Vilken kniv är bäst?

Ja, det hela är superenkelt. Naturligtvis är en morakniv klassisk och mycket bra. Inget snack om saken. Här behöver du dock ha en mera funktionell kniv för friluftslivet. Med det sagt en flerfunktionskniv. Här har du den jag fastnade för. Klicka kniv!. Dessutom får du den helt gratis på fraktkostnad. Kan inte bli mycket bättre.
 
Välutrustade samer har ofta tre knivar med sig, den lilla slidkniven som brukas mest, en längre av pukkomodell för att slakta med samt en lapphuggare för ved och större slöjdarbeten. De har ett normadiskt levnadssätt och är beroende av rätt verktyg vid rätt tillfälle. Själv klarar jag allt utom att skarpa skidorna med en kort fastbladare, till skidbottenskrapning gillar jag en lång puckko, 135 mm bladlängd, den ger fäste åt fingrarna utanför skidans bredd. Lappuggare är praktisk när man skall bygga eldkoja och bivac, sover mest i tält utomhus så den samlar mest damm. Faschinkniv och manchete är ondödiga för de flesta utom för pansarsoldater samt tropikerna.
 
Undrar just om HannesB skaffat någon ny kniv och vilken det i så fall blev. Kanske fick den gamla moran hänga med några år till?
 
Pansarsoldater bygger faschiner risknippen av slanor ca 60 cm i diameter och ca 3,5 m långa att lägga i diken och för bättre körbana över myrmarker.
 
Jag köpte den här Frost kniven 1985 från Husqvarna Vapen när jag började jaga och än har jag inte lyckats slita ut den. Jag är väldigt nöjd med den.:)
IMG_20210620_141622571.jpg
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...