vilken ras?

hej!
Här kommer den igen, frågan som ni säkert har fått tusen gånger redan.......vilken hundras ska man välja?

Kan liksom aldrig bestämma mig riktigt, men här kommer en ungefärlig "innehållsförteckning"

en medelstor till stor hund, som kan hänga med på vandring , uteliv, och fungera som draghund. Den måste gå att ha lös (åtminstånde i skogen) och får ej ha överdriven jakt eller vaktlust. Alla hundar med nerverna utanpå (typ bordercollie) kan vi också stryka. Min man och jag är väldigt aktiva, älskar friluftsliv, och intresserade av hundar och hundsport. Dock har vi två småbarn, så vi begränsas något av detta för tillfället (=jycken måste ha "avknapp", om ungarna till exempel har magsjuka, och det blir lite motion i två dagar). Vi har haft två hundar tidigare, en Boxer (omplacering) och en blandras som vi köpte som valp.+ att vi båda växt upp med hundar.

Har funderat på både vorster (korthårig), samojed, och Sibirian Husky, ....samt briard, labrador, och akita.....men vad ska man välja? Finns det kanske någon ras jag inte övervägt ännu?????
 
Inte vorsteh

kattenihatten; sa:
Har funderat på både vorster (korthårig), samojed, och Sibirian Husky, ....samt briard, labrador, och akita.....men vad ska man välja? Finns det kanske någon ras jag inte övervägt ännu?????

En stående fågelhund som Vorsteh är nog inget du skall välja om du inte vill ha en jakthund, skaffar man en utpräglad jakthund så skall de jagas med.
 
Har själv kollat efter hundar med de egenskaper du nämner. Slädhundsraser går bort pga att dom inte kan vara lösa (även om vissa individer kan). Dom jag hittade som kan passa är Golden, Labrador, Jaktlabrador, Schäfer (av brukstyp, ingen utställningsvariant med bananben), Groenendael och Kungspudel. Det jag prioriterade högst var att man (förhoppningvis) kan ha hunden lös.
 
Samojed kan passa er perfekt. Det är den av slädhundsraserna som är mest allround och är inte lika självständig som de övriga. Räknar inte med alaskan husky eftersom deras temperament kan skilja sig väldigt mkt beroende på blandning.

De har ju jakt i sig men viltintresse kan man kontrollera med bra inkallningsträning.
 
Alaskan husky

Utifrån er beskrivning tycker jag det låter som att ni borde leta efter en Alaskan husky av klassiskt snitt (inte massa fågelhund inblandat). Trevliga och sociala som en Siberian men arbetar ofta hårdare och är mindre självständiga och har mindre jaktinstikt.

Om man väljer en retriver som friluftshund bör man ha i åtanke att de är betydligt klenare och känsligare än ex. en husky.



Känner ni till site draghundssport.se

/Per, som friluftsat mycket med ovan nämnda raser
 
Bra fråga

Vi har ungefär samma kriterier men har inte bestämt oss. Funderar på t ex Grosse Schweitzer Sennen.

En lugn och pålitlig Schäfer skulle kunna vara något också. Jag är uppväxt med en Airdaleterrier och den funkade också rätt bra för dessa åndamål.

Flera förslag och för emot på de olika raser som nämnts?

Thure
 
Riesenshnauser?

Schäfer är nog uteslutet för min del, min man gillar inte den rasen.....har själv inget emot dem, och vet många som är nöjda med dem som brukshundar....kan dock inte så mycket om senner- hundarna, vet att de användes som dragare förr.........
Tja en alaska husky, skulle nog kunna vara något, vart får man tag på dem??

Men en vorster kanske bara är att glöma då......för vi jagar ju inte.......annat än våra ungar när de smiter :)
.....samojed är jag rädd ska vara en "köttbulle hund" som avlats fram för utställnngsringen, och inte för ett aktivt friluftsliv.
Arendalterrier hade jag inte ens övervägt...skulle det funka tro.....

och just ja! en Risen schnauser har jag också funderat över...någon här som har erfarenhet av dem??
 
Min filosofi.

Jag är uppvuxen med bruks schäfrar?(stavning) och har nu en blandras Schäfer+Samojed, jag trodde aldrig att det skulle vara sådan skillnad på hund bara för att man fick in lite Samojed.

Min slutsats efter 4 slitsamma år med lite draghund i rasen är att det krävs MYCKET mer psykisk och fysisk stimulans än med en schäfer tex. (Men jag har en kanon vän i säkert 10 år till)

Jag tycker ni skall ta en rejäl funderare på om tiden finns för att göra en ras som tex. Samojed nöjd. Om tid finns så har ni med största sannolikhet (beroende på mor&far till hunden) en kanon hund som defenitivt pallar trycket för en rejäl fjälltur.
 
kattenihatten; sa:
och akita.....men vad ska man välja?

Partsinlaga från en Akitaägare: Aktitan kan vara en intressant hund att titta vidare på. Ingen "draghund" direkt även om många kan få för sig det. Vår hund KAN dra men är lite för stolt för att "släpa" runt på lat matte och husse. Dock är hunden väldigt trevlig att ha med sig generellt på utsidan! Tyst, lugn och trygg i sig själv, läraktig och men praktisk på och av-knapp om man nu inte är ute varje dag och ränner runt! Vi är supernöjda med rasvalet och står i begrepp att skaffa ännu en vän för livet på utsidan.
 
akita

hej...kul att höra av någon som äger en akita!

Har funderat mycket på just den rasen för att den verkar vara en stor personlighet, och går att använda till det mesta.

Men hur är det med jakten? Går den alls att ha lös? och jag har hört att de är ofta hundaggresiva, stämmer det?

Sedan så är det ju inte direkt Sveriges vanligaste ras....så då gäller det att hitta en (bra) uppfödare.
 
Re: Min filosofi.

maka; sa:
Jag är uppvuxen med bruks schäfrar?(stavning) och har nu en blandras Schäfer+Samojed, jag trodde aldrig att det skulle vara sådan skillnad på hund bara för att man fick in lite Samojed.

Min slutsats efter 4 slitsamma år med lite draghund i rasen är att det krävs MYCKET mer psykisk och fysisk stimulans än med en schäfer tex. (Men jag har en kanon vän i säkert 10 år till)

Jag tycker ni skall ta en rejäl funderare på om tiden finns för att göra en ras som tex. Samojed nöjd. Om tid finns så har ni med största sannolikhet (beroende på mor&far till hunden) en kanon hund som defenitivt pallar trycket för en rejäl fjälltur.

Eftersom din hund är en blandras så är det omöjligt att säga att det är samojeden i hunden som kräver mer psykisk stimulans. Jag skulle med stor säkerhet säga att schäfrar kräver mer mental stimulans än samojeder som i sin tur kräver mer fysisk. Sen skiljer det mkt på individer så att säga att en ras kräver så mkt efter en individ som dessutom är blandras är nog lite för mkt generalisering. :)
 
Re: Riesenshnauser?

.....samojed är jag rädd ska vara en "köttbulle hund" som avlats fram för utställnngsringen, och inte för ett aktivt friluftsliv.

Vart har du fått det ifrån?

För att ens få ett titeln SUCH - svensk utställningschampion med en samojed så krävs godkänt polarhundsprov A (förutom tre cert såklart). Sen finns det ju "rötkennlar" bland alla raser och de har ju ett tilltalande yttre vilket gör den till en tilltalande utställningshund (tyvärr). Men du behöver knappast tvivla på att en samojed inte klarar av ett aktivt friluftsliv, snarare om ni orkar med ett lika aktivt liv som samojeden önskar. ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
furir Vilken skackel? Hundsport 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.