Vilken kajak ska jag välja?

Är en nybörjare som ska köpa kajak för korta dagsturer/motion. Jag vet att man ska prova sig fram,men jag har ändå snöat in på en point 65 picnic,eller en everest v505..... Jag har som sagt inte hunnit prova nån än,men nån kanske har kan tipsa om nån av dessa skulle passa,samt kvalitet på dom.../Andreas

Hitta rätt kajak!

Hej har själv funderat på Point 65 picnic verkar va en bra kajak för nybörjare.Billig i inköp samt hyfsad maxvikt. Jag har bara erfarenhet av kanot men under senare år så har kajak tankarna vuxit till sig,med tanke på att det är lättare att kånka på kajak när man är själv ute.Sedan är det ju en fin träning och underhållning av axlar och rygg.Lycka till med kajak köpet hör gärna av dig om hur det gick.Kenneth

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Även jag har kollat lite på Picnic. Har paddlat Tahe Reval men den är alldeles för rank för mig olastad. Har försökt arbeta upp min balans under ett par turer o även testat att använda mig av barlast i form av sand men känns lite dumt... I mitt fall handlar det nästan uteslutande om dagsturer - kanske någon enstaka helgtur varför jag inte har behov av massa packutrymme. Har inget behov av att komma fram fort utan värdesätter mer att komma fram säkert, just nu i alla fall. Där tror jag att picnic kan fungera bra. Ska ta o provpaddla o se om mina förhoppningar stämmer, om så är fallet lär jag sälja reval o köpa picnic. Sen om jag byter tillbaka nästa år kan jag ju återkomma till, då :)

Mera data

Din fråga liknar många tidigare. För att vi skall kunna ge feedback behövs mera kött på benen. T ex din längd och vikt, paddelerfarenhet, var du skall paddla, preferenser för roder, liten sittbrunn med eller utan skor skonummer etc. Berätta gärna vilka kajakmodeller du provat innan och vad du tyckte om dessa.

Även om kajakerna du nämner är relativt billiga och prisvärda gäller att du bör provpaddla den modell du funderar på att köpa.

Thure

Tänk frammåt

En kajak har man ofta under ganska lång tid och under den tiden kommer du att utvecklas som paddlare. Blir du inbiten går det dessutom fort. Därför skall du tänka lite frammåt, men inte för långt. Köper du en för avancerad kajak kommer all energi att gå åt för att hålla balansen och det blir inte roligt. Idag är du inne på dagsturer men de kan ju förlängas till en övernattning eller två i framtiden. Lite packutrymme är inte fel.
Som nybörjare kan det vara skönt med en ganska initialstabil kajak men efter ett tag kanske du vill ut i lite vågor och vill ha en med lite rundare botten. Mycket bra finns skrivet på Björn Thomassons hemsida.

Just dessa två modeller har jag ingen erfarenhet av, men jag önskar lycka till i val av kajak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips