Vilken neg film har ni för natur

Hej

Jag skulle vilja veta vad alla naturfotografer använder för neg film, när ni nu använder neg eftersom den rådande trenden är dia (läs velvia) såvitt jag förstår. Jag har själv inte börjat med dia och jag ska ekänna att det tar emot lite. Köp av projektor, duk, ljusbord etc.

Själv brukar jag använda fuji Reala för natur.

/Stefan
 
Dia

Som du antog så använder nog många dia. Investera i en begagnade projektor och en begagnad duk för att testa. Behöver inte kosta många hudralappar. Ta sedan en rulle dia och sätt dig en mörk höstkväll i en bekväm stol och detaljgranska dina bilder. Njut. Ofta tycker jag det är här storheten med dia kommer fram. I det stora formatet ser man ofta saker man inte riktigt var medveten om i sökaren. Och sen är det ju FINA färger också.

Som neg. film är Reala helt OK, håller med dig där!

/ac
 
dubbla kopior

Om du planerar att spana in dina dior i en projektor skulle jag vilja rekommendera att du ser till att ha dubbla kopior först. Det blir hyfsat varmt i en projektor, och allt kan hända. Personligen skulle jag inte bli alltför glad om mina dior pajades av projektorn. Dessutom kan man ju ge sig fanken på att det är just den där bilden som man tycker är lite bättre än de övriga som kommer att gå sönder.

Skaffa en uppsättning arkiveringsdior, tills dess, håll dig till ljusbord och lupp!

Just my $0.02
/Magnus.
 
Överdrivet

Det tycker jag är något överdrivet... det kanske gällde gamla projektorer (innan elektriciteten uppfanns ;-) att bilder smälte, jag har aldrig sabbat en bild ens i riktigt sunkiga gamla projektorer. Man får väl skynda sig att rycka ur sladden om fläkten skulle lägga av (aldrig varit med om).

Det är klart, kanske Mattias Klum eller nån tvekar att köra sina bästa bilder i någon gammal skrothög, men annars behöver man inte vara skraj för diaprojektorer.

En diaprojektor och en duk är ett fantasktiskt medium för att visa bilder med briljanta färger, kontrast och storlek.

Själv använder jag nästan alltid Velvia. Jag blir ofta besviken på kopieringen av negfilm, diat blir som jag vill ha det, inga ytterligare filtreringar som jag inte har koll på. Kopierar man själv sina färgneg blir det nog bättre, men det verkar faktiskt lite besvärligt...

Staffan
 
färgen på märket....

Du kan som en liten liten liten handledning gå en aning på filmkartongen...
gröna färger (natur mm..inomhus)= Fuji
Röda (ansikten, mode ) = Agfa
blå /neutrala = konica (ung. samma som agfa, från samma fabrik)
Gula (allmän, utan särskild karaktär, familj) = kodak vanlig, annat för kodak proffsfilm

sen får man ju ta hänsyn till luften där man är, är det sand i luften som filtrerar, vatten nära som ger stick,( om man är på en ö eller strand)
detaljer kanske, men....
(jobbat som fotolabsoperatör, sett många filmremsor)

Dia ÄR kul.....Pappersbilderna är dyrare, men blir jäkligt mycket snyggare!!!
 
Fuji superia 200

(eller vad den heter för tillfället, gplus hette den för ett par år sen)funkar till det mesta. Utmärkt på vintern. Är du säker på att inte behöva ta bilder i mulet väder så kan du ju ta ISO 100 istället. Pappersbilder är kul, mycket lättare att visa upp.

Se sen bara till att ha tur när du lämnar in bilderna, det är där största delen av resultatet bestäms.
 
Reala!

Använder själv också Fuji Reala och är mycket nöjd. Den har fina färger, extremt bra korn och duger till det mesta. Ett bra tips är att ställa ISO till 80 på kameran (om du har 100-film) alt. överexponera ett halvt steg. Det ger lite bättre färger (tycker jag) och inte så mycket kontraster.

/P
 
filmval Neg-film

Hej

Jag brukar använda Kodak Royal gold eller som den nu heter Kodak Supra (100 asa)
Tycker att den ger bra och täta färger om man jämför med fuji superia som jag tycker ger lite kallare färger

Kodak hade tidigare en film som hette Ektar och den var riktigt bra men går inte mig veterligen att få tag på i sverige längre (finns tydligen fortfarande utomlands)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lainen89 Inköp av GoPro Hero 3, vilken version? Fototeknik 3
tango Vilken hjälmkamera med GPS? Fototeknik 0
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Vildmarksguiden Hjälp! Vilken Photoshop program? Fototeknik 33
J-master Vilken hjälmkamera?? Fototeknik 11
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
markusa Pentax K100 vs Lumix DMC FZ50, vilken välja? Fototeknik 5
scew Vilken skillnad!!!!!!!! Fototeknik 18
Laila Vilken kamera? Fototeknik 4
rannug Vilken Canon EOS? Fototeknik 38
peppe_37 Vilken Kamera Fototeknik 10
kent36 vilken ska man välja Fototeknik 8
igun Vilken telekonverter? Fototeknik 6
persson65 Vilken dator är bäst för videoredigering Fototeknik 16
ninakw Vilken kamera ska jag välja? Fototeknik 2
haggstrom_maria Kameraköp - men vilken skall jag köpa??? Fototeknik 15
Vilken film i alperna? Fototeknik 2
mr_neo Vilken ska jag välja EOS -300, -33 eller -50 Fototeknik 3
bogart Dags för digital kamera! men vilken? Fototeknik 9
Mezzner Dia/neg-scanning Fototeknik 8
Robwah-9 NEG -> Digitalt Fototeknik 5
Marcand Dia eller neg film Fototeknik 10
peter1959 Streama film till tv:n Fototeknik 7
dennis.b Film i HD med systemkamera. Fototeknik 2
Brune Konica Minolta slutar göra kameror och film Fototeknik 11
Fredrik2 200-film eller 400? Fototeknik 9
steffcarro Framkallning T-max film! Fototeknik 5
ThomasRaden 25 eller 50 ISO negativ film Fototeknik 3
Svartkjelen Knäppa med svart/vit film - svårt, eller? Fototeknik 5
peranth S/V dia film Fototeknik 1
frarol digital film?? Fototeknik 5
elsa flyg med film Fototeknik 10
pullman Pressa film Fototeknik 6
bd42robs Filter och film Fototeknik 2
s022vq Billig film Fototeknik 4
fson Film från Tyskland? Fototeknik 7
eh snabb film Fototeknik 6
SES Hitta nån fler att plåta med. Slösa med film Fototeknik 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...