Vilken cykel?

NIshikin är riktigt grym som ren stadscykel och pendlarhoj! Det är absolut ingen ultimat touring cykel, ser inte ut som om den har några fästen fram för pakethållare, vilket är en stor nackdel! Nishiki integrerar allt väldigt schyst på sina cyklar... känns goa, har en polare som kör exakt en sån modell! Kör du asfalt, endast två väskor och i övrigt pendlar mycket så är den ett bra alternativ, vägen inte mycket heller vill jag minnas.. Den andra kan jag inte uttala mig om

/Basti
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
NIshikin är riktigt grym som ren stadscykel och pendlarhoj! Det är absolut ingen ultimat touring cykel, ser inte ut som om den har några fästen fram för pakethållare, vilket är en stor nackdel! Nishiki integrerar allt väldigt schyst på sina cyklar... känns goa, har en polare som kör exakt en sån modell! Kör du asfalt, endast två väskor och i övrigt pendlar mycket så är den ett bra alternativ, vägen inte mycket heller vill jag minnas.. Den andra kan jag inte uttala mig om

/Basti

Ska endast ha 2 väskor, och en på styret. Nishikin har 2 hål på framgaffeln, längre ner på sidorna, på insidan, det kanske kan vara för pakethållare fram.....

Jag ska ha medium ram på bägge isåfall. Nishkin är 550mm i längd, Whiten vet inte men den kändes bra, vi mätte med måttband och han sa väl 660mm (inte så seriöst mättning), känns som man kom närmare styret, kanske pga styrstamen. Ska väl inte spela stor roll?

Själv känner jag för Whiten, är lite coolare utseende.
 
Tror du är likvärdiga. Kollade inte komponenter o jox så noga (inte alls). Säkert nåt som dåligt o nåt som är bra på de olika hojarna.

Det är lite knöligt att fästa frampakehållare på Nishikin o säkerligen också på den andra.

Ingen av de är nog ultimata touring hojar. Kolla på vilken du kan ha störst däck o ta den, max däckstorleken på Nishikin är i minsta laget.
 
Utväxling

Jag tycker det är viktigt att kolla upp så att cykeln inte är för högt växlad om man ska hoja långt med packning. Hellre än MTB drivlina än en landsvägs dito. även 44/11 är en överväxel med 26' hjulm och packning.
 
Kör till Kina på en Nishiki Pro SL

Halloj!

Är just på väg till Kina på min Nishiki Pro SL exakt likadan som SLD förutom att SLD har skivbromsar vad jag vet.

Än så läge har den rullat 6000km och det återstår mer än hälften. Jag har massor av fantastiska minnen av resan hittils men kan inte riktigt rekomendera cykeln till touring. Dels pga av den mycket begränsade tjockleken på däck, du kan inte använda stänkskärmar och måste hålla dig till max 37 mm i princip.

Annars har alla komponenter funkat fast lösningen som man blir tvungen att göra för att få fast frampakethållare blir aldrig särskillt stabil. Inte på hemska skogsvägar och terrängbitar. Då lossnade ena sidan och fick väskan att knöglas in i hjulet (som blev as skevt) och böjde av en bit av metallen på min tubus frampakethållare. Den har superlimmats och håller efter 400 mils cyklande men som sagt inte optimalt.

Allas snack om att undvika aluminium behöver du inte ta för allvarligt. Ramen är grym och jag tycker den möjliggör en bekväm sittställning, inga problem med distanser (jag slår aldrig i hälarna i väskorna) Så om du skall göra lite pendling till jobbet samt göra några mellanlånga turer på bra till halvbra vägar är den bra men vill du köra på feta expeditionsdäck och lasta den med tonvis med packning och köra offroad bör du välja annan cykel.

Ang. vad som tidigare sagts bör du fundera kring utväxlingen, jag bytte både kasset och drev.


Emil - thebigtrip.se
 
Pro SLD finns på en viss svensk internetbutik för 6995 kr bara så du vet.. men eftersom reklam inte är tillåtet här så får du googla själv :)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips