Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård

Hej på er alla!

Frågan är enkel och kanske skrattretande för många men vilken karta ska jag ha när jag paddlar i S:t Anna skärgård? Något nummer, kod eller vad som helst så att jag vet vad jag ska fråga efter när jag köper den. Det finns säkert både bättre och sämre allternativ.

Fråga två. Har ni någon lämplig paddeltur för mig och frugan i fem dagar med start och mål på samma ställe? Lagom långa dagsturer, inga övermäktiga dagsetapper, ca 20 km/ dag eller något i den stilen. (Vi har tält & kök med.)

Det finns en del turförslag redan på nätet och uthyrningen i S:t Anna har säkert tips, men det finns säkert någon som har egna goda erfarenheter.

Tack för tipsen/
Andreas
[Ändrat av ansjoblo 2002-06-23 kl 21:22]
 
Sjökort

Borde inte ett sjökort vara det bästa? Gå in på Sjöfartsverkets hemsida (som jag inte har adressen till just nu, men det är ju lätt att få fram med någon sökmotor). Dom brukar ha översiktsbilder med sjökortens täckningsområde och nummer på.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jo,

det är sant men en del kända paddlingsområden vet jag att har skilda paddlingskartor. Sjöfartsverket gav då inte mycket info men som du föreslog, ett sjökort för en paddlare är väl aldrig helt fel.

Andreas
 
Gröna kartan

Även om jag är rätt van seglare och ovan paddlare, föredrar jag gröna kartan vid paddling. Som paddlare med ett djupgående på 20 cm är det som finns ovanför vattenytan oftare intressantare än det som finns under vattenytan.

Gå in på http://www.geolex.lm.se och sök på kommun Söderköping så får du en översikt vad lämpliga kartor heter. Rätt så bra för att vara från Lantmäteriverket, även om dom kunnat kosta på sig en rullningslist i högerkanten så att man kan se hela kartan, och skrolla söderut, men der går att dra också med musen.

Per Brune
 
Topografiska kartan 50.000 delen

Topografiska kartan 50.000 delen = gröna kartan = terrängkartan kärt barn har många namn är överlägsen!

Sjökort är värdelöst då de inte har så mycket information om vegetation vilket ger mycket ledning för en paddlare i ett så småskuret landskap som St-Anna.

Blå kartan är ett alternativ men innehåller inte tillräckligt med info om vegetation och sjömärken.

Vilka blad?

Kolla på http://butiken.lmv.lm.se/butiken/index.htm

Lycka till Thure
 
8H SV och 8H NV

Upptäckte att LMVs serverfunktioner inte går ihop med i varje fall min version av Netscape. Men med Internet Explorer fungerar JAVA så att du kan se vilka kartblad som är aktuella. Startar du från Tyrislöt på södra Finnö räcker förmodligen 8H SV men det finns mycket fin paddling även på bladet 8H NV. Söderut blir det mer exponerat men varför inte köpa även 7H NV?

Turförslag. Paddla upp till Aspöja via Hafjärden m fl gyttriga områden. Fin utsikt från Marö kupa öster om Aspöja.

Harstena by i söder är fin om än rätt turistig.

Tältmöjligheter finns på väldigt många ställen.

Se upp för fågelskyddsområden som i varje fall för en del år sedan inte var så väl skyltade för kanoter.

Hälsningar Thure
[Ändrat av thureb 2002-06-24 kl 12:08]
 
Vissa poänger med sjökort!!

Jag har aldrig använt annat än sjökort. Det finns vissa poänger med sjökort som inte skall underskattas.

-farleder är utmärkta, användbart vid navigation

-farleder är utmärkta, undvik dem...

-alla "stora" båtar använder sjökort, du vet alltså vilken info de har och hur de kan tänkas agera, en båts underliga beteende kan vara lättare att förstå om du har noggrann djupinformation, typ: -Aha! Omega 42an slår för att undvika 1.5m grundet, inte enbart för att meja ner mig alltså??

