Vilken lina?

Mitt tunneltält hålls ihop av innertältet som hindrar bågarna från att fjädra ut. Det finns inga linor mellan bågfästena/ringarna, så jag tänkte sätta dit egna.

Är det någon som vet vilken sorts och hur tjock lina jag skall använda? Själv tror jag att 3 mm polyesterlina kan fungera, men vet inte. Många tält har också linor mellan båg- och absidfäste. Är detta för att undvika att man töjer duken när man sträcker tältet?

Jag vill ju kunna häkta av innertältet utan att tältet tappar formen.:)

Ofta sitter det

band med den här funktionen. Jag gissar att det är för att minska risken för knutbildning när man packar tältet, band behövs knappast för hållfastheten. Reglerbarheten är förstås enklare med band också.

Teoretiskt borde dyneemalina vara bra i och med vikt och diameter/hållfasthet och att de inte töjer sig nämnvärt.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag skulle också köra på dyneema. Det går ju att reglera den också hyfsat med någon slags knap. Kanske stulen från en gammal luv-tröja, vem vet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips