VILKEN GPS?

Hade tänkt köpa en GPS. Den kommer mest (till 90%) att anvädas i skogsmark tillsammans med vanlig kompass inom Sveriges gränser. En fråga som då dyker upp är om det verkligen är nödvändigt med inbyggd elektronisk kompass (för att inte tala om höjdmätare)? Har funderat och tittat lite närmare på Garmin "Etrex Legend", kan det var något? På Garmins hemsida står det att Etrex Legend har en
s k "Basemap", täcker den olika områden beroende på var man köper den (Europa eller USA)?

Tack på förhand/Johan
 
eTrex Legend

Skulle jag inte redan ha en GPS skulle jag nog köpa mig en eTrex Legend. Legend har 8M kartminne och kartan går att byta ut, man måste då ha en CD från Garmin. Notera att CD:n med Danmark/ Sverige slutar någonstans vid Gävle, men en karta som täcker hela Sverige ska komma i höst, så dom i våras. Kolla med Sportmanship.

Vill du eller någon annan köpa min Garmin 12CX med datakabel och en snygg blå väska med gul brodyr ”Garmin 12CX” och hållare att ha på bärremmen på ryggsäcken att så köper jag en eTrex Legend.


Per Brune /Garmin 12CX ägare
 
Jag har nyligen valt...

Silva GPS.

Efter att ha funderat på GPS i några år, och läst diverse tester (såväl svenska som engelska), slog jag till i år.

GPS:er käkar batterier, så att ha med en vanlig manuell kompass är inte bara en reserv, utan ett sätt att spara batterier. Elektronisk kompass är därmed inte nödvändig, men ändå mycket praktisk. Efter att ha tagit min position stänger jag nämligen av GPS-funktionen (sparar batterier), och sedan kan jag i lugn och ro kolla bäringarna till några av de waypoints jag programmerat i förväg. Tack vare detta är batterierna nästan oanvända efter en veckas (sjökortslös) paddling på Åland.

Höjdmätaren är naturligtvis praktisk den dag du vill kolla in våra vackra svenska fjäll (speciellt vid en whiteout vintertid), men den verkliga funktionen tycker jag ligger i väderprognosen. Sarek har ju tex ett väder som inte direkt brukar följa väderprognoserna för fjällen så noga.

Kartor i GPS brukar mest duga för bilkörning. Dagens minnen är helt enkelt för små, liksom displayerna. Känns kartfunktionen som viktig, så får du nog vänta 5-10 år.

Jag tyckte att förmågan att klara kyla var väsentlig, då batteriernas kapacitet sjunker dramatiskt vid kyla. Och värdet av en strömlös GPS är ju....
 
Skippa Silva

En sak som är bra med dom nya eTrex modellerna är att man kan göra så att vissa värden visas med stora siffror på displayen. Kartfunktionen i eTrex Legend är för mig en ren leksak, precis som GPSen är i allmänhet förutom vid segling då vi inte sett land på flera dygn, då är GPSen väldigt bra att ha.


Valet av GPS beror på vad man ska ha sin GPS till. Jag använder min GPS huvudsakligen till att spara min position i trackminnet, och titta på den utritade trackfilen när jag kommer hem. Av den anledningen vill jag ha en GPS med stort trackminne och liten strömförbrukning.
Flera av mina seglins-, skridsko- och kanot- bekanta har frågat vilken GPS dom ska välja (jag borde ha provision av GPS importörerna :) ) och svaret blir givetvis olika beroende på vad GPSen ska användas till, och fortfarande är det ingen vad jag vet som tycker jag valt fel åt dom. Jag kan däremot inte med gott samvete föreslå en Silva, inte för att Silva skulle vara en dålig GPS, för om detta vet jag inget, utan för att det saknas program och tillbehör till Silva från externa leverantörer.

Vill du använda dator till din GPS (och det vill man ju) så köp en storsäljare som Garmin eller Magellan.

/ Per Brune
 
Hellre en bra GPS än bra add-ons

Per har naturligtvis helt rätt i valet blir olika för olika användningsområden. Men att skippa Silva pga få externa leverantörer håller jag inte alls med om.

Silva är definitivt en suverän GPS och det tycker jag är långt viktigare. Kolla gärna Buyers Guide i Outside Online (i USA säljs den under namnet Brunton);

http://www.outsidemag.com/magazine/buyguide2001/personal_electronics/gps_and_navigation.html


Och vill du jobba mot dator kan du ju köpa till Global Map Planner.
 
Program till Silva och .rik

Christer om du känner till något fler program än Fugawi, Kartex och Northnav som supportar Lantmäteriverkets kartformat (.rik), och inte kostar mer än GPSen, så kanske jag ändrar uppfattning.

Men så länge det saknas program som hanterar .rik och supportar Silva kan jag inte med gott samvete rekommendera någon att köpa en Silva GPS. Inte ens det program Silva säljer hanterar .rik.
Man må tycka vad man vill om Lantmäteriverkets prispolitik, kartformat men de bästa kartor som finns att tillgå över Sverige kommer från Lantmäteriverket.

Per Brune
 
Silva + Fugawi = sant

Svarar själp då jag ser att Fugawi nu supportar Silva GPS, så jag får kanske omvärdera min negativa inställning till Silva om jag får chansen att utvärdera Fugawi.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.