Vilken fågel..?

Hej alla,

I Solna finns en "skog" som kallas Ingentingskogen.
Där har jag vid ett flertal tillfällen sett en fågel som jag inte kunnat artbestämma.
Jag skaffade en fågelbok men där fanns den inte heller.

Den är i storlek som en kråka, alltså relativt stor, med beige/ljusbrun fjäderdräkt.
På hjässan har det ett vit/svart mönster. 3-4 centimeters näbb.
Med vingarna ihopfällda syns vit och svart färgade fjädrar.

Jag har bara sett den i Solna.

Kent J.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Det låter ju mycket konstigt om den skall vara i storlek som en kråka, och med 3-4 cm näbb, det finns det inte många fåglar som är. Då hamnar man vid duvor, där inte ens turturduvan stämmer färgmässigt.

Tillbaks

Ursch så jobbigt jag vet vad är för fågel men kommer inte på namnet.

Men den käkar rönnbär och kan ses full till och från på höstarna då rönnbären jäser ibland.

Hjälp mig nu...

Glöm det jag skrev ovan Sidensvans heter den men den liknar inte det du beskriver.

Kolla länkarna under den första ser ungefär ut som du beskriver.

Storspov

En vanlig stare kan se lite olika ut typ honorna är mer bruna men inte kolsvart näbb

Stare

Bofink?
En sådan kan enligt vad jag hört se ut hur f*n som helst...

Skämt å sido, var såg du den?
På marken, i ett träd? Vad gjorde den?
Det kan ge oss tipps om var i ska leta!

Det låter ju mycket konstigt om den skall vara i storlek som en kråka, och med 3-4 cm näbb, det finns det inte många fåglar som är. Då hamnar man vid duvor, där inte ens turturduvan stämmer färgmässigt.

Turkduvan föreställer jag mig vara ganska nära, men den är ju väldigt duvkarraktäristisk.
Turkduva%20ny.jpg

Någon vadare kanske?

Såg fågeln kråklik ut eller var det bara storleksmässigt, vad gjorde den? Hur flög den? Vilken typ av terräng sågs den i?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips