Fördelar - nackdelar med era tält.

En reflektion på "kvalitet får kosta / billigt duger." (Spinoff på tältdjungeltråden)

Mitt första tält i livet var ett endukstält av försvarets tältflikar (ensamma vargen) från andra världskriget som läckte vid alla knappar och inte tålde ett lätt sommarregn. Tungt var det också för sin storlek.

Andra tältet var ett konventionellt ryggåstält med ståhöjd, tungt som f*n och inget man vandrade med precis.

Efter det blev det uppehåll i tältandet tills jag kom in i lumpen, sen uppehåll igen i massor av år ända tills jag började paddla och skulle ut på första övernattningen, då blev det ett kupoltält från Ö&B, ett skittält som inte klarade en natt utan havererade direkt. Dragkedjan rappade, pinnarna var ett skämt, bågarna likaså (en var färdigknäckt redan i tillverkningen) duken läckte och sömnaden,,,,,,*SUCK*!
Det fick dom tillbaks.

Nästa tält blev ett begagnat tunneltält som kommit tillbaks från Afghanistan, ett Salewa Lillehammer för 4 pers. som inte alla dragkedjor fortfarande är hela på. Största och enda problemet med det är att regnskyddsöverlappningarna över dragkedjorna trasslar in sig i dragkedjorna om man inte ser upp (skitkonstruktion) och sen är den dragkedjan paj.

Tältet jag har nu är ett Hilleberg Keron 4 GT som bara har ett enda "fel", har jag krokat ner innertältet och packat det separat är det ett litet helsicke att kroka upp innertältet i kompakt mörker (pinne och ring som ska träs ihop) så det ska få en annan lösning istället, men för vanlig camping i varierande väder och terräng vete tusan om det finns nåt bättre tält.

Det enda som saknas i "tältsamlingen" nu är ett kupoltält, lätt och smidigt och snabbt att slänga upp i ett oväder. Tills jag hittar det så sover jag nog under en gran om det är riktigt ruskväder.


Få höra nu, vad är ni mest missnöjda med av alla tält ni kommit i kontakt med genom åren, och vad har varit helt outstanding?
 
under min uppväxt har vi bara haft typ kupoltält från rusta. vi varndrade inte med dom, utan kanske cyklade lite, paddlade eller tältade här i närheten någonstans, och till det fungerade dom helt klart ganska bra, brukade hålla för att par veckors tältande per sommar i några år typ...

sen följde jag med på lite fjällvandringar och så, sov mest i andras tunneltält av olika fabrikat, och ett kupoltält från fjällräven.

gick några vinterfjällkurser, då hade vi mest keron eller nammatj tält. sedan skulle jag ut på en egen vinter-tur och lyckades få låna ett några år gammalt fjällräven akka-tält, som skulle vara 4-säsongs... men blixtlåsen strulade, ändarna på bågarna skulle träs in i öljetter, som var näst intill heelt omöjliga att få dit när det var kallt och blåste lite. ventilationen kunde inte stängas, så en natt när det drev liet snö fick vi gå upp flera gånger och skotta bort all snö som packades mellan inner- och ytter tältet... det var väl då jag bestämde mig för att köpa ett hillebergtält... (även om jag visste att fjällräven numera "uppgraderat" sina akka tält något.)

har nu använt mitt nammatj 3gt några år, och är väldigt nöjd. köpte det för vinterbruk, och använder det bara enstaka gånger på sommaren. föredrar lättare tält när det ska vandras...
 
Jag hade länge ett tungt tunneltält från Obs! Stormarknad. Bängligt att sätta upp och några hylsor mellan glasfiberstängerna gick sönder (fix med silvertejp) och när jag började jobba köpte jag ett Hilleberg Nammatj 3. Förra sommaren kompletterade jag med ett tvåpersoners Allak kupoltält.

En nackdel med Nammatj är att jag helst vill sova med huvudet mot dörränden om möjligt även om längden räcker bra åt båda hållen för mina 178 cm. Hade helst haft vertikala väggar i fot- och huvudände men då väger det såklart mer. När jag hade rak sidvind i stormstyrka (26 m/s i byarna = väldigt mycket vind) mot dörröppningen så blåstes absiden upp och dragkedjan öppnade sig. Det fixade jag med en lina i dragkläppen och en markpinne, inte för att jag sov något den natten men då slapp jag oroa mig att vi skulle blåsa iväg i tältet.
 
Senast ändrad:
Alla tält som skall bäras brukar väga väl mycket.
Resningsformer, blixtlås och myggfönster har varit problem förutom eldfängheten.
Gamla modellen Nallo 2 funkar väl för två, solo kan yttertältet räcka. Tarpning på två föredrar vi lite större tak.
Fn har vi bara ett 3 p kupoltält, det är ett bil och båttält då ingen av oss gillar att bära 5+kg. Men det är rymligt, lättupprest, har bra ventilation, takhöjd och två absider. Tillverkas som tur är inte längre.
Akto står ego ut med, sitthöjden kunde vara bättre. Rajd är mycket enkelt och funkis.
 
Mitt minne är så kort att jag inte minns vad jag tältade med för mer än tio år tillbaka, men ca tio år sen var det dags att skaffa nytt tält närmast för paddlingssammanhang. Dräglade då över Hilleberg men var snål.

Det blev ett Halti Multisport 1400, 1-2 pers tunneltält, enkelduk, 1,4kg (och en dunsovsäck ur samma serie). Första övernattningen en vindstilla sommarnatt började (trots maximal ventilation) med kondensproblem, bara att hålla avstånd till tältduken tänkte jag... men då började det regna och regnet fick kondensvattnet att regna ner inne i tältet. [Lärdom 1: Aldrig mera enkelväv.] Natten fortsatte med regn men naturen tvingade mig en sväng ut från tältet... [Lärdom 2: Aldrig mera tält med kraftigt inåtlutande dörröppning utan absid]. Vinden tilltog och regnet piskade in genom ventilerna... [Lärdom 3: Aldrig mer ventiler som inte kan stängas från insidan.]

Sur bitter och inåtvänd packade jag ihop mina prylar före soluppgång efter ett par timmars sömn, paddlade nonstop över 20km utan att missa ett enda paddeltag tillbaka till startpunkten, for hem och duschade, körde in till stan precis lagom före butikerna öppnade, och fem minuter senare (före försäljaren riktigt fattat vad som hänt) körde jag redan hemåt med ett splitternytt Staika på baksätet.

Staikan har aldrig lämnat mig i sticket och den fungerar oavsett väder. [Lärdom 4: Ska man ha billigt och bra får man köpa två.] Visst blir det kondens på insidan av ytterduken, men innertältet hålls torrt. Råkar det regna då man tar ner tältet kan man packa innertältet separat för att hålla det torrt. Den enda nackdelen med Staika är vikten, och det fick mig att byta Staika mot Allak drygt ett år sedan. Staika och Allak är väldigt lika, men jag gillade bättre de gamla hellånga kanalerna för tältbågarna och spännmekanismen vid ändan av kanalerna. Gamla Staika var robust, men Allak tenderar bli lite hängig vid uppsättning och duken prasslar avsevärt mera. (Mitt Neoair överröstar nog tältdukens prassel galant :) Spännmekanismen i Allak fungerar inte lika bra som i gamla Staika. Dubbla ingångar och dubbla absider är ett "måste" om jag är en av två personer i samma tält.

I år ville jag ha alla de goda egenskaperna hos Staika och Allak, men ännu lättare vikt och dimensionerat för en person. Jag hittade inget bättre alternativ än Soulo. Efter 10 uppsättningar måste jag säga att jag är nöjd, trots att det blev någon kompromiss. Dubbla ingångar i Staika och Allak är behändigt och skulle vara bra även i Soulo eftersom fotändan i Soulo är smalare än huvudändan (hellre hade jag sett att de var lika breda för att kunna sova med huvudet uppåt oavsett tältplats och dörrplacering). Mindre ytor gör att Soulo är stadigare än Allak vid uppsättning, men jag saknar fortfarande gamla Staikas spännmekanism. Soulo har dessutom rejäl övervikt, men det får jag leva med i brist på konkurrenter... Både Allak och Soulo är här för att stanna... tillsvidare.

Visst finns det bra konkurrenter, men inte många som fyller mina krav:
- Självstagande
- Ytterduk reses först
- Absid
- Rejält vädertåligt

Vaude Taurus Ultralight kom väldigt nära, men är man Hillefrälst så är man...
 
Motsatsen till Hillebergsfantast.

Dvs jag har aldrig ens tittat på dessa förmodligen utmärkta tält.

Mitt första tältminne (bortsett från ett indiantält från någon leksaksaffär) är min morbrors gamla 2-mans tält. Bomull (som skulle inpregneras regelbundet) med endast 1 tältpinne på ena långsidan. Den som låg innerst hade duken ganska nära sovsäckens hela längd. Massor av kondens föll.

Många år senare inköptes ett enkelt 2-pers kupoltält (vid namn Campingman) från en bokklubb, det var något erbjudande för 150 kr. Det gick sönder relativt omedelbart men boklubben hade skickat 2 tält så garantifrågan var så att säga löst på förhand. Dessa 2 Campingman funkar (efter lite reparationer) fortfarande men tål väl inga skyfall eller kraftigare vindar. Men de håller krypen ute och den mesta blötan. Har använts på paddling och MC turer.

2009 köpte jag ett enmanstält på Classe O på extrapris (199kr, hade kostat 699kr eller nåt) och det är det första tält jag haft med innertält. Nackdel 1 - det är illrött, nackdel 2 - man måste sätta upp innertältet först, nackdel 3 - ingen absid att tala om, nackdel 4 - hållfasthet tveksam.
Fördel 1 - priset, fördel 2 - endast 2 markpinnar/fästen krävs, fördel 3 - hyfsat lätt att sätta upp snabbt, fördel 4 - tål väldigt mycket regn utan läckage och kondens, fördel 5 - används alla markpinnarna tål det hyfsat mycket vind. Jag får väl se hur länge det håller.