-alla "stora" båtar använder sjökort, dvs undvik att planera övernattning i vikar där det uppenbart går att komma in med segelbåt

-Fyrkaraktärer är roliga att debattera över kvällsmaten, typ: -Jodåå!, inversionsfenomen KAN göra att vi ser Landsort, det där är inte alls -XXX- (insert tex Häradsskär/Ölands Norra)

Nuff said!, nästa gång ska vi nog ta med en sån där orienterarkarta också!

Niklas
 
Re: Vissa poänger med sjökort!!

NiklasStrand; sa:
Jag har aldrig använt annat än sjökort. Det finns vissa poänger med sjökort som inte skall underskattas.

-farleder är utmärkta, användbart vid navigation

-farleder är utmärkta, undvik dem...

-alla "stora" båtar använder sjökort, du vet alltså vilken info de har och hur de kan tänkas agera, en båts underliga beteende kan vara lättare att förstå om du har noggrann djupinformation, typ: -Aha! Omega 42an slår för att undvika 1.5m grundet, inte enbart för att meja ner mig alltså??

-alla "stora" båtar använder sjökort, dvs undvik att planera övernattning i vikar där det uppenbart går att komma in med segelbåt

-Fyrkaraktärer är roliga att debattera över kvällsmaten, typ: -Jodåå!, inversionsfenomen KAN göra att vi ser Landsort, det där är inte alls -XXX- (insert tex Häradsskär/Ölands Norra)

Nuff said!, nästa gång ska vi nog ta med en sån där orienterarkarta också!

Niklas

Jag tror att det för en stor majoritet av paddlare inte är aktuellt med farleder (i de fall det är aktuellt så är det naturligtvis bra att veta) och definitiv inte i S:t Anna skärgård.
 
Både och!

Jsg har svårt att vara utan sjökorten, eller egentligen båtsportskorten (de ger en del landinformation också) när jag paddlar.

Just att veta var de utmärkta farlederna går så att man kan undvika dem. Och att veta var det är så grunt att man kan paddla med midre risk för i vart fall segelbåtar och större motorbåtar. Och inte minst för att veta var man kan övernatta utan att viken är full med andra båtar. Även om kajaken inte går djupare än någon decimeter så vill jag ändå veta var det grundar upp och vågorna kan skifta. Dessutom tycker jag att det är roligt med navigering!

Men båtsportskorten är stora och otympliga. Så jag planerar min rutt med sjökort och har de kort som jag kan behöva i en vattentät ficka under däck. På däck finns en lite mindre vattentät fick med just gröna kartan. Den känns lagom i skalan och det finns faktiskt en del information om djupkurvor, bränningar m.m. samt givetvis topografin ovan vattenytan.
Så kartoman som man är så blir det både och. Båda ger mig intressant information. Skulle jag välja en av dem för en paddling i vatten som jag kanske inte kommer tillbaka till så skulle det nog bli gröna kartan.

Lennart
 
Gröna kartan

Grönakartan innehåller det man behöver av sjökortsinformation som paddlare. Här finns fyrar farleder vissa prickar djupkurvor bränningar etc. Inte så mycket djup information som sjö och båtsportkort och inga fyrsektorer och fyrkaraktärer men överlägset mest allround.

En sak som kan vara lurigt är om ett sällskap har olika kartmaterial. Benämningen på öar etc kan skilja mycket mellan sjökort och gröna kartan och ofta finns vissa namn inte med på den ena av dessa vilket kan leda till svårare kommunikation mellan paddlare eller mellan paddlare och andra sjöfarare.

Thure
 
Tack för informationen

Jag tackar för informationen. Börjar ha en tanke om hur turen kommer att se ut. Jag fick de uppgifter om kartorna som jag ville ha och lite tips om trevlig färdväg.

Ha en skön paddlingssommar
/ Andreas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips