Vilken ram? Haglöfs Alaska

Jag har precis inhandlat min andra alaska sedan jag testade den första bara för några månader sedan. Frälst direkt =)
Den första jag har är en riktigt tidig modell med 84 cm 4-stegad ram och axelremmarna är lite väl simpla.

Nåväl, den nya (för mig) har en 5-stegad ram men den är 85 cm. Enligt inlägg 17 i den här tråden


så var de 5-stegade ramarna antingen 77 eller 87 cm. Fel information? Eller var noggrannheten vid ramtillverkning +-2 cm?

bifogar bilder på min "nya"
IMG-3939.jpg
V
IMG-3940.jpg
IMG-3941.jpg
 
nähäpp, inget napp på den verkar det som. Jag som trodde utsidans alaska-experter skulle komma in och läxa upp en direkt =)

En annan fråga om bärsystemet då, är det någon som vet om axelremmarna sitter rätt? Tycker, om man kollar igenom haglöfs system, att det ser ut som x-frame men att de då borde sitta förankrade i understa staget men remmarna är i så fall för korta
 
Hörru, jag forskar fortfarande...
Har (ännu) inte hittat någon annan förklaring till den ramlängd du angivit än att den är normal
och korrekt... Tänkte först på korta ramen med långa ramhornen för sadelgjordsupphängda
säcken, men det stämmer ju inte för just de ramarna är runt 79cm... Har nu mätt upp alla mina
ca 15 Grönlandsramar och de har en spridning, inom sina respektive längder, på någon enstaka
centimeter. Flera ligger nere vid dina ca 85 centimeter - och ingen ända uppe vid några 87++ cm!
Så slappna av du, den är en helt normal "lång" 5-stegad Grönlandsram...
-----------
Någon kan ha kapat remmarna... Nej, jag skojar. Såå stollig kan väl ingen vara?
Av bröstremsjusteringstekniken att döma så är det där tillräckligt gammalt bärsystem för att vara
korrekt med infästning i mellanbalk.

Men, jag tycker höftbältet sitter alldeles för högt upp, det ska 'bära' i ramens öglor, med lite 'upp-
styrning' av remmarna mot tvärbalken.
/Odd
 
Senast ändrad:
inget illa ment!
Hur menar du att höftbältet ska bära i ramens öglor? Vilka öglor är det vi pratar om, är det samma som bärremarna är fästa i menar du? Jag tyckte också det kändes högt, jag är 194 cm lång
 
Senast ändrad:
Hur menar du att höftbältet ska bära i ramens öglor? Vilka öglor är det vi pratar om,
är det samma som bärremarna är fästa i menar du?
OK, tillbaka efter en djupdykning ute i garaget: På ett så där gammalt höftbälte sitter faktiskt bärremmarna
fast i nedersta tvärbalken med hjälp av spännbandet runt ramens sidor. Obekvämt högt upp - men faktiskt
Haglöfs original från dåförtiden...

Du har citerat mitt inlägg innan det var klart. Byt ut eller ta bort...
 
Senast ändrad:
folk var väl kortare på 70- och 80-talen då =)
Dåliga nyheter för en drasut som jag då, då får man till nån slags hemmalösning för att flytta ner det

lite kuriosa och vidare nörderi så sitter bärremmarna i nedersta staget redan 84 när large-ramen kom


och 89 så ser man här att de fortfarande sitter där och här ser man även att de har bytt bröstremmen till skosnörestilen (som på min på bilderna ovan)


de verkar alltså ha någonstans däremellan testat på att fästa i mellanbalken och gått tillbaka igen?
 
Senast ändrad:
... de verkar alltså ha någonstans däremellan testat på att fästa i mellanbalken och gått tillbaka igen?
:ROFLMAO: Nej, naturligtvis inte. X-formade bärselen (som Haglöfs av någon outgrundlig anledning kallade för Y-flex
- de var ju då omedvetna om att de senare skulle introducera en just Y-formad bärsele... :oops: ) var alltid fast
förankrad nere i nedersta tvärbalken. Och där konkurrerade remmarna med både aluminiumstängerna och
höftbältesremmarna om utrymmet.

Jag skojade ju och antydde att någon stollig tidigare ägare kan ha kapat remmarna... Naturligtvis är det så,
och du får leva med konsekvenserna - eller göra som jag brukar göra: släpa fram symaskinen och förlänga
remmarna igen. Det brukar jag göra på både de ursprungliga, som satt direkt i övre tvärbalk (med styrning i ett
hålslaget läderband) och stollig-ägare-kapade remmar (med styrning i det mera omfattande X-lädret) när jag
stöter på sådana missfoster. Men är man så kort att man vill flytta ner axelremmarna ett fack så blir väl rem-
marna onödigt långa och flaxiga - och när någon sedan flyttar upp dem igen, så räcker de inte ända ner efter
bortklippningen av flaxet. Eller man upplevde att det blev för trångt om utrymmet nere på nedersta tvärbalken?
Det finns mycket som kan hända under 40 år... Stör det dig så är det bara att förlänga dem, det är enkelt.
/Odd
 
haha du får vara försikig med dina skämt i egenskap av sakkunnig! Det lärde jag mig under mina år som lärare, man säger något i förbifarten och folk tar det som belagd fakta direkt.

Aja, mot symaskinen då, eller i mitt fall lutar det åt hammarnitar men iaf..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Micro553 Ny ryggsäck - vilken djungel Transportera 43
vandrafjäll Vilken pulka ? Transportera 10
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Chrabban Vilken av dessa 2 ? Transportera 21
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
Loijzan Vilken av dessa vandringsryggäckar?? Transportera 20
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
majjen Vilken pulka och till vilket pris? Transportera 18
Morgan Vilken säck? Transportera 28
SkogsVilde Vilken ryggsäck? Transportera 19
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
Håkan K Vilken babyjogger? Transportera 2
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
Maskinisten Ram eller inte i ryggsäck? Transportera 36
Kanel Flyga med ramryggsäck (utanpåliggande ram) Transportera 14
Raskesven Stabil inre ram? Transportera 36
TJA Coleman-ram Transportera 0
K_Eklund Fjällrävens gyro-ram Transportera 15
brook Ram eller Soft? Transportera 18
HasseH Ram vs Softpack Transportera 5
Trotzism Ram eller soft ? Transportera 2
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 47
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.