Stämmer, när jag sover i kylan vill jag ha en ”tröttmössa” gärna i ylle som jag även drar ner över ögonen. En variant är den typ av ylle mössa som man hade i lumpen som (vet inte det moderna namnet) var som dagens hjälmmössor som gick över axlarna och runt hela ansiktet i ylle.
När det gäller mössor i övrigt så bortse från mitt skämtsamma inlägg.
Ha flera olika. Tunna som du svettas i, gärna ett syntet material. Kanske en tunn backalava först och sedan en annan. Kanske en tunnare mössa under den större kepsen med rejäla öron och skärm.
När du svettats och senare kommer till vila vill du ha något torrt att ta på även på huvudet och då gäller det precis som övriga kläder att ha några ”växlar” att välja på.
I rörelse med svettning något tunnare som torkar fort.
I blåst och kyla torr och varm konstruktion som går ner över öron och nacke med stor skärm som hjälper upp stormhuvan.
En rejäl ”ryssmössa” i skinn och päls används under vissa situationer och i andra vore det helt fel.
Det bästa är att prova lite hemmavid under olika årstider och väderförhållanden. Börja med vad som finns tillhands där hemma. Var kreativ. Testa. Fundera. Hur skulle den här fungera under regn, snöglopp eller rejäl kyla.
Att hitta det optimala valet på en friluftsbutik finns inte.