2011 köpte ett vindskydd (ser ut som ett halvt kupoltält med enkelväv och botten) på XXL som heter Backpacker-1 för 399 kr. En pers kan sova i det och lite packning får plats. Hela långsidan kan öppnas, och då kan man sitta i skydd och laga mat där.
Istället för att krypa in under en gran duger det bra att sova i och håller krypen och det mesta av blötan ute. 1,6 kg är inte särskilt tungt i kajaken och det är inte särskilt skrymmande heller.
Kommer jag använda sommartid på turer med kanske en eller två övernattningar.

Hela tältbudgeten stannar på 150+199+399=748 kr.

Så jag vet inget om Hillebergstält, men har inte så många tältnätter per säsong heller.

thomas
 
Det här tältet har inte nämnts än så jag gör det... Sämsta minnet: tält12 eller tält20 - kan inte riktigt bestämma mig ;) Stort, tungt, luktar sisådär, bängligt... Tror fler har obehagliga minnen av/med de tälten

Livligaste minnet: ett nammatj som blåstes sönder vid tafalla. Nog för att det blåste när vi satte upp tältet (med rätt riktning i förhållande till vinden) och att det var omöjligt att sova men att vi skulle få oss en åktur hade vi inte räknat med. Knak, snäpp, pang och så gick en tältpinne av, linor drogs upp och tältet for iväg med oss i. Det tog stopp mot ett av de uppbyggda vindskydden av sten (ett annat än de vi lagt oss bakom). Trasiga pinnar, revor här och där och några blåmärken. Stugvärden meddelade glatt på morgonen att det varit orkanstyrka i byarna men tog inte betalt för de timmar vi tillbringat inomhus... Hilleberg? Jo, de lagade tältet gratis och skickade med en ask plåster efter att ha hört vår historia.

Varmaste minnet: enkeltält med aluminiumliknande ytteröverdrag från OBS. Jättetrött => sov tungt. Vaknade varmare än jag någonsinn lyckats bli i en bastu, fick nästan panik när jag inte hittade dragkedjan på sovsäcken. Brände fingrarna på tältets dragkedjekläpp och störtade ut ner till vattnet. Ett kort tag trodde jag nog att tältet brann, det kan omöjligt bli så varmt utan eld. Det tältet gav jag bort till lillebrorasans kompis som jag tyckte ganska så illa om...

Härligaste minnet: utan tvekan mitt Niak i ett riktigt ruskväder vid Keb. Regnet vräkte ner, jag satt och kikade ut med en kopp te i handen. Fler ocH fler i min omgivning övergav sina tält (de flesta ljusgula - märke?) medan jag lugnt kunde sitta kvar. Vatten rann under tältgolvet men det blev inte på något sätt fuktigt inne. Jag red ut ovädret och tackade mitt tält för det.
 
Har du koll på mer exakt vindstyrka? Jag tyckte att det var lite olustigt att gå ur mitt Nammatj i stormbyar med sambo på endast 50 kg och hund på 23 kg. Vi hade efter kantring perfekt sidvind så tältet lättade ibland när luften kom under, jag låg annars på vindsidan och hamnade då och då med hela tältsidan över mig. Flyger man iväg på riktigt så lär det bralla i rejält. Vilken historia. Kul efteråt men kanske inte mitt i antar jag :)

Knak, snäpp, pang och så gick en tältpinne av, linor drogs upp och tältet for iväg med oss i....
 
Har du koll på mer exakt vindstyrka? Jag tyckte att det var lite olustigt att gå ur mitt Nammatj i stormbyar med sambo på endast 50 kg och hund på 23 kg. Vi hade efter kantring perfekt sidvind så tältet lättade ibland när luften kom under, jag låg annars på vindsidan och hamnade då och då med hela tältsidan över mig. Flyger man iväg på riktigt så lär det bralla i rejält. Vilken historia. Kul efteråt men kanske inte mitt i antar jag :)

Tyvärr inte, men det var fler som hade haft problem den natten men de var fler i tältet än oss (2x60kg +30kg packning) och tyngre. Stugvärden sa att det blåst mindre än -92 (81m/s)...

Jag tror vi var lite förberedda på det eftersom det blåst rejält ett tag och sen gick det så snabbt att man inte riktigt hann bli riktigt riktigt rädd. Jag kommer ihåg att jag hann tänka att jag i alla fall inte skulle drunkna eftersom vi blåste bort från sjön...
 
Men Carolina då, inte dissa militärtälten sådär, då blir jag ledsen. Bättre tält får man leta efter (ja man hittar dom också, garanterat) och att tälta vintertid i dom är en upplevelse. Nästan alla mina friluftsprylar inkl. senaste 2 tälten kommer från "firman" och är funkis i alla lägen enligt mig iaf.



*fan, hon dissar mina prylar, hon tycker inte om mig* :(
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.