Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur?

Vilka kläder för överkroppen föredrar du med ut på fjällvandring?

  • Underställ, värmelager & vattentätt skal. Skal när det blåser.

    Röster: 22 53.7%
  • Underställ, ev. värmelager, softshell/etaproof/dylikt & vattentätt skal. Skal när det regnar.

    Röster: 19 46.3%

  • Totala väljare
    41
Vilken 'skola' föredrar du när det gäller jackor när du är ute på tur?

Jag tycker det är intressant med olika intryck och erfarenheter, därför funderar jag lite på vad ni personligen föredrar för 'skola' när det kommer till kläder för överkroppen, säg för ett par dagars fjällvandring på höstkanten där det kommer gå både uppför och utför med packning, om vi behöver ett scenario.

"Grupp 1" säger att dom har underställ/T-shirt, värmelager och vattentät skaljacka med sig, och tar på sig sin vattentäta jacka så fort det mulnar eller blåser eftersom värmelagret skyddar inte mot vind.

"Grupp A" säger att dom har med underställ/T-shirt, ev värmelager, softshell/etaproof och lätt regnställ, regnstället dras på när man faktiskt riskerar att bli blöt eftersom softshell räcker långt.

Riktigt vad det är för plagg eller material varierar givetvis, men det känns som detta är dom två största grupperna.. Har du en specialare som skiljer sig mycket så dela gärna med dig, men kom ihåg att jag bara syftar på överkroppen, inte ben, inte fötter, inte händer, inte huvud... :) Tar man med sånt känns det som ett betydligt mer komplicerat projekt! :)

Det finns rätt mycket argument som kastas fram och tillbaks, men jag är nyfiken på hur fördelningen av åsikter ser ut.. Vad föredrar du?
 
Senast ändrad:
Jag går som regel i en hemmasydd vindskjorta. (Kul sömnadsprojekt, jag utgick från en modell med ok, moddade den så att inga sömmar ligger över axlarna, och utrustade den med förböjda ärmar och ventilationsdragkedjor i sidorna.)

Under den har jag någon kombination av t-tröja och tunn långärmat undertröja i syntet eller ull, beroende på temperatur. Avväger jag rätt så är det bara att öppna/stänga ventilationsdragkedjorna och kavla upp/ned ärmarna för att finjustera under gång.

En regnjacka kompletterar när det regnar mer än dugg. En dunväst åker på vid rast och läger.
Lätt och funktionellt.
 
Underställ och väst. Väst byts ut mot fleece med windstopper om blåst. Fleece vid rast. Regnställ vid regn.

Kan inte vandra i skal-plagg, svettas för mycket - obehagligt.

Softshell äger jag bara en och den är "för fin" (än så länge) att vandra i.
 
Endast underställströja så långt det är möjligt, vilket enligt min erfarenhet är betydligt längre än vad de flesta andra anser. :)

Blåser det ordentligt har jag en (flor)tunn vindjacka och är det dessutom riktigt kallt blir det ett tunnare värmelager också. Byter vindjackan mot regnjacka om det regnar mer än vad den förstnämnda klarar av.
 
Tillhör oftast lägret tunt vindskydd och separat lätt regnjacka på fjället. På långa turer = mer packning är det hardcore dvs bara regnskal som gäller (förutom då värme såklart).

...nuvarande projekt är att sy kopia av KM Frej dvs t-shirt i softshell för att försöka kombinera regnlager med ngt som både kan värma och skydda lite...Kanske kan minska ner lite på värmelager med dylik kompromiss...

//J
 
Jag kombinerar en lätt softshell med en tunn vinjacka med huva. Under använder jag t-shirt eller långärmad tröja i ull beroende på temperatur.

Med dessa kombinationer klarar jag att vandra i alla väderlekar förutom ihärdigt regnande.
Regnjackan spenderar uppskattningsvis 95% av tiden i ryggsäcken.

Vid rast åker en täckjacka eller dunjacka på.
 
Endast underställströja så långt det är möjligt, vilket enligt min erfarenhet är betydligt längre än vad de flesta andra anser. :)

Blåser det ordentligt har jag en (flor)tunn vindjacka och är det dessutom riktigt kallt blir det ett tunnare värmelager också. Byter vindjackan mot regnjacka om det regnar mer än vad den förstnämnda klarar av.

Är helt med på din linje.
Pär
 
Brukar ha underställströja, fleecetröja/försvarets värmetröja om det är kallt och ovan det en vatten och vindtät skaljacka arcteryx som andas. Brukar mest bli bara underställströja och skaljacka. Funkar perfekt.
 
Tja

Jag brukar ha ullunderställ, sedan vindtät fleece och sedan eventuellt regnkläder....

Ganska billigt alternativ som funkar?
 
Jag blev inte säker på skillnaden mellan svarsalternativen. Är det om man har en eller två jackor som får täcka in både skydd mot blåst och skydd mot regn?

I så fall är mitt svar 1 jacka. Med neddragna dragkedjor och öppna fickor när det blåser kylande (normalt gillar jag vind för då svettas jag inte så mycket).

På överkroppen har jag:
- tunnaste mesh t-shirt som går att hitta, just nu en tunn löpar t-shirt
- Om det blåser för mycket, skaljacka och eventuellt buffen runt halsen.
- Om det blåser mycker, är kallare än cirka 0, regnar/snöar, en extra tunn microfleece-tröja.

Mvh
Peter P.
 
Jag har länge varit av typen som använder vattentät skaljacka mot vinden. alltså kategori 1. Nu ska jag testa kategori 2 istället.
På mig blir underställ, kort eller lång ärm beroende på temperatur. Vindskal vid behov, har både en gammal Tierra vindblus i Ventile och en KM Einride. Om det regnar åker en Haglöfs Oz pullover på. Värmelager efter temperatur.

//Per
 
Helt klart alt. 2.
Ettan blir sammanlagt tyngre, mindre flexibel och alldeles för svettig för mig. Jag går sällan "på plattan" utan mycket upp och ner, blir mycket varm när jag går, fryser så fort jag stannar och behöver en lätthanterad och i det närmaste "steglös" temperaturreglering.
Nedanstående grundkit gäller vår-sommar-höst, både vid fjäll- och kontinental bergsvandring:

1. Tunn ullunderställströja, långärmad med blixtlås i halsen. Behövs svalare, kavlar jag upp ärmarna, öppnar blixtlåset och till sist rullar upp tröjan i midjan. I kallare trakter/årstider förstärker jag ibland, men mer och mer sällan, med ett tunt ullnätlinne längst in.
2. Mycket tunn men tätvävd skjorta, bomull/polyester (har också haft en helt i viscose, som var skön mot kroppen och ändå torkade blixtsnabbt). För det mesta med alla knappar uppknäppta och lagom uppkavlade ärmar - jag gillar vind, så länge den svalkar!
3. Fluffstickad rätt tjock ulltröja med blixtlås, åker mest fram vid rast. Under eller över skjortan, beroende på om det är mest kallt eller mest blåsigt (då vill man ju inte förlora sin upplagrade värmekudde genom att kränga av sig skjortan vid tröjpåtagning).
3a. Är det helt onormalt kallt, dubbelarbetar mitt ullfrotteunderställ, som jag normalt sover i, som ett extra värmelager. Har bara hänt enstaka gånger, t ex vid ofrivilligt långa raster.
4. Mycket tunn och lätt regn/vindjacka, åker bara fram vid regn eller mycket blåst/kyla kombinerad med rast/utförsbacke.

På väg upp räcker nr 1 och 2 gott och väl ner till strax under nollan och måttlig vind. När jag stannar eller går ner, knäpper jag ihop mig gradvis efter behov, som nästa steg åker (i nämnd ordning) scarfen, handskarna (bästa temperaturregleraren), mössan, ulltröjan och till sist regn/vindjackan fram.

Skjortan och jackan väger sammanlagt knappa 300 g - mindre än alla "regntäta" membranjackor jag tittat på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
30-06 Vilken kängsmorning? Kläder 18
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
tango Vilken tumvante? Kläder 27
Brauer Förstärknngslager i vilken ordning? Kläder 14
friflygaren Vilken jacka? Kläder 9
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Kjallke VIlken sorlek Lundhags? Kläder 7
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Elle_belle Vilken typ av skor passar? Kläder 1
Dbang Vilken skaljaka? Kläder 5
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
pacific Vilken cellgummikänga? Kläder 8
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
Antracite Vilken skaljacka? Kläder 13
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
oskarlin Vilken Patagonia? Kläder 20
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
vandrarmalin Vindtät mössa - vilken? Kläder 16
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
månswe cykla 8h om dan, varje dag! (vilken jacka?) Kläder 4
mipert Vilken sula gör min känga "mindre"? Kläder 6
avslutat080903 Jacka som i praktiken andas, vilken? Kläder 20
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...