Vilken GPS ska jag välja?

Tänkte köpa en bärbar GPS till cykling och till skogen. Nån som har koll på olika märken?

Hur mycket lull-lull och vilket kostnadsområde?
Både Magellan och Garmin har relativt nya maskiner ute nu med olika funktioner och olika fördelar, allt beror på vad du är ute efter.
Lite enklare och bra så är det Legend HCx eller Vista HCX från Garmin eller Triton 400 eller 500 från Magellan.
Mer lull och större skärmar så pratar vi Oregon eller Colorado från Garmin samt Triton 1500 och 2000 från Magellan.
Magellan har bättre kartdetaljer men från Garmin får man större kartområden till samma pris.

Jag har en Garmin Vista HCx som jag är helnöjd med, den är liten och lätt nog att följa med mer eller mindre jämt och det gör den också. Kartan är ingen höjdare men jag ser var jag har varit och kan planera vart jag har tänkt mig med den så den fyller sitt syfte.
 
Senast ändrad:
Jag valde att köpa en Garmin eTrex Vista HCx efter att ha haft den mycket äldre Vista C i fyra år. Jag är väldigt nöjd med den men får nu minneskortsplats och känsligare chip. Känns lite konstigt att det inte har hänt så mycket mer med batteritid och skärmar på fyra år dock... Det är allmänt väldigt bra batteritid på Vistan vilket jag uppskattar när man är borta flera dagar eller mer.

Jag valde bort de nyare Oregon och Colorado då jag inte blev så imponerad av skärmarna + batteritiden. De har fått ganska dålig kritik för att man måste ha på backlight och skymma med handen i starkt solljus. Ta det sista jag skrev med en nypa salt för det har jag läst på nätet :)
 
Du kan säkert hitta en Legend HCX eller Vista HCX till ett bra pris. De ungefär som två vanliga mobiltelefoner på varandra i storlek. Själv hade jag en Legend C men har bytt upp mig till en 60CSX. Det är bara fem knappar plus pekmojen så den är lite pillig att lära sig, men det är lätt med vantar på.

Skillnaden är att Vista har kompass och höjdmätare, Legend har inte det. Hur viktigt det nu kan vara?

De tål en hel del stryk, men det beryktade gummit runtom släpper om den får FÖR mycket sol på sig (typ instrumentbrädan i bilen i juli).

KÖP, KÖP, KÖP.
 
Begagnade gps:er?

Var gör ni av alla "gamla" gps:er som ni byter ut? Det finns t.ex. bara 1 gps-pryl på Utsidans Prylmarknad. Även på Blocket verkar det svårt att hitta om man inte köper vidhängande bil eller båt också.

Kan tänka mig att köpa en "omodern" men fungerande gps till vrakpris om någon har oanvänd i byrålådan.

Eller är det dumt att ens fundera på att inte köpa den senaste sena modellen av digitalprylar?
 
Tycker att Garmin Edge 605 eller 705 verkar suverän för dig. Det går att få in karta, du kan lagra puls och rutt för export till dator efteråt mm. Du kan också ansluta kadensgivare (hur många varv/minut du trampar). De är lite dyrare än en enkel GPS men om du vill ha ut mycket av din cykling så verkar det värt extra kronorna!
 
En orsak till avsaknaden av andrahandsmarknad kan vara att nypriserna från tex USA är lägre än andrahandspriserna i Sverige.

Ex: För inte länge sedan kostade en Garmin GPSMAP 60 CSX över 6000 i Sverige.
När jag beställde från Amazon.com kostade den ungefär 1800 kronor (fick den hemburen av kompis). Även om man inte har kompisar och den fastnar i tullen så blir det inte över 3000.
På jobbet köpte vi fyra 60CSX från USA för samma pris som en enhet med Fri Pro hade gjort i Sverige.
 
En annan orsak till att det inte finns en begagnatmarknad ör att andrahandsvärdet är lågt eller precis som du själv skriver, att du vill köpa till "vrakpris". En fullt fungerande GPS med ett nypris (för några år sedan) på över 3000 och som fortfarande fungerar vill man oftast inte sälja till "vrakpris". Den används som reserv eller ges bort till någon bekant som vill använda den.

Att köpa en ny likvärdig GPS är oftast billigare än att betala det som en begagnatsäljare vill ha.
 
Jag har två olika GPSer. Garmin 60 Csx (med fritidskartan pro för svealand) använder jag när jag är ute och vandrar eller paddlar eller cyklar. Har aldrig ångra köpet.. Jag använder kartfunktionen mycket i den. En nackdel med den kan vara att det tar lite tid för den att svänga in på rätt höjd men det problemet tror jag den delar med de flesta andra gps'er.
När jag är ute och löptränar så använder jag en Garmin Forerunner 305. Detta för att ha koll på hur långt och hur fort jag springer.. Det går också att lägga in waypoints i den så en viss navigeringshjälp har man.. då måste man ju i och för sig ha gjort upp löprundan i förväg..

mvh Pål
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.