Vilken kajak?

Jodå, det är redan airbags både fram och bak... men det måste väl bli svårt att pumpa ut vattnet då det inte är några väggar... ?
Det ordnar sig säkert... har inte så bråttom med de där rullningarna än... Fast det vore ju kul att kunna.

:)

Kerstin
 
Hm, om man nu rollar så får man ju mindre vatten i den än om man gör wet-exit, väl?

Nåja, övningar gör sig säkert bäst på grunt vatten.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hm, om man nu rollar så får man ju mindre vatten i den än om man gör wet-exit, väl?

Nåja, övningar gör sig säkert bäst på grunt vatten.

En "fördel" med stor brunn är att man ramlar ur direkt när man tippar och om man är snabb och tippar tillbaka kanoten så kommer det inte så mycket vatten i den. Det är "bara" att häva sig upp, slänga in benen** och paddla in till stranden och tömma den ordentligt. Med kapell på så hinner det ofta bli lite mer vatten i kanoten innan man kommer loss.

Grattis till en fin kanot i Cobran!

** en fördel med stor brunn är att man lätt kommer i den både från vattnet och vid en strand.
 
Hm, jo jag har provat det, och har konstaterat att man kan ha kepsen på sig under hela "övningen" och vara torr i håret med för den delen. Men om man rollar så kommer det ju inte heller så mycket vatten i kajaken. Det måste jag nog tillstå, även om jag förstås inte är en "rollare".

Blöt i håret brukar jag förresten ändå bli när jag paddlar... :)
 
Köp en kvalitetskajak från känt märke, detaljer såsom däckslinor, genomförningar, roder, roderlinor (sånt finns) är alltid bättre på en sån.

På turer har jag sett många exempel på undermåliga detaljlösningar på billiga kajaker. Kankske inget fel på skrovet i sig men otroligt irriterande med t.ex. roder i form av en flexande metallskiva som hänger bakom som en bromsklaff och dessutom lätt böjs. Roderlinor som ska justeras med komplicerade knutar, läckande luckor etc.

Min röst går också till en Skim Dex. Perfekt för en mindre paddlare (och en större också för den delen som ren leklåda), med smarta lösningar, kvalitet i detalarbetet och framför allt, den är snygg!

Den är dessutom väldigt lätt att lära sig att rolla i.

/Rickard
 
Är du ca 170 cm så finns det mycket att välja på och jag tycker inte alls att du behöver begränsa dig till de kortaste utan snarare i första hand undvika de längsta och bredaste.

Det är inte lätt att välja en kajak när man är ganska ny paddlare. Ett alternativ är att köpa en begagnad i gott skick och av ett kvalitetsmärke. Du kan få en riktigt bra för mindre än vad x-lite kostar ny. En kort titt på nätet visar att de finns många till salu ... och fler lär det komma till när semestersäsongen börjar lida mot sitt slut.
Kolla att du trivs med sits och sittbrunn. En begagnad kajak av bra kvalitet och som du sköter om rimligt väl kan du sälja utan att förlora något på om du vill byta igen om något eller några år. De egenskaper som du tycker känns viktiga idag är inte helt säkert desamma som du prioriterar när du har paddlat något eller några år.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.