vilken gps?

ska köpa en gps att ha till bilen frågan är ju bara vilken man ska köpa, har aldrig haft en
så vet inte riktigt vilken modell man ska satsa på ....kommer bara använda den i sverige, vill kunna få trafikinformation och att den räknar ut den snabbaste vägen dit jag ska, vill även ha i vilken fil jag ska ligga i på större vägar ...vill köpa en bra på en gång så den får hellre kosta en slant extra ...och så vill jag ha en lite större skärm ...ja kom med förslag detta är ju en djungel ...
 
Med så specifika och klara önskemål är det nog bäst om du gör din egen marknadsundersökning så att du verkligen hittar något som passar just dig bäst. Du kommer säkert att få ytterligare önskemål när du letar dig fram bland de olika GPS-modellerna. För att förenkla det lite kan du fokusera på de större GPS-märkena som Garmin och Magellan - sannolikt har dom någon modell du åtminstone blir hyfast nöjd med.

Lycka till!
 
De två stora är Garmin och Magellan. De dyraste Magellan kan spara POI och spela MP3. Triton 2000 har en 2 mp kamera inbyggd.
Garmins nyaste (Oregon 550) har en 3,2 mp kamera.
Personligen tycker jag Garmins GPS:er är bättre för friluftsliv. Med bättre batteritid, mindre storlek, bättre kartor och lite billigare. Magellans dyraste har lite fler extrafunktioner som jag redan har i telefonen eller kameran.
Själv har jag en Colorado 300.
 
De två stora är Garmin och Magellan. De dyraste Magellan kan spara POI och spela MP3. Triton 2000 har en 2 mp kamera inbyggd.
Garmins nyaste (Oregon 550) har en 3,2 mp kamera.
Personligen tycker jag Garmins GPS:er är bättre för friluftsliv. Med bättre batteritid, mindre storlek, bättre kartor och lite billigare. Magellans dyraste har lite fler extrafunktioner som jag redan har i telefonen eller kameran.
Själv har jag en Colorado 300.

Nja, nu gällde frågan bil-GPS, inte frilufts-GPS! Magellans bil-GPS-modeller finns inte längre i Europa efter samgåendet med Mio. Garmin har dock fortfarande flera modeller utav bil-GPS.

Mindz! Mio, Navigeon, Tomtom och Garmin är de fyra ledande märkena på den svenska marknaden när det gäller bil-GPS. Kolla runt bland diverse elektronikbutiker typ Elgiganten, Siba, OnOff, lokala tv-handlare m.fl. räkna med 1500-3500 kr beroende på modell.
/Niklas
 
Om filassistans är ett absolut krav så verkar det bli en garmin Nüvi 1390T eller bättre, högre siffra. Jag köpte en billig Nüvi 255 för länge sen och är helnöjd. Visst, skärmen kunde vara högre upplöst men den funkar kanon och det är ju kartmaterialet som är det viktigaste för mig.

Det du efterfrågar med "junction view" tycker jag inte verkar vara så behövligt om man har ögon att se med. Man får ju i god tid veta att "om XX meter håll höger" osv. Det viktigaste är att den innehåller de kartor du behöver och att de är av senaste utgåva alt. kan uppgraderas gratis.

Jag gillar inte sugpropp på rutan alls så jag har kört med Brodits tillbehör i bilen länge. Jag har ett ProClip fäst i bilen, ska köpa till sambons bil också, och har via ett fiffigt hane/hona-arrangemang möjlighet att snabbt och enkelt byta mellan GPS, iPod och telefonhållare. www.brodit.se (har ingen koppling till dem men tillbehören är bra).

Kör just nu med Garmin Mobile XT i telefonen och den ersätter i princip min 255:a. Dock så är bil-GPS:en bättre med större skärm och mer pekvänlig så den kör jag med på alla långresor.

PS. Jag är lite Garmin-fanatiker eller har i alla fall valt att fortsätta med Garmin. Också sugen på att förnya den i bilen.
 
Jag är supernöjd med min Garmin 1490T

Stor skärm, enkelt gränssnitt, bra mottagare och bra kartor. Jag har även en Garmin 76CSx och har därmed möjlighet att använda samma kartor på båda enheterna. Jag prenumererar på Garmins fartkameror. Javisst det blir dyrare är att tanka ner från någon entusiastsajt där det är gratis. Men Garmins kameror larmar bara i färdriktningen, vilket är himla skönt. Och jag har köpt en lifetime prenumeration på kartuppdateringar, som kommer fyra gånger om året. Javisst, det kostar en slant, men jag tycker att det är värt nöjet att veta att jag har "det senaste". :)

Om jag hade börjat från scratch hade jag tittat på Navigon. Minst lika bra funktioner som Garmin och samma kartunderlag.
 
Jag tycker dock att Garmins fartkameror varnar för långt ifran alla kameror (jag rör mig i Dalarna, Stockholm, Norrbotten, Västerbotten och Jämtland) så jag kompletterar med speedcams.tk-filerna.

Javisst det blir dyrare är att tanka ner från någon entusiastsajt där det är gratis. Men Garmins kameror larmar bara i färdriktningen, vilket är himla skönt.
 
ska köpa en gps att ha till bilen frågan är ju bara vilken man ska köpa, har aldrig haft en
så vet inte riktigt vilken modell man ska satsa på ....kommer bara använda den i sverige, vill kunna få trafikinformation och att den räknar ut den snabbaste vägen dit jag ska, vill även ha i vilken fil jag ska ligga i på större vägar ...vill köpa en bra på en gång så den får hellre kosta en slant extra ...och så vill jag ha en lite större skärm ...ja kom med förslag detta är ju en djungel ...

Eller oxå så kan du vända på resonemanget. Dvs köp en riktigt billig & bra GPS utan "onödiga" finesser. När du använt den i ett halvår så har du lärt dig det du behöver veta för att kunna välja exakt rätt GPS.

Kolla in t ex Garmin Nüvi 205 för 700 kr på ElGiganten. Den kan 90% av allt det som de dyra GPS:erna kan.
 
Good idea. Jag skulle kanske köpa en värsting om jag körde mycket i storstäder i tjänsten. Iofs så kan man ju göra det i alla fall om inte priset spelar så stor roll. Jag använder mina handhållna GPS:er mycket mer. I bilen är det ett antal gånger per år på långresa och annars bara om jag ska till nåt knepigt ställe här i Stockholm.

Eller oxå så kan du vända på resonemanget. Dvs köp en riktigt billig & bra GPS utan "onödiga" finesser. När du använt den i ett halvår så har du lärt dig det du behöver veta för att kunna välja exakt rätt GPS.

Kolla in t ex Garmin Nüvi 205 för 700 kr på ElGiganten. Den kan 90% av allt det som de dyra GPS:erna kan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...