Vilken GPS för segling?

Handhållna Raymarine rc400 har stor färgskärm som syns bra i direkt soljus då den är transflektiv. problemet med korten som används är att de inte får att zooma in lika mycket som Garmins. Ska far segla där det finns Hydrographicakort (Stockholms skärgård bl a) så skulle jag ge detta hög prioritet i valet.

Det finns nog ännu modernare GPS med färgskärm än RC400. Gammalt inlägg av mig:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=33417

Kolla noggrant skärmarna på ev köpkandidater. De måste kollas utomhus, gärna en disig dag när ljuset är spritt och opolariserat. Färgen ska kollas både solbelyst och i skugga. De flesta skärmar på större plottrar faller ur i en sådan test.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tänk på att om du köper t ex en Garmin 276C inkl sjökort så medföljer helt gratis möjligheten att köra navigeringen samtidigt på en laptop.

Har man som jag en laptop med upplösningen 1920x1200 så blir detaljeringsgraden jämförbar med papperssjökort. Med den lilla skillnaden att du själv finns med på skärmen.....

Se exempel på navigering på PC.

Laptop funkar

ju bra i bil eller på ett bra navigationsbord i en större båt. Men inte kan man köra med en Laptop under segling i sittbrunnen på en IF.

Däremot skulle det kunna vara ett bra sätt att förplanera en rutt som man sparar i den handhållna enheten.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips