Vilken längd på långfärdsskridsko?

Hej!

Ska köpa långfärdsskridskor och undrar vilken längd jag ska ha på dessa? 50 eller 55cm? Har storlek 43 på skor och de är skridskor med lös häl det gäller.

Harebra/fredde

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Egentligen är det åkytan som betyder något för egenskaperna

En långfärdsskridsko består av en "åkyta" med en radie om ca 20 meter. Framför den en betydligt brantare uppslipning för att skridskon skall klättra över ojämnheter i isen. Uppslipningens längd varierar mellan olika fabrikat.

Med lös häl minskar behovet av en lång uppslipning fram och man kan därför om man gör sina egna skridskor ha relativt kort totallängd och en brantare uppslipning fram.

Jag som har storlek 41 i Alfas skor respektive 43 om det är Salomon föredrar ca 46-47 cm långa skridskor med halvbrant uppslipning vid löshälåkning.
Dessa har jag tillverkat genom att såga av Skyllermarks 53 cm skridskor. Åkytans längd motsvarar Skyllermarks 53 cm.

Du kan hitta mycket i gamla foruminlägg genom att söka på skridskolängd i vänsterspalten.

Ett intressant och angränsande ämne är nyttan med sidoförskjutning av skenan gentemot foten.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips