar hyfsat nu mer. http://www.sjv.se

Tack!

Detta var nämligen makens största invändning mot att skaffa hund. "Då kan man ju inte flytta utomlands."

Antar att dessa EU-pass och vaccinationer är ganska dyra?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
furir Vilken skackel? Hundsport 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